Dovii vs Human

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Mina små äsklingar har inte mycket att sätta imot detta!
    Jag som är rädd om fingrarna i mitt kar, som ju jämförelsevis är rena sandlådan!
    Jag vill se Jinnarparen rensa alger!!
    Anders L

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Rensa alger...Det dröjer, när jag kom hem så hade honan lagt ut de nykläckta ynglen till beskådande. Nyfiken som jag är så ville jag titta närmre. Hanen var inte av samma åsikt...
      Det ser ut att ha blivit några hundra denna gången, återstår att se hur många jag kommer att dra upp till lite större storlek denna gång.
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Rensa alger...Det dröjer, när jag kom hem så hade honan lagt ut de nykläckta ynglen till beskådande. Nyfiken som jag är så ville jag titta närmre. Hanen var inte av samma åsikt...
        Det ser ut att ha blivit några hundra denna gången, återstår att se hur många jag kommer att dra upp till lite större storlek denna gång.
        Hehe... försöker du fresta oss nu va!
        Skall hur som helst bli kul å se paret i "full size" i framtiden!
        Anders L

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

citat:Hehe... försöker du fresta oss nu va!
          Man skall alltid se möjligheterna till lite business
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Nilsson
            Användare
            • April 2002
            • 467

häftig film! min hane är betydligt beskedligare, honan kan däremot tuffa sig ganska mycket. Jag är dålig på att bedömma storlek, men skulle tro min är 22-25cm. Jag tycker han blivit riktigt fin i färgerna, mycket blått och grönt. Ska försöka ta lite bilder snart. Jag hade några yngel som jag släppte i stora karet, de klarade sig bra ett tag, men när både labiatumen och Doviina hade yngel blev de ihjäljagade... Lite synd för den största såg ut att kunna bli riktigt fin, han var 14-15cm coh runt 9mån gammal.
            Däremot funkar det fortfarande ok med Labiatumen och i viss mån Maculicadorna (som visserligen ser lite slitna ut ibland), två av Maculicadorna har oxå parat ihop sig, men får inte lugn och ro så de kan leka....
            Mvh
            Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• mrgreed
              Användare
              • July 2002
              • 494

Min Doviihane håller på och smäller i glaset men även i täckglaset brukar han dunka in med huvudet av nån anledning.
              Innerfiltret får också sig ett par törnar då och då.
              Däremot är det aldrig någon fara när jag ska göra rent utan då simmar han beskedligt in i någon grotta dessbättre...

Det verkar som han för tillfället är störst av bröderna just nu.Jag skulle tippa på att han ligger runt 29-31 det är inte lätt att veta exakt.

Jag studerade faktist närmare nyligen när han dundrade in med läpparna i glaset efter mitt finger och man såg när läppen lyftes upp ett antal vassa tänder i överkäken som jag inte sett förut.
              Innan hade jag bara sett 2 undertänder och en tad mittemellan dem i överkäken men det finns fler små vassa tänder...
              Jag har nog tyckt det varit lite konstigt att han så lätt kunde bita av en Platy på mitten men det förstår jag efter den inspektionen.
              Bilder kommer...

Mvh
              Danne

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

På tal om stor fisk, är det någon som har sett Umbriferum i sverige?
                Ser ju oxå maffiga ut!
                Anders L

Kommentar

• mrgreed
                  Användare
                  • July 2002
                  • 494

>anli
                  Jag tror Jinnarparen har ett gäng såna firrar också?

Mvh
                  Danne

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

anli: Jag har 8 st, de största är knappt 15 cm och än så länge ingen färg på dem. Men de blir kanonfina som vuxna. cichlidscene har en stor hane som får det att vattnas i munnen på en.
                    Dessa är om möjligt ännu livligare än doviin. Jag jämför nu med hur doviin var vid samma ålder.
                    Hur de är om ett år får du svar på då.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

anli: Jag har 8 st, de största är knappt 15 cm och än så länge ingen färg på dem. Men de blir kanonfina som vuxna. cichlidscene har en stor hane som får det att vattnas i munnen på en.
                      Dessa är om möjligt ännu livligare än doviin. Jag jämför nu med hur doviin var vid samma ålder.
                      Hur de är om ett år får du svar på då.
                      Jag ännu mer frestad av Umbriferum, när jag såg bilderna på cichlidscene! Är ett par aggro mot varandra, kan ett 75 cm djupt 2 meters kar räcka åt ett par?
                      Först skall jag ge min mörbultade trimachane en chans, försöka fixa en tuff hona. Tycker trots allt att trimac har mer attityd än Midas (fast jag har ett kanonläckert ex!). Men blir det inget av fulingen, så satsar jag nog på ett par riktiga bamsingar i 900... umbri eller dovii!
                      Vore ju coolt med ett par jättar som glider förbi axeln när man tar fredagsdrinken
                      Stora brutala fiskar rockar, det är bara att erkänna det!

ps Jinnarparen: du får hojta om det blir några över!
                      Anders L

Kommentar

• mrgreed
                        Användare
                        • July 2002
                        • 494

>Anli
                        Dovii kan du få av mig har 8 st småttingar ca 1 cm går i ett yngelkar just nu...

Mvh
                        Danne

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

>Anli
                          Dovii kan du få av mig har 8 st småttingar ca 1 cm går i ett yngelkar just nu...

Mvh
                          Danne
                          Hm... få se vad jag är på för galet humör efter jag har renoverat klart och baxat ner 900. Man kanske slår till då
                          Anders L

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Efter vad jag har läst mig till så verkar umbrin vara knepigare att få ihop till ett par än doviin. Som faktiskt aldrig erbjudit mig några problem.

Men jag har ju ingen praktisk erfarenhet av stora umbi ännu.
                            Jeff Rapps har skrivit en artikel om dessa http://www.cichlidae.com/articles/a138.php

Det är för övrigt från Jeff som jag köpte mina umbi.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Det sägs att Umbriferum ska vara en av de allra mest aktiva och utåtriktade bamsingar som finns.
                              Extrema "open water predators" ska de visst vara också, alltid på jakt typ, hugger byten direkt.
                              Är detta nåt du kan verifiera jinnarparen?
                              Och har du några bilder eller filmer på dina "småttingar"?
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Läs vad som skrivs på den här sidan

"Pictures of these fish are very difficult to come by as they always go crazy and attack the glass when you are near the tank because their territory extends beyond the limits of the tank. The following pictures were taken while someone was distracting the fish on the other side of the tank."

Hehe
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...