Ciklidbladet 4/2004

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ciklidbladet 4/2004

När nu äntligen alla (efter postens strul) har fått Ciklidbladet nr 3 så är det dags att se fram emot nr 4.
    Detta nummer är ju utökat till 56 sidor och dessutom skickas nästa års almanacka ut så det blir verkligen något att se fram emot. Ryktena säger också att Michael denna gång har gott om artiklar att välja på (trots att fler artiklar än vanligt kommer med pga utökningen).
    Själv har denna gång bidragit med en artikel från DiskusChampionatet i Tyskland som jag av stapeln förra helgen.
    En försmak till denna artikel kan ni få här http://www.zoopet.com/akvarium/akvar...isa.asp?NR=170
    Ciklidbladsartikeln kommer att innehålla mer text och helt andra foton - förutom diskusfoton (bl.a. på de bästa nordiska bidragen), några nya Apistogramma, en ny snygg vildform av skalar, samt en odlingsform där ynglen såldes för 150 EUR stycket, foton på trötta svenskar, malawi i ny form och hur en äkta "fiskbil" ser ut.

Detta är bara en av artiklarna i nästa CB - MIchael har ju också bl.a. utlovat en riktigt lång malawiartikel av Ad Konings med några kanonfoton och några mindre bra (om man säger så.
    Så om du av någon anledning ännu inte betalt in din medlesmavgift är det nu hög tid att betala in den.
    Ciklidhälsningar
    Kjell
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 428

citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Så om du av någon anledning ännu inte betalt in din medlesmavgift är det nu hög tid att betala in den.
    Ciklidhälsningar
    Kjell
    Jaja! Jag ska betala
    /Lasse

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Ja Ciklidbladet 4/2004 ser verkligen ut att bli riktigt bra. Jag har lagt ut mer information på förstasidan
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Vad är det jag ser?
        Bara en artikel om Centraler?
        Det var dåligt.. Skriv artiklar grabbar!!
        Mvh
        Robin

Kommentar

• Christian Alfredsson
          NCS Medlem

• April 2002
          • 4179

... å andra sidan fick den mig och vilja ha centralare i flera timmar. Gick tom och hämtade lite akvarieböcker i en garderob.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

Ska bli intressant att läsa den artikeln om den centralamerikanska cikliden som blivit ett begrepp här på forumet och som man följt med nöje.

Mvh Jari

Kommentar

• Christian Alfredsson
              NCS Medlem

• April 2002
              • 4179

Det är ju inte varje dag som Tropheusboken får sällskap.
              Christian Alfredsson

Kommentar

• Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

När kommer den till oss "dödliga"? November?
                Borde inte vi som skrivt artiklar som publiceras få ett ex redan nu med artiklarna fast i pdf-format?
                Mvh
                Robin

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

citat:Ursprungligen skickat av robin

När kommer den till oss "dödliga"? November?
                  Läs på första sidan.

citat:Borde inte vi som skrivt artiklar som publiceras få ett ex redan nu med artiklarna fast i pdf-format?
                  Du får snällt vänta som alla andra.

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Hehe... snacka om upphaussad artikel[]!
                    Dämpa förväntningarna, snälla
                    Å förresten Robin, det är bara å plita på själv om det skall bli nåt!
                    Anders L

Kommentar

• Christian Alfredsson
                      NCS Medlem

• April 2002
                      • 4179

Hade inte Robin med en artikel?

Det är stora bilder på stora fiskar ÄR tufft. När var det senast en artikel i CB om stora Centralare? Var det Fredrik's artikel?
                      Christian Alfredsson

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

Jinnararparens Doviis del 2 var väl sist?
                        Aha.. Robin har totat ihop nåt!
                        Anders L

Kommentar

• Christian Alfredsson
                          NCS Medlem

• April 2002
                          • 4179

Just det ja...

Som Tropheusfreak arbetar jag för att minst en Tropheusartikel ska in i varje nummer. Har bara Michael ett par Tropheusartiklar klara innan varje nummer så ska det nog gå vägen.
                          Christian Alfredsson

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Arbetet med årets sista Ciklidblad börjar närma sig slutet. Jag tycker att det är det klart bästa numret under min tid som redaktör.

I Ad Konings artikel finns bl a ett foto på en ny ännu obeskriven zebra-variant som väcker mitt "vill ha"-begär.
                            Ola S. har varit på beteendekonferens i Finska Jyväskylä och har gjort ett mycket läsvärt reportage därifrån.
                            Andres Lindersson berättar den fängslande historien om "Trisse-trimac". Fotona till Anders artikel får t o m mig som inbiten riftlakes-fantast att höja på ögonbrynen, fantastiska bilder.
                            Anders Wickman tar oss med ut på foderfångst. Forderfångst-artiklar har länge efterlysts av redaktören och här är en väldigt bra sådan.
                            Kjell Fohrman har varit på akvariemässa med diskuschampionat, förutom en intressant berättelse så märks det att Kjell har skaffat en bra kamera (-"Det kan bara vara en Nikon" som dom skriver i reklamen) .
                            Den mycket värdiga vinnaren i tekniktävlingen presenteras liksom övriga resultat i tävlingen.
                            Kjell Nilsson avslutar artikelserien om ciklideterneller från Västafrika med ett par guldkorn.
                            I medlemsprentationen får vi läsa om en för forumbesökarna välkänd ciklidist.
                            En artikel om odling av Xenotilapia papilio.
                            Mikael Westerlund berättar om när mardrömmen för alla Tropheus-ägare drabbade honom.
                            Jag ställer i en artikel frågan om varför rödzebran har så dåligt rykte och försöker reda ut begreppen om de olika färgformerna.
                            Vi får följa med Lunds Ciklidsällskap på grillkväll hemma hos Fredrik Hagblom.
                            Robin Hedström, en av årets stipendiater berättar om varför han har fastnat för viktoriaciklider.

Detta och en del övrigt kan man läsa om i Ciklidbladet 4. Dessutom följer det med en kalender för 2005 med 13 st foton i A4-format.

Om du inte redan är medlem är det hög tid att bli det eftersom du givetvis inte kan gå miste om detta!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Har just korrekturläst hela nummer fyra.
                              Det börja kanske låta lite löjligt eftersom jag sagt det många gånger tidigare, men sannolikt är detta nummer det bästa Ciklidblad som någonsin utkommit. Micke har än en gång överträffat sig själv.
                              Det som kanske imponerar allra mest denna gång är nog alla kanonfoton - det finns hur många som helst av den varan i detta nummer.
                              Hur kul som helst
                              Ciklidhälsningar
                              KJell
                              PS: Får väl också se det som positivt att jag i detta nummer upphöjts till "legend" efter att i förra numret ha klassificerats som en "chiffonje"

Kommentar

Arbetssätt...