frigolit/liggunderlag mot sprucken botten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • January 2004
    • 546

Fredrikr har du några erfarenheter av kadango red fin ?
    är väldigt sugen på dessa själv
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Precis som fredrikr skriver så tog jag tillbaka mitt påstående som var felaktigt. Jag kunde däremot inte ta bort inlägget då en del svarat på det inlägget och om jag skulle gjort det så skulle tråden tappa mening i diskussionen på vissa platser. Därför valde jag att stå i skammens hörn med ett felaktigt påstående som alla kan se och en del göra sig roliga över...men så är det..."den som gapar efter mycket".

Det är alltså helt fel att gruskorn skulle vara farligt att få under frigoliten i akvariet...om det inte är så att den är så punktbelastad att frigoliten tryckts ihop så att den tappar sin skyddande verkan. Det ska mycket till att det sker i akvariet och troligen kan man inte belasta med sten i akvariet så att frigoliten trycks ihop så pass att min teori ens fungerar...i teorin.

Så jag ber om ursäkt för mitt icke genomtänkta inlägg tidigare och hoppas att folk läser igenom tråden lite mer och ser att jag ändrat åsikt...

Kommentar

• fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

larsonn: Ja, så här när jag haft arten i 19 timmar kan jag säga att jag tycker de är grymt snygga, även honorna. Livfulla, men inte särskilt aggressiva. Detta kan förstås komma att ändras när de har vuxit till sig lite.

Jag kommer gärna med mer observationer när jag haft dem ett tag.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Niclas Larsson
          Användare
          • January 2004
          • 546

Tack Fredrik, får se om jag klarar av att vänta du vet ju vad som händer om man åker till akvariebutiken....
          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

• Gäst

Deathdealer; skulle gärna dyka upp i Borås och hjälpa dig med inredningen men som sagt det är en bra sträcka mellan Borås och Södertälje! Själv håller jag som bäst på att rengöra sanden just nu, fy faaan vilket göra! Att ingen kommit på den briljanta iden att sälja tvättat grus, skulle gärna betala det dubbla. Ja ja man får väl stå ut, har gjort ett par blandningar av grusen för att se vad som blir bäst, tror att ungefär 70% Rådagrus och 30% av den svarta/bruna blir bäst (tänkte mig fifty fifty först men ångrade mig).

Har monterat bakgrunden (BTN-Rocky) och skurit till liggunderlaget efter bakgrundens konturer så nu ska jag snart silikona liggunderlaget och strö på ett lager med grus så att jag slipper se liggunderlaget i fall det bökas för mycket. Tänker inte limma fast liggunderlaget i botten för jag tänker inreda med Lavasten samt Deathdealers numera berömda "underbara sjöstenar" (om de är så fräscha som du påstår förstås) så det lär inte bli så tungt.

Kommentar

• deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

sikkan och alla andra!
              Gå in på http://www.imazo.se och kolla deras enorma sortiment på stenar mm. stenen jag talar om är FLODSTEN (svart) men det finns massor av annat!

Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• roccster
                Användare
                • August 2004
                • 583

Death: var den kalkhaltig?
                MVH

/ Richard
                http://www.ornemark.com

Kommentar

• Gäst

Håller på och rengör det svarta/bruna gruset från IMAZO. Visst var det gruset kalkhaltigt?

Har väl sköljt det ca 8 gånger och fortfarande så är vattnet lite grumligt (vit/grå nyans). Är det månne kalken som löser upp sig och avger den vit/gråa nyansen på vattnet, man kanske inte får vattnet helt klart när man rengör kalkhaltigt grus?

Kommentar

• fredrikr
                    Användare
                    • October 2002
                    • 985

Sluta skölja massor av gånger. Fyll en hink till ca 1/3 med sand. Luta hinken ca 45 grader. Spola vatten med en slang med skapligt tryck ner längs den lägsta sidan i hinken (duschslangen funkar bra om man bara tar bort duschmunstycket först). Sanden virvlar runt av vattentrycket, smutsen följer med det vatten som svämmar över hinkens kant. Man behöver bara sitta och vänta tills vattnet i hinken är rent.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

om ni ville se hur stenarna såg ut så kolla in

det är en URUSEL bild, men ni får en liten uppfattning iallafall!
                      Jag hade brottom, så helhetsintrycket...tja..

Deathdealer[:p]
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Gäst

Sjusta stenar Death!

De röda flodstenarna såg fräscha ut, har beställt de svarta så jag kanske lägger in en beställning på röda också. Det värsta är att jag måste betala för en hel säck (20kg), Akvarielagret som tar hem dom har inte IMAZO som leverantör. Ja ja, det lär väl bli en hel del över både av de svarta och röda så om någon behöver så är det bara att höra av sig. De andra stenarna (ej lavastenarna) är det regnbågssten?

Kommentar

• deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

jeppp...regnbågsstenar!
                          Du - stenen ska säljas i smååå påsar!!!
                          Ska kolla detta, för 20kg är duktigt mycket!!

Deathdealer MED massa utropstecken igen!

Kommentar

• Gäst

Vore kanon Death, men det är lite bråttom har just beställt!
                            Hinner väl ändra beställningen till imorgon. Hittar inga mindre påsar på Imazo:s hemsida, det är artilelnr:135.8560 och den innehåller 20 kg.

Kommentar

• deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

sikkan; om du ringer mikael på borås Zoologiska så fixar han detta!!
                              Men det vore väldigt konstigt om inte någon zoohandlare nära dig vill hjälpa till....då ska du klaga, extremt dålig service isåfall!

Vänligen Deathdealer

Kommentar

• Gäst

Håller med dig Death, de borde faktiskt kunna ta hem några kilon utan att jag behöver köpa allt!!!!

Ska höra med Christer (ägaren, Akaverielagret) imorgon. Går det inte att fixa vore jag mycket tacksam om du kan hjälpa till.

Kommentar

Arbetssätt...