Linfrö i räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    #16
    haha!!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #17
      citat: snart har vi väl fiskar med gluten problem...
      Jag skulle undvika gräs i min mix. Gräs är väldigt specialicerat och har troligen anpassats till betande landdjur. Exempel på gräs: havre, majs, vete osv. Självklart finns det inte ärter i deras naturliga miljö heller men den "känns" inte lika fel.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #18
        Jag förstår inte varför det skulle vara fel. Det är flertalet som har använt t ex havregrynsgröt i många år utan problem.
        Det har också tidigare nämnts att t ex sjöodlade Tropheus matas på någon sorts majsmix.

        Det man blandar in i räkmixen är ju en förädlad produkt.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #19
          Svar till Tricella: Gräs är en mycket speciell växtfamilj som "känns" fel att ge till fiskarna. I valet mellan gräs och ickegräs så väljer jag alltså ickegräs eftersom att det "känns" bättre. Krossat linfrö "känns" bättre än hvrekli. Jag underbygger inte det här med någon som helst erfarenhet och det är säker enkelt att punktera min "idé". Det jag beskriver är t ex kanske helt försvunnet genom förädling. Gräsklipp (från en handgräsklippare, ingen bensin i maten tack) som först "känns" helt perfekt, "känns" åtminstone helt fel utifrån mitt resonemang.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Jepp. Jag förstår vad du menar...och även din "känsla". Det är dock svårt att finna bra komponenter till räkmixen om man vill få upp vissa värden. Då provar man sig fram med hjälp av "trial and error" vad andra erfarit osv.

            När man "vet" att många har fått goda resultat via inblandning av havregryn och majs i räkmixar så känns det inte helt fel för mig att använda mig av dessa produkter.

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Smika: vad är det för storlek på dina mixar? 2.2 gram borde ju göra varken till eller från i en mix på tex två kilo?

              Rätta mig när jag har fel... Ok... Smike
              --------------------------
              Ett kilo brukar mina mixar bli på. Och jovisst, som en flugskit i kosmos med 2.2g sjögräsark. Det är därför jag funder på att ta i mer, 22g är det i en förpackning (beroende på märke förståss). Anledningen är helt enkelt att jag hellre väljer mindre än nödvändigt än tvärtom, eftersom jag inte vet så mycket om vad dessa Sushi-noori ark innehåller. Det står inget om tillsatser, typ konserveringsmedel eller dyl. Och så vet jag ju inte vilken eventuell effekt detta rostade sjögräs har på fiskarnas mag- tarmsystem, vattnet etc. - positivt/negativt. Vill med andra ord inte chansa, även om det sannolikt är en harmlös produkt. Ja till och med onödig kanske, vad vet jag. Så är det någon som vet eller har ett hum så tyck till. Vill gärna höra era åsikter om att använda sushi-noori, eller rostat sjögräs som det heter på praktisk svenska. Är det nåt bra, eller helt kass, eller direkt olämpligt?

              Kommentar

              Arbetssätt...