När kan jag flytta drakmalen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magic
    Användare
    • October 2004
    • 23

När kan jag flytta drakmalen?

Har en drakmal (Plecostomus, pleco, L109) som ska flyttas över till ett större kar, men hur lång tid tar det för alger att byggas upp i det nya karet (det ska uppstartas) så att malen har nåt att äta?
    magic
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Mer eller mindre omöjligt att svara på faktiskt?
    Det finns ju algtabletter, som du lär behöva hut som helst. Svårt att tänka mig att algerna, när de väl dyker upp, skulle räcka till!
    Anders L

Kommentar

• zoomi
      Användare
      • September 2004
      • 142

du kan ju hjälpa algerna med att låta belysningen vara på på natten och inte ha i för många snabbväxande växter men då kanske det blir för många alger Men testa med att ha på belysningen lite mer än 13 timmar / dygn ca 12 timmar kan dem vanliga växterna ta åt sig.. algerna kan ta åt sig allt tror jag..
      Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

Kommentar

• jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

En sådan mal behöver mat och det ordentligt!, algerna kommer aldrig vara en betydande faktor när det gäller näringen.

Se till att den har algtabletter och räkmix om nätterna, i övrigt så betar den av alger och foderrester i karet.

Mvh Jari

Kommentar

• magic
          Användare
          • October 2004
          • 23

hmm... Har aldrig matat denna malen, men han verkar växa i rasande takt ändå, suger på rutor, stenar, växter o allt så jag tror inte jag behöver mata honom/henne?
          magic

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

Som liten så finns det att leva på men när den blir större så behöver den matas om den inte skall stanna i växten. Den här malen blir uppåt 35-40 cm i akvarium om den får bra med mat.

Men det tar nog ett bra tag i vilket fall, min hypo pleco skaffade jag för två år sedan c:a 17 cm, idag kanske den är någon centimeter större. Tycker det är svårt att få i malen ordentligt med mat.

Hur stor är den?

Mvh Jari

Kommentar

• magic
              Användare
              • October 2004
              • 23

hmm.... ja den 1 Juni var den ca 8-9 cm, nu är den ca 12.
              magic

Kommentar

Arbetssätt...