Har du texasciklider?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Har du texasciklider?

Hur många här är det som har texasciklider? Herichthys cyanoguttatum eller carpinte? Det vore skoj om det fanns underlag för att starta en liten texasciklid-tråd.

Jag har bara haft småttingar så jag kan inte bidra med några erfarenheter direkt så ni som har haft dem ett tag får jättegärna skriva några rader för att få igång diskussionen.

Efter två misslyckade försök där samtliga i gruppen ungfiskar var honor så har jag äntligen hittat en hane och en hona som dessutom har fattat tycke för varandra. De har lekt två gånger hitills men det har inte blivit några yngel ännu, men det kommer säkert.

Som vanligt så avslutar jag med att spamma med lite bilder hehe
    Först en bild på hanen några dagar efter inköpet.

Sedan en bild någon vecka senare, i ståtlig lekdräkt.

Och här har vi honan.

Och honan och hanen inför en av de misslyckade lekarna. (överexponerad bild)

Och en ny bild på hanen, lite större och i normal färgdräkt.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Fina fiskar FI, jag hoppas att jag har något att rapportera snart.
    Mvh
    Robin

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Ja just det ja, du skulle ju skaffa texas. Du kommer inte bli missnöjd, stora exemplar är hur snygga som helst, och de syns verkligen i akvariet. Kaxiga är de också.
      Vet du om det blir carpinte eller cyanoguttatum?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

nej jag har ingen aning.. det är lite som pest eller kolera fast på ett positivt sätt.
        Det kvittar helt enkelt.
        Mvh
        Robin

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

Jag har haft Carpinte i flera omgångar, den sista som var avkomma från en lek för nåt år sedan lämnade jag in hos affären för någon vecka sedan.

Det par jag hade var en fröjd att skåda när de lekte och fick den där färgen där halva fisken i princip är svart. Vidare så höll dom blå ciklider och en Tomocichla asfraci väldigt kort under leken.

Det roliga var att när jag fiskat ur yngel och föräldrarna gett upp att vakta efter att min coolaste mal jag haft nånsin ,kalasat i sig merparten av romen mitt framför ögonen på texas paret, den fick så mycket stryk att man baxnade men den hade fått smak på rom tidigare och visste att det här var värt stryk så trodde jag det var kört för de yngel som var kvar.

Sålde det paret och skaffade en hantelgrupp (fullvuxna)4 st som ganska snart försökte leka och en dag stod dom och vaktade yngel. Jag tyckte att det var en ovanligt liten kull men snodde dom för hantlarna, tänkte det kunde vara kul med hantelyngel. Anade oråd när ynglen började växa lite då de faktiskt liknade texasyngel[:0] och så var det faktiskt. Hantlarna hade alltså adopterat eller vad man ska säga de texasyngel som blev kvar från texas paret. Ett av de ynglen var den som jag lämnade in häromveckan nu 13-14 cm. Jaja , blir inte riktigt klok på den historien, men så var det som det gick till!

Carpinte är lite av favoritfisk för mig men ska den komma till sin rätt så behöver man nog lägga ner lite på att få till en bra fungerande konstellation. Tips på sällskap och så törs jag mig inte på, så långt har jag inte kommit med carpinte.

Skulle vara kul om någon har lite erfarenheter av cyanoguttatum ochså, den känns ju som en raritet idag.

Mvh Jari

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

Den här texasen jag berättade om ovan hade varit perfekt till dig robin! Det var en förmodad hane, synd att det inte gick att lösa på grund av avståndet, du bor på fel sida av landet .

Å andra sidan finns det gott om Carpinte att få tag i.

Mvh Jari

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

Hehe, jag tackar för tanken iaf. Jag förmodar att du menade annonsen med skivtetrorna också. Jag ska nog försöka uppfostra fiskarna väl.

Å du! Fel sida? När ser du en bil köra åt fel håll (förutom i england) Rätt sida är alltid rätt sida och det är oftast framsidan.
              Mvh
              Robin

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

Anade oråd när ynglen började växa lite då de faktiskt liknade texasyngel[:0] och så var det faktiskt. Hantlarna hade alltså adopterat eller vad man ska säga de texasyngel som blev kvar från texas paret.
                Men alltså, du har inte funderat på att skriva en CB-artikel om det där? Det där var ju grymt intressant!
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• jocker
                  Användare
                  • September 2004
                  • 87

allåj, jo, har ett par texax i ett akvarium, rätt granna fiskar, elaka dj****r o, men dom fick typ yngel för 4dar sen, ganska skojjiga små krabater, typ så där över 500 yngel, lyckad lek o alt. hade rätt mykket problem o fixa ett par, den stora hanen jag har e vall kasnke 20cm nu tror jag, men hursom hällst så har han vart ute o rest en hel del, gav bort den av mistag till mor min för jag trodde att jag hade kvar den hanen o en hona i akvariet, visst, när jag kom hem från mor min så flöt det runt en halväten texas i mitt akvarium, wee, not, antaglige nhade den andra texasen, honan, slagit ihjäl den mindre honan som jag trodde var en hane... men det blev juh yngel tillslut i alla fall...
                  fiskpinnar smakar skit

Kommentar

• Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

Tjenna..

Du FI jag ser att du har vallisneria ihop med dina texas.. lämnar dom de ifred, eller är dom på dem ibland å naffsar?

Jag hade texas för ett halvår sen ungefär, o dom älskade anubias. så jag gjorde mig av med dom...

Jag har en kompis som vill bli av med en texashane på 12cm, å jag måste säga att jag är sugen på den, men jag vill gärna ha kvar mina javaormbunkar
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

Tjaaa!!!

Jag blev nu sugen på att skaffa texasciklid. Kanske starta med en grupp ungdjur och låta dem para ut sig sen? Karet som jag tänkte ha dem i är på 250 liter.
                      Är det helt på tok för litet?

FI: Du som bor i Luleå, var köpte du dina texasciklder? Hos Rolle?
                      Mvh Alex

Kommentar

• Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

Tänk var bra det hade varit om man kunde lägga in en bild i sitt inlägg så att man slapp öppna massa nya fönster för att kolla på FIs bilder.
                        Mvh
                        Robin

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

citat:Ursprungligen skickat av robin

Tänk var bra det hade varit om man kunde lägga in en bild i sitt inlägg så att man slapp öppna massa nya fönster för att kolla på FIs bilder.
                          Sånt lyx ska vi inte ha i Sverige!
                          Mvh Alex

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Laesk

Du FI jag ser att du har vallisneria ihop med dina texas.. lämnar dom de ifred, eller är dom på dem ibland å naffsar?
                            De lämnar dem i stort sett i fred. Jag hade problem med att en giraffnosmal grävde upp växterna och då såg jag att texascikliderna bl.a. käkade rötterna på växterna. Men växterna som har rötterna nere i sanden har de inte rört ännu.
                            Fast mycket kan ju hända, de är bara runt 10cm än, i slutändan så gissar jag att de gräver upp hela karet... ;P
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

FI: Du som bor i Luleå, var köpte du dina texasciklder? Hos Rolle?
                              Jo de här två hittade jag hos Rolle, men Guldfisken har också haft dem inne, han hade några riktigt fina exemplar för ett par månader sedan. Carpinten verkar faktiskt inte vara så svår att få tag på, värre är det med cyanoguttatum, den har jag aldrig sett i verkliga livet, bara på bild.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...