frigolit/liggunderlag mot sprucken botten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

Jag skulle tycka det var roligt, men det låter sig sällan göras att åka iväg en hel helg för mig. Vi har två små barn, och att åka bort från dem ensam en hel helg, det gör man helst inte (Se denna 2 timmar gamla bild så förstår ni varför!). Tar man med dem så vet jag av erfarenhet att fokus blir ganska lite på vuxengrejor...

Jag är helt för att träffa ciklidister, så har du vägarna förbi är det bara att slå en signal och komma in på en fika och snacka fiskar och annat skoj. Dessutom har vi ju hemmahos-möten på Stockholms ciklidklubb, och där kan vi ju alltid ta emot en gäst eller två. Då får man ju bl a träffa några av de mest synliga här på forumet, men vi har även jättetrevliga medlemmar...

Det du beskriver låter för övrigt klart likt en Ciklidstämma. Det finns ju bara en om året, och inget hindrar ju att man tar egna initiativ som du! Ett gäng samåkte finlandsbåt till finska akvariets dag i helgen, och de hade säkert roligt.

Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

fredrik; hänger med till 100%...ungar och familj är viktigt!!!
      Jag kan kolla på ett annat alternativ, som inte blir kostsamt och som ligger någorlunda i "mitten" av sverige! *S*
      Det kan vara över en dag ELLER med 1 natt......

Klart mycket trevligare att träffa folk som finns här i verkligheten, och det behöver inte vara så extremt komplicerat heller!

Jag kollar upp det, så får vi väl se hur stort intresse som finns!

Deathdealer

Ps. Styrelsen kan väl hänga med fastän det inte är en stämma *s*
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

citatu gjorde precis det jag hade tänkt från början, bygga allt med moduler! *snyggt*, men jag valde en rocky som sagt var, med modulsystem på sidorna i karet för djupets skull!

Hur har du gjort med utblås/insug fredrik?
        Modulbakgrunden satt i när jag köpte karet (begagnat). Jag tog bara en ordentlig titt och godkände bakgrunden. Jag gillade att den stjäl väldigt lite bottenyta.

Just nu finns det bara ett seriöst filter i karet, och det sitter alltså i den stora modulen längst till vänster. Insuget sker genom två borrade hål i botten av modulen, diameter 19mm. De sitter ca 20cm från varandra, och så väl dolda att det är i stort sett omöjligt att se dem utifrån även om man försöker. Innanför varje insugshål sitter en uppochnervänd glassburk på ca 0,25 liter . I glassburkarna är det massor av hål borrade (Jag misstänker för övrigt att min lilla Clownpleco har flyttat in i en av glassburkarna). Sedan är utrymmet i modulen fyllt med filtertärningar, motsvarande gissningsvis ca 10 liter icke-klippt filtermatta. Högst upp ligger några platta stenar för att hålla nere filtermaterialet. En pump på 1050l/h sitter ovanför stenarna, endast fastsatt i utblåsslangen, en 16/22mm slang som går ut genom ett borrat hål på höger sida om modulen. Om man sitter rakt framför akvariet ser man inte utblåset heller, men det syns lite grann på fotona av karet.

Jag planerar att fylla även den modul som sitter längst till höger med filtermatta. Det finns redan borrade hål för insug och utlopp. Högst upp tänkte jag ha en pump på 3000l/h som ger rejäl ytrörelse, och då kan jag ta bort den synliga pumpen i karet.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

Arbetssätt...