If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Nu har jag tagit några bilder av det nya karet igång. Inredningen är temporär, den synliga pumpen är temporär, ljuslösningen är temporär (det värsta är kanske att det är helt olika lysrör över vänstra respektive högra delen av karet [:0]), vattnet ska bli klarare, luckor ska på bänken, fiskbeståndet ska delvis ändras.... Men i alla fall!
Om någon kan lista ut vilken Aulonocara-art som är med på den sista bilden så blir jag .
Fredrikr; Vilken balja, den skulle man ha!
"Kadango red fin" har jag tänkt hålla också, verkar urläcker. Tittade på den när jag var på Akvarieleasing, blev också sugen på "steveni taiwan red" som man ska kunna hålla minst 4+2.
Lycka till med jätte baljan, skicka gärna fler bilder när du fått lite bättre ordning.
Jag har ca 4+2 av taiwan red (som en del säger är samma art som steveni taiwan). Det är inga som helst problem. Ofta är flera hanar fullt utfärgade samtidigt, även om den dominante får den tuffaste pannbläsen.
Fredrikr; Kan man ha både "Kadango red fin" och "Steveni Taiwan", hur många rekommenderar du till ett 600-literskar där jag också tänkte hålla några Aulonocara arter?
De är ju rätt lugna så de borde väl gå bra ihop med "Happlisarna", har du några tips på några vackra Aulonocara arter?
Bör väl tilläga att jag har en BTN-Rockybakgrund och den tar ju lite plats så det handlar väl om en ca 450-500L iaf.
Nu har jag tagit några bilder av det nya karet igång. Inredningen är temporär, den synliga pumpen är temporär, ljuslösningen är temporär (det värsta är kanske att det är helt olika lysrör över vänstra respektive högra delen av karet [:0]), vattnet ska bli klarare, luckor ska på bänken, fiskbeståndet ska delvis ändras.... Men i alla fall!
Om någon kan lista ut vilken Aulonocara-art som är med på den sista bilden så blir jag .
sikkan: Jag tror inte det ska vara några problem att ha dem ihop. Jag har bara haft mina kadango några dagar, och de är mindre än mina taiwan red, så det är möjligt att det hinner ändra sig.
EDIT: Jag skulle kanske köra på ca 7+3 steveni taiwan och 3+3 kandango. Jag tror kadango blir lite tuffare, och att flera kadangohanar kan ha svårare att tåla varann.
Några snygga aulonocara: Röd rubin, usisya, baenschi, chipoka, kandeense. Observera att vissa av dessa inte bör hållas i samma kar pga korsningsrisken.
Personligen har jag bestämt mig för att byta till en mer hårdför aulonocara-art. De jag har nu har svårt att hålla sig framme vid matningarna, så de växer dåligt. Jag är inne på jacobfreibergi, men kanske att röd rubin skulle funka lika bra?
Whizper: 6st moduler. En liten bit är bortsågad från en modul för att den skulle passa bättre på det tillgängliga utrymmet. Den stora modulen längst till vänster är full av filtertärningar, och det ska modulen längst till höger också bli - då ska den synliga pumpen till vänster tas bort. Mellan modulerna sitter silikon som inte är riktigt svart, men ganska mörk. Medan silikonen torkade stänktes blästersand på den. BTN-modulerna sattes i av förre ägaren. Avgörande för om jag skulle köpa karet var om jag gillade hur bakgrunden var uppbyggd, och det gjorde jag. Jag tycker det ser bra ut, och samtidigt har ytterst lite bottenyta förbrukats av modulerna.
sikkan: Jag tror inte det ska vara några problem att ha dem ihop. Jag har bara haft mina kadango några dagar, och de är mindre än mina taiwan red, så det är möjligt att det hinner ändra sig.
EDIT: Jag skulle kanske köra på ca 7+3 steveni taiwan och 3+3 kandango. Jag tror kadango blir lite tuffare, och att flera kadangohanar kan ha svårare att tåla varann.
