Har du texasciklider?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Hehe nej sätt för allt i världen inte huvudet på det... Det är ofta klurigt att könsbestämma fiskar genom att titta på bilder och jag förstår nu att lekdräkten (eller vad det nu är) förvillar en hel del.
    Men då man ser båda fiskarna med genitalpapillen ute så är det liksom omöjligt att ta fel. Honan har ett tjockt rör och hanens ser ut som på bilden nedan. Det är ingen bra bild men det räcker nog för att se att det inte är något äggläggningsrör. Honans är typ 3ggr grövre.

Appropå färgerna, om du har "Aqualog Southamerican Cichlids III" så kan du se en hyfsad bild på ett lekpar där båda fiskarna ser ut som min hane gjorde på den där lekdräkt-bilden. Enda skillnaden man ser på fiskarna är egentligen att hanen är större och har kraftigare panna. Det finns även en del andra bilder där man bl.a. ser det där med att honan har ett mörkare fält uppe på ryggfenan som hanen saknar.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• jocker
      Användare
      • September 2004
      • 87

citat:
      --------------------------------------------------------------------------------
      Ursprungligen skickat av MackanNSB

Hej

FI bild 2 hane i ståtlig lekdräckt??? om det är din enda "hane" så lär du aldrig få några yngel.
      Det är en hona i lekdräckt.
      Så jag hoppas du har fler hanaspiranter om du vill ha yngel

/Marcus.

--------------------------------------------------------------------------------
      fiskpinnar smakar skit

Kommentar

• MackanNSB

Hej

Nu visar du ju fel bild, dettar den bilden jag menar på din så kallade hane http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...carpinte55.jpg

/M

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Det är samma fisk.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Razer
            Användare
            • December 2003
            • 48

Fi: då mina texas leker händer det även att hanen får en sådan markerad lekdräkt, det är dock vanligare att honan har det, hanen får det bara när han är upprörd pga nåt.
            Så det där med att könsbestämma genom att bara titta på lekdrät o färger är jäkligt osäkert, har dessutom aldrig sett en hona med så markerad panna som den hanen du har.
            så även jag tror det är en hane (tror)
            Hej!alla glada människor

Kommentar

• Pangaea
              Användare
              • February 2004
              • 390

Finns det egentligen något idiotsäkert sätt att skilja mellan carpinte och cyanoguttatus..?

Var på leasing igår och köpte de tre sista kvarvarande stackarna ur en sändning de fått tidigare. Killen i butiken var dock osäker på vilken sort det var. Däremot så sa han att det hade varit en blandad sändning de fått men att de hade plockat ur den så att det bara var fiskar med lite större blåskimrande prickar kvar. Det torde väl tyda på att de jag har är cyanoguttatus, eller..? Fast enligt den här tråden så förekommer ju knappast de i handeln...

Hur som helst så tycker jag det där med att kolla om prickarna går i blått eller turkost känns lite vagt. Framför allt om man som jag inte har perfekt färgseende. Hade jag bara det att gå på tror jag inte ens jag skulle klara av att skilja på dom även om jag hade en av varje framför mig så att jag kunde göra en direkt jämförelse.

Därför undrar jag nu om det är någon som vet ett annat sätt..?
              "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Av de cyanoguttatus och carpinte som jag har sett så har det visat sig att carpinten är mer blå/turkos, fläckarna är också större. Men det kan vara svårt att se på små fiskar. Du har ingen bild på dem?

Av det du skriver "större blåskimrande prickar" så skulle jag, utan att ha sett dem, ta dem som carpinte.
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Pangaea
                  Användare
                  • February 2004
                  • 390

Tyvärr... har inga bilder... Ska dock försöka fixa en digikamera idag eller imorgon...

Det där med prickarna är något jag läst mig till på www.cichlid-forum.com ... Enligt deras artbeskrivningar ska det vara cyanoguttatus som har de lite större mer blåaktiga prickarna...
                  "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Cyanoguttatus

Carpinte

Ber om ursäkt för den dåliga kvalitén på bilderna, men här ser du skillnaden tydligt. Kanske kan det vara till hjälp.

Här är en annan bild på en fin carpinte

Denna bild hittar du för övrigt inne på medlemsbildsidorna, det är jarinens carpinte
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

Den bilden gör så att man blir väldigt sugen på carpinte...
                      Kanske blir det några sånna i julklapp.
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• cikliderna
                        Användare
                        • November 2004
                        • 164

citat:Ursprungligen skickat av Robin

Den bilden gör så att man blir väldigt sugen på carpinte...
                        Kanske blir det några sånna i julklapp.

Då är vi två...super snygga

ha en trevlig helg

*show me your ciklid*

Kommentar

• medgix
                          Användare
                          • September 2004
                          • 242

Jag har 12 småttingar i mitt kar... röd ciklider och blå ciklider = 6 vardera... Kan jag ha i 6 st små texas med dom till dess att alla parat ut sig och gallring har gjorts? verkligen sugen på texas!

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Det går nog bra, jag tycker inte att texas är så farligt aggressiva då de är små faktiskt, de är mer aggressiva mot varandra än mot andra fiskar. Då de blir större så ska de däremot vara besvärliga men jag har ingen erfarenhet av stora texas så det kan jag inte bekräfta.

Jag vet inte om det stämmer eller om försäljaren bara försökte blåsa mig men han tyckte man skulle skaffa en grupp på runt 10 individer om man ville få fram ett lekpar. Kan nog ligga något i det kanske. Själv har jag alltid kört på 4 individer men har tyvärr råkat ut för att samtliga har varit honor två gånger på raken. Trist.
                            En annan anledning att skaffa fler skulle kunna vara att man har fler än ett lekpar på G, honan min blev nyligen dödad av en festae så nu är jag tillbaka på ruta ett igen...
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• henrikrock
                              Användare
                              • November 2003
                              • 97

När jag ser jinnarparens bilder blir jag ännu mer säker på att min Cyanoguttatus är en Carpinte! Köpte den för ett halvår sen i Stoby och de påstod att det var Cyanoguttatus. Det tror inte jag.

Kommentar

• medgix
                                Användare
                                • September 2004
                                • 242

Idag tog jag 6 texas på beställning... lite dyra var dom... men men... inte första gången jag köpt dyra fiskar... om jag inte blir nöjd så får jag väl ge bort dom till den snällaste på forumet []

Kommentar

Arbetssätt...