If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Copadichromis borleyi "kadango red fin"
Fossorochromis rostratus
Synodontis petricola
Aulonocara jacobfreibergi (har ej bestämt variant)
Någon intressant L-mal
Hur många av dessa arter som till slut flyttar in återstår att se. Det ska absolut inte bli fisksoppa av det heller. Jag räknar med att ha kanske 30-40 ciklider plus en del malar.
grymmt kar fredrik!
Trevligt att ha en inomhuspool, fan, jag tyckte jag var vågad som tråtsade frugan med att köpa ett 700L, skulle jag dyka upp med detta monstret hade jag haft en färdig kista att begravas i!
Skicka massa bilder när det är igång!
Deathdealer - önskar lycka till!
"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
roccster; har köpt öl (NEJ) sockerdricka till dig, så kom igen så bokar vi ett datum för modulbyggardag samt uppsättning av rockybakgrund med tillhörande frigolitlimmande eller liggunderlagsfärstningfölrevigtimittnyaakvarium!
Deathdealer
"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
Jo tack, en lyckönskning känns inte helt överflödig! Jag är än så länge livrädd att hela karet ska smälla.
Faktum är att min fru såg flera fördelar med karet så fort det var på plats - det får TV-bänken som tidigare såg jättestor ut att se liten ut, och det döljer den flammigt målade delen av väggen...
Deathdealer,
Har själv använt liggunderlag (gul!) i c:a 8 månader utan att märka någon förgiftning. En viktig grej att nämna är att sist jag gjorde en totalrenovering av karet och tog ut liggunderlaget hade det krymt i tjocklek från c:a 2 cm till mindre än 1 cm! Köpte liggunderlaget på ÖB om någon undrar.
Fredrik:
Damn!! Avundas till stora karet men är glad att jag slipper svettas när karet sätter sig. Kunde knappt sova när jag startade mitt 576liters!!
Snyggt Kar Fredrik [:p][:p][:p]
känner väl igen mätandet och knäpparna, jag har oxå byggt in mitt orginal stativ i en bänk pärlspont en repad billig köksbänk lite lister och hyllor gjorde susen. men jag tog bort ställskruvarna och skimsade med plåtbitar istället, blev hur bra som helst
Boys; har tänkt på det här med oron över att vakna upp med en swimmingpool inomhus. Har inte bestämt mig för om jag ska cilikona fast liggunderlaget mot botten eller inte. Är ju som sagt ett helvete att få den det. När man ändå håller på så kanske man ska fixa en golvbrunn på en gång så slipper man ligga och våndas på kvällarna innan man somnar in. Det är bara det att jag precis gjort i ordning rummet med nytt golv och allt. Frugan skulle nog bli mäkta glad om jag kom med den iden nu!!!!
Förresten, Deathdealer har du tagit reda på vilken grossist och artikelnr det är på "dessa underbara sjöstenar" du införskaffat???
Jaha, så trillade man då dit igen. Skulle bara köpa några rörbitar för filtreringen och kom hem med 3+2 Kadango red fin och 1+0 O. lithobates "zimbawe rock". Men de är fina!
larssonn; titta! det var den första möbeln jag sett som INTE ser så förbaskat klumpig ut. Snygg och ren. Sen finns det flera här som har grymmt snygga bänkar som dom byggt, inget snack som saken!! Att ditt kar var vacker inrett gör inte saken värre :-) (även om jag inte fattar varför alla envisas med att ha så ljus båtten *skrattar*).
Sikkan; jag återkommer med namnet på leverantören idag!
Kid; hmmm jag tror inte att liggunderlaget har "lösts upp" men eftersom det innehåller ganska mycket luft, har det säkert komprimerats! Ska jag sätta dit ett liggunderlag, kommer det säkert bli ett som redan är hårt komprimerat.
fredrikr; fyf_n vad jag är avundsjuk *S*. Vill oxå igång med det nya karet, om dom nu leverera det någon gång. Impulsköp är tokskoj!
Övrigt; ingen mer som bor i trakterna som vill hänga på Roccster hem till mig? Bara trevligt om det finns möjlighet! Ja, det var i Borås!
Deathdealer
Jag tycker absolut att man skall limma frigolitskivan om man tänkt använda någon då frigolitens skyddande verkan nästan försvinner om man råkar få sandkorn under skivan...
Jag förstår absolut inte den delen i meningen. Frigoliten skyddar ju med att sandkor sjunker in i frigoliten istället för att tryckas in i glaset vid t.ex. stenras. Vad har det då för skillnad om ett sandkorn finns under frigoliten eller inte. Undrar bara.
Sen har jag 30 mm frigolit själv limmat mot botten. Limmat har jag för att den inte ska flyta upp medan man inreder akvariet. Lättare att hantera tunga stenar i vatten. Skaffar man en tätare variant än den vanliga ofta vita frigoliten så nöts de inte heller på samma sätt. Typ dylik som denna på länken nedan men min var blå.
Kommentar