Några snygga aulonocara: Röd rubin, usisya, baenschi, chipoka, kandeense. Observera att vissa av dessa inte bör hållas i samma kar pga korsningsrisken.
Personligen har jag bestämt mig för att byta till en mer hårdför aulonocara-art. De jag har nu har svårt att hålla sig framme vid matningarna, så de växer dåligt. Jag är inne på jacobfreibergi, men kanske att röd rubin skulle funka lika bra?
Whizper: 6st moduler. En liten bit är bortsågad från en modul för att den skulle passa bättre på det tillgängliga utrymmet. Den stora modulen längst till vänster är full av filtertärningar, och det ska modulen längst till höger också bli - då ska den synliga pumpen till vänster tas bort. Mellan modulerna sitter silikon som inte är riktigt svart, men ganska mörk. Medan silikonen torkade stänktes blästersand på den. BTN-modulerna sattes i av förre ägaren. Avgörande för om jag skulle köpa karet var om jag gillade hur bakgrunden var uppbyggd, och det gjorde jag. Jag tycker det ser bra ut, och samtidigt har ytterst lite bottenyta förbrukats av modulerna.
Ok !
Ska du ha kvar dom stenarna eller ska du ha andra stenar sen ?
Jag tycker det blev väldigt snyggt som det är nu.
Jag ska nog gå på Fredrik H:s linje att försöka bygga flera stora grottor med utrymme mellan, och dessutom ha ett eller flera områden med mindre stenar, där yngel kan gömma sig. Sedan är väl blandningen av hålsten och kalksten lite onödig, men det var vad jag hade hemma.
Jag ska nog gå på Fredrik H:s linje att försöka bygga flera stora grottor med utrymme mellan, och dessutom ha ett eller flera områden med mindre stenar, där yngel kan gömma sig. Sedan är väl blandningen av hålsten och kalksten lite onödig, men det var vad jag hade hemma.
Satte upp min bänk igår, och jössesjävlar vilket stort akvarium det kommer att bli, sen tänkte jag på Fredrik, och då vart det inte så stort längre *S*
Deathdealer[8D]
"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
Tack för den goda kritiken! Nu är förresten vattnet nästan helt klart. Jag får konstatera att man bör tvätta kalksten innan man lägger i den första gången. Som om någon skulle bli överraskad.
Jag tror för övrigt jag hade haft samma känsla av jössesjävlar vilket stort kar det är även om det varit ett 720. 2m kar är liksom stort. Det är väl som med allt annat - det är inte storleken som är avgörande, utan hur man använder den...
Frediks; *S*...helt rätt, bara det att frugan (dvs det som bestämmer om, vad och hur saker ska vara för husfridens skull) undrade om barnen skulle ges möjlighet att bada i den där enorma saken som numera upptar plats i hennes ack så välplanerade rum!
Sen är väl det så att när man går från 220 till lätta 3 dubbla storleken på kar, så är det en "kick" utan dess like!
Du gjorde precis det jag hade tänkt från början, bygga allt med moduler! *snyggt*, men jag valde en rocky som sagt var, med modulsystem på sidorna i karet för djupets skull!
Hur har du gjort med utblås/insug fredrik?
Vänligen Deathdealer
"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
Jag om någon skulle tycka att det vore förbaskat trevligt att få träffa alla dessa rolig "typer" och få byta erfarenheter live!!
Mitt förslag - jag kan lätt kolla upp vad det skulle kosta att ta båten Stockholm-Helsingfors över en helg, där kan man faktiskt ha förbannat roligt (oj, ovårdat språk) med massa god mat (läs ÖL om du har åldern inne) och kanske fixa ett konferensrum, där om någon känner sig manad kan berätta om något intressant!!!
Finns någon mer än jag som skulle kunna tänka sig detta, så säg till.....
Deathdealer " the resledare"
Kommentar