frigolit/liggunderlag mot sprucken botten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

Skulle vara intressant att se någon tabell på hur mycket skevhet akvarium av olika storlekar tål och/eller hur mycket de av erfarenhet INTE tål. Jag misstänker att ett 2m-kar tål att ett hörn är 1mm lägre än de andra, men inte 20mm lägre. Var går gränsen? Om man visste marginalerna skulle man kanske kunna sova lite lugnare.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

fredrik; är rgejen att ni byggt egna bänkar, så att det är svårt att reglera höjden?!?!?!?
      Det jag inte fattar är varför ingen bygger ett "skal" som jag tänkt göra för att dölja den fula aluramen?!?!??
      Du kan fortfarande ha hyllor i osv, MEN du har kvar funktionaliteten i ställningen dvs de justerbara fötterna!!!!

Jag tror inte att ett par mm spelar någon större roll, men påfrestningarna ökar säkert exponetiellt med lutningsökningen!!!! och då snackar vi krfter!! *S*

Nä . - sluta skräm upp folk nu!!!!......
      Jag tror fortfarande på att man kan bygga fötter och sätta under egna bänkar om man bara vill som man reglerar med en skiftnyckel eller liknande!!!

Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

fyfan vad jag stavar!!!!!!

Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Centurion
          Användare
          • October 2003
          • 210

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

fyfan vad jag stavar!!!!!!

Deathdealer
          Det är nog värre med alla dina !!!! och ????? faktiskt
          Inget illa menat...
          http://www.adelgren.se/akvarium/

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

citatet jag inte fattar är varför ingen bygger ett "skal" som jag tänkt göra för att dölja den fula aluramen?!?!??
            Det är några som gjort det. Jag har gjort det av t ex billig bröstpanel och vinkellister. Ser rätt coolt ut och när jag vill böka med ytterfiltren så drar jag bara ut "skalet" och föser undan det så är det bara aluminiumbänken kvar. Jag har två dörrar på framsidan och innanför ställer jag foder etc...

Kommentar

• deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

Centurion; lovar att sluta med det!!!!!!!!!! *S*

Deathdealer

Kommentar

• fredrikr
                Användare
                • October 2002
                • 985

citat:fredrik; är rgejen att ni byggt egna bänkar, så att det är svårt att reglera höjden?!?!?!?
                Jag fick en bänk med karet. Den är funktionell och inte ful, och den fördelar ut trycket över stor yta, så jag behåller den gärna. Jag har justerat höjden genom att lägga skivor på sex punkter under bänken, dels av 4mm plywood, dels av 1mm aluminiumplåt.

Det handlar om att det är knepigt att mäta exakt hur rakt karet står, med vatten i. Om man visste hur exakt det måste vara så skulle man veta när man nått målet.
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

citatet handlar om att det är knepigt att mäta exakt hur rakt karet står, med vatten i. Om man visste hur exakt det måste vara så skulle man veta när man nått målet.
                  Det vore underbart att veta...man har varit orolig från och till när man pysslat med akvariet för att "väga" in det. Jag kan fortfarande vara lite smått orolig ibland när det knakar till (i ljusrampen) och jag tror att det är akvariet.

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

fredrik; det är klart, ibland är jag otroligt korkad.

Deathdealer (utan utropstecken)

Kommentar

• Karon
                      Användare
                      • April 2002
                      • 880

Tricella, skulle du kunna utveckla det här med att frigolitens skyddande verkan skulle försvinna om det kom in gruskorn mellan glas och frigolit ?
                      Men visst, med grävande ciklider och akvarister riskerar man frigolitkulor på vattenytan så liggunderlag är ett utmärkt alternativ.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Karon: Jag menade enbart att om den finns en tung punktbelastning på en yta och det samtidigt ligger sandkorn under så försvinner iallafall en del av den skyddande verkan som man vill uppnå med frigoliten. Men detta kan man nog inte uppnå via belastning i akvarium så där var jag nog ute och "simmade"...

Jag skrev senare att fredrikr hade rätt i sitt inlägg att sandkornen "sjunker" in i frigoliten vid tryck ovanifrån...dvs den tryckutjämnar åt två håll. Därför tror jag att min "dumma" teori kan kastas och så bockar jag för tillrättavisningen.

Kommentar

• Centurion
                          Användare
                          • October 2003
                          • 210

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

citatet handlar om att det är knepigt att mäta exakt hur rakt karet står, med vatten i. Om man visste hur exakt det måste vara så skulle man veta när man nått målet.
                          Det vore underbart att veta...man har varit orolig från och till när man pysslat med akvariet för att "väga" in det. Jag kan fortfarande vara lite smått orolig ibland när det knakar till (i ljusrampen) och jag tror att det är akvariet.
                          Kan inte hålla med mer, vore intressant att veta toleranser!

Mitt senaste budget-bänk-bygge vet jag är någon millimeter snett så man går ju runt och tar i trä och spottar över axeln hela dagarna... men som sagt, några eller någon millimeter verkar inte vara farligt, men man vet ju inte hur det påverkar i längden och ifall golvet skulle sätta sig mer i ett hörn osv så det blir 1cm kanske... ujuj...

*afk, tar i trä*
                          http://www.adelgren.se/akvarium/

Kommentar

• fredrikr
                            Användare
                            • October 2002
                            • 985

Fyllde mitt nya kar igår. Hoppade ca 50cm upp i luften varje gång det knäppte till i täckglasen som började värmas upp av belysningen... Jag har mätt och mätt, men känner mig fortfarande inte säker på hur plant det står och hur plant det måste stå. Ska nog höra med någon erfaren glasmästare om data på hur skevt det får vara.

Centurion: Försök att få en svart katt och gå över gatan framför dig från höger till vänster - det ska ge en bra dag.

Kommentar

• deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

fredrik; är det STORA karet igång? *nyfiken som attan*
                              Finns det att se någonstans?

Vänligen Deathdealer

Kommentar

• fredrikr
                                Användare
                                • October 2002
                                • 985

Jag har just tutat igång det. Det är ännu grumligt som tusan, det blir väl lite bilder när det är snyggt. Det är i alla fall oerhört roligt och spännade att dra igång det. Fick hjälp av fyra grannar och en kompis att baxa in det, och vi hade *inte* velat vara färre, det är helt klart. Några bilder jag tog när jag tittade på det hos den förre ägaren:

Jag kan redan nu konstatera att fiskarna knappt vet vad de ska göra med all plats de fått. De är roliga att se i sin nya miljö. Från 120x50x50cm flyttade jag dem till 100x40x40 i några dagar. Nu har de plötsligt 250x70x70. Några av dem gömmer sig mest hela tiden än så länge, men det släpper nog när de börjar vänja sig. Frågan är om jag vänjer mig vid att ha 1700kg akvarium i vardagsrummet...

Kommentar

Arbetssätt...