Linfrö i räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan eriksson
    Användare
    • May 2004
    • 159

    Linfrö i räkmix?

    Hej! Har någon testat att använda sig av linfrö i räkmixen? Det innehåller ju trots allt 34% kostfiber och det är väl det man vill ha från ärtorna?

    Kan det vara skadligt för fisken?
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 428

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av johan eriksson

    Hej! Har någon testat att använda sig av linfrö i räkmixen? Det innehåller ju trots allt 34% kostfiber och det är väl det man vill ha från ärtorna?

    Kan det vara skadligt för fisken?
    Testa! Så får du berätta hur det gick
    7Lasse

    Kommentar

    • johan eriksson
      Användare
      • May 2004
      • 159

      #3
      jag sätter igång att mixa nu så om nån vill stoppa mig får ni vara snabba

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        tror det kommer bli svårt, linfrön är små hårda och svåra att smälta (även för människor) så skulle tro att du då måste lyckas "mixa" sönder alla små linfrön annars glider dom nog bara rakt igenom fisken.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • johan eriksson
          Användare
          • May 2004
          • 159

          #5
          Självklart är det krossade linfrön jag avser att tillsätta för även om jag inte lyckas smula sönder de totalt kommer de iaf att vara lite krossade.

          Kommentar

          • johan eriksson
            Användare
            • May 2004
            • 159

            #6
            Tog det lite försiktigt och använde mig bara av ca 100g till en räkmix på knappa 1,5 kg så nu får vi se om det blir nån plötslig fiskdöd.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              En annan produkt som jag provat och som fungerar riktigt bra är Vetekli. Om man förväller det en stund innan man mixar så blir den mjuk och får som en gele runt sig. Den passerar mage och tarmar på samma sätt som t ex linfrö, men den är skonsammare pga dess konsistens. Vetekli är också mindre i storlek än vad ett linfrö är.

              Jag har kört med min räkmix nu i ca 1 månad och det fungerar kanonbra. Vetekli innehåller 40% kostfiber...

              Kommentar

              • johan eriksson
                Användare
                • May 2004
                • 159

                #8
                Bra att nån annan är inne på liknande spår som mig, känns betydligt tryggare

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jodå Johan, jag har testat en hel del olika produkter för att finna en bra "mix" så att säga...

                  Havregrynsgröt används ju ganska ofta också. Jag tyckte däremot när jag använde det att den är aningen "smutsig" och sedan så blir det alltid större bitar när man kokar den. Det kan man ju i och för sig ganska enkelt avhjälpa genom att köra gröten i mixen en stund.

                  Jag kollade igenom olika produkter och fann då t ex Vetekli, men även Havrekli. Dessa produkter är av fin storlek och är verkligen lätta att arbeta med. De är också "renare" än vad t ex havregrynen är. Vetekli består av mestadels cellulosa, vilket är viktigt för algätande fiskar.

                  Näringsvärden för Vetekli:

                  Protein 16%
                  Fett 6%
                  Kostfiber 40%

                  Näringsvärden för Havrekli:

                  Protein 19%
                  Fett 8%
                  Kostfiber 18%

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Det är en bra huskur mot förstopning och tröga magar på vanligt folk.1-2 msk.linfrö som blandas med ett glas vatten på kvällen,drickas på fastande mage dagen efter.Så ta det försiktigt med linfrö.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      I min nuvarande mix kör jag med vetekli och den har jag kört med i snart två månader nu. Allt väl och funkar fin-fint - som det verkar. Har dessförinnan prövat havregryn också, men som nämnts så tycker jag den skitar ner mer än nödvändigt än den gör nytta.

                      Nåt annat som jag kört med i alla mina mixar är sushi noori - såna där algblad som man rullar in sushi-ris i. Enligt påsen så är det 100% rent rostat sjögräs. Har bara fått för mig att det borde funka bra. Jag vet inte hur det står till med näringsvärdernas proportionerna eftersom de står gram i förhållande till mängden i ml - kan ju var ett tryckfel och gram som menas. 40,9g protein per 100ml, vad blir det? 41,7g kolhydrater. 0g fett borde dock inte vara så svårt att lista ut att det blir 0%. Hur mycket fibrer står däremot inget om - men det bör väl vara en del i sjögräs, eller... Är det per 100g som menas så skulle det kanske betyda att resterande är kostfibrer, 17,4g då. Ett ark väger 2,2g.

                      Brukar ha i ett ark per kg mix, men har funderat på om jag skulle kunna ha i ett till. Man får blöta upp det innan och mixa/sönderdela det redigt ordentligt för att få det finfördelat (är lite segt och hållfast). Har haft sushi noori ark i alla mina mixar och mina malawis har då ätit detta i snart två år - verkar må bra än.

                      Kommentar

                      • johan eriksson
                        Användare
                        • May 2004
                        • 159

                        #12
                        Smika: vad är det för storlek på dina mixar? 2.2 gram borde ju göra varken till eller från i en mix på tex två kilo?

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

                          #13
                          citat:Rätta mig när jag har fel...

                          citat: Smika: vad är det för storlek på dina mixar? 2.2 gram borde ju göra varken till eller från i en mix på tex två kilo?
                          Smike
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • johan eriksson
                            Användare
                            • May 2004
                            • 159

                            #14
                            du får mycket att göra om du ska rätta alla mina stavfel

                            Kommentar

                            • Niclas Larsson
                              Användare
                              • January 2004
                              • 546

                              #15
                              snart har vi väl fiskar med gluten problem...
                              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...