Har du texasciklider?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

citat:jag köpte dom i zoohörnan i kristianstad jag tror han har typ 4-5 kvar det är dock den rödgula varianten, dom han har ligger på ca 13-15cm
    Jag hittar ingen affär som heter zoohörnan, har du något tel nr dit?
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

De fyra kvarvarande splendidan befinner sig nu i Genarp i fall det var någon som tänkt ta sig till Kristianstad.
      De är runt 15 cm långa och i bra skick. En liten blå ciklid har redan försvunnit, vilket skulle betyda att åtminstone en av dem redan äter
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Razer
        Användare
        • December 2003
        • 48

det var ju bra att dom fick ett hem till slut, dom har gått där i år och dar så det var på tiden att någon köpte dom..
        Hej!alla glada människor

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Razer. Om du någonsin funderar på att göra dig av med dina splendida så kan du väl höra av dig till mig först, har jag inte fått ihop ett par då så är jag intresserad av att utöka.

För övrigt så har jag en för tillfället texasciklidhane (det var ju det som tråden handlade om) men letar efter en stor hona.
          Han motsvarar nästan till 100% min vision av hur en texas skall se ut. Den här hanen är riktigt hög i kroppen och med stora blåaktiga pärlemorfläckar över hela kroppen. Det enda som fattas är storleken, han är bara ca 19 cm.
          Det är ingen speciellt aggressiv fisk heller, han försöker spänna sig för de andra men ger upp ganska lätt.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Jompastar
            Användare
            • August 2003
            • 80

Har en carpinte hane - 25cm. Han lever ensam med en stor vildfangad pleco mal i ett 250liters.

Otroligt vacker nar den blir stor. Tyvarr sa slog han ihjal honan under leken. Stor burk ar enda losningen eller tank-delare. Och den graver nagot helt otroligt. Vi talar precis ALLT grus i ena hornet av akvariet - speciellt mot framrutan. HE HE

Kommentar

• Razer
              Användare
              • December 2003
              • 48

jinnarparen. det är ingen omöjligeht att jag ska göra mig av med splendidorna då jag nyligen fick flytta över dom till oscartanken pga
              att dom var för mycket för texasparet under lek, det räckte med typ tre attacker så var yngelstimmet borta, helt sjukt vad dom får plats med mycket i munnen.
              Så fungerar det ej heller hos oscarna skall jag höra av mig.
              Det är heller inte helt omöjligt att jag har en texashona att avvara på ca 14-15cm detta är dock inte lika säkert, vi få se!
              Hej!alla glada människor

Kommentar

• Hoffa
                Användare
                • November 2002
                • 406

Var bor du nånstanns då om det skulle visa sig att du vill göra dig av med din texas hona?
                citat:Ursprungligen skickat av Razer

jinnarparen. det är ingen omöjligeht att jag ska göra mig av med splendidorna då jag nyligen fick flytta över dom till oscartanken pga
                att dom var för mycket för texasparet under lek, det räckte med typ tre attacker så var yngelstimmet borta, helt sjukt vad dom får plats med mycket i munnen.
                Så fungerar det ej heller hos oscarna skall jag höra av mig.
                Det är heller inte helt omöjligt att jag har en texashona att avvara på ca 14-15cm detta är dock inte lika säkert, vi få se!
                Jimmy

Kommentar

• Hoffa
                  Användare
                  • November 2002
                  • 406

Ja varför inte titta i din profil )))))
                  Jimmy

Kommentar

• Hoffa
                    Användare
                    • November 2002
                    • 406

Finns en bild på min Texas hane nu,sidan är nere för tillfället men snart uppe igen.
                    Jimmy

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

Nu är det lite dåligt med CA-snack tycker jag.. Varför är det alltid så när man inte har något att göra? Så fort det händer nått som jag måste/vill vara med på så händer lika mkt här och vise versa.
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Tja, vem vet. Själv går jag i väntans tider. Skall få hem 15 st Nandopsis Tetracanthus och ett antal Theraps Lentiginosus på Lördag, igår så blev det 6 st Trimaculatum.
                        Nu är alla fiskarna rätt små så det lär inte hända något på ett tag. Men det är ju förstås jättekul att det börjar komma in lite nya arter här i sydsverige (A Calobrensis lär också vara på gång in).
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• MackanNSB

Hej

FI bild 2 hane i ståtlig lekdräckt??? om det är din enda "hane" så lär du aldrig få några yngel.
                          Det är en hona i lekdräckt.
                          Så jag hoppas du har fler hanaspiranter om du vill ha yngel

/Marcus.

Kommentar

• Mattias Nilsson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 467

Jinnarparen: var får du plats med allt? Börjar definitivt bli dax för en inspektion
                            Mvh
                            Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av MackanNSB

Hej

FI bild 2 hane i ståtlig lekdräckt??? om det är din enda "hane" så lär du aldrig få några yngel.
                              Det är en hona i lekdräckt.
                              Så jag hoppas du har fler hanaspiranter om du vill ha yngel

/Marcus.
                              Jag har sett genitalpapillen på båda mina fiskar så man kan väl säga så här, om hanen är en hona så har hon av någon anledning fötts med en "penis".

Men hanen ser aldrig ut som på den där bilden idag och själv misstänker jag att det har något med uppvaktning att göra. Då han såg ut så där så hade de inte parat ut ordentligt, han ändrade faktiskt aldrig tillbaka till normal färgdräkt utan såg ut så där i typ 2 hela månader. Det kanske var någon slags uppvaktningsdräkt?
                              Honan var däremot normalt färgad hela tiden ändå fram till deras första lek. Efter första leken så har aldrig hanen blivit lika mörk, kanske för att de redan är ett par och han inte behöver uppvakta henne lika intensivt?

Men jag har även sett bilder på stora lekpar där båda fiskarna har exakt den där mörka färgdräkten så det kanske inte stämmer. Det kanske kan ha med trivsel att göra också, då min hane var mindre så var han kung i karet, idag så är det en festae och någon slags flowerhorn-aktig-hybrid som dominerar i karet.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• MackanNSB

Hävdar fortfarande att det är en hona i lekdräkt,
                                Sätter mitt huvud på det :-)
                                Min hona med många andra såg på fläcken ut sådär när hon lekte och under tiden hon vaktade sina yngel.
                                Hanen får aldrig dom skarpa kontrasterna ljus/mörk som en hona får, utan är nästan svart under lek.

/Marcus

Kommentar

Arbetssätt...