web-butiker...vad är bra??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

web-butiker...vad är bra??

Hej på Er!
    Jag skulle faktiskt behöva er hjälp, då jag håller på att bygga om en web-lösning för en kund till mig! Min fråga till er alla är vad ni tycker ska finnas med, vilka funktioner som kan vara bra och vad som inter är bra med andra lösningar!

Nu har NI faktiskt chansen att påverka slutresultatet på en shopplösning för akvarister!!!

Kom igen och svara!!

Deathdealer[8D]
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Centurion
    Användare
    • October 2003
    • 210

Lagersaldo
    Verkliga fraktpriser synliga
    Möjlighet till kortbetalning

För övrigt trevligt med ditt initiativ till "fältstudier" inför programvaruutvecklingen, ett steg åt rätt håll helt enkelt!
    http://www.adelgren.se/akvarium/

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

Centurion ; tack för dina inlägg...!!!!
      Liten förklaring om vad som kan vara "bökigt" med Lagersaldo.
      För att ett "lager" ska stämma krävs nästan att man har en person i en bur som lämnar ut och tar emot varor som kommer och går ut...
      Tänk bara om någon kommer och plockar en produkt som INTE säljs på nätet, och detta inte reg. som en web-order?!?!?....då stämmer inte lagersaldot, och du som kund blir förbannad när du tror att vara finns på lager...hänger du med???

Verkliga fraktpriser; man kan givetvis sätta sig ner och räkna ut hur mycket det kostar att skicka varenda produkt som finns på ett lager, allt ifrån pH-kontroller till 1500L akvarium, MEN du ser kanske orimligheten i detta!
      självklart så spelar det enormt stor roll om paketet blir skrymmande (moduler, pumpar, ramper och kar) kontra småprodukter...därför kan det vara väldigt svårt att även här ha en "fast" prislista. Vissa företag arbetar med olika speditörer som DHL, bussgods, posten osv osv MEN det jag kan lova är att dom med all säkerthet försöker få ditt paket skickat så billigt som möjligt! Man kanske skulle ha en viss mall so mkunden junde gå efter??? med ca priser???
      Betala med kort; INGA probs!!

Klokare nu???

Vänligen Deathdealer

Ps. försöker bara förklara de problem som kan uppstå i det som vi ser som vardagliga situationer!!
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• zoomi
        Användare
        • September 2004
        • 142

skriva upp/ge info om så många varor så möjligt så man kan kolla upp nästan alla och sedan ha en enke; finns i lager eller finns icke i lager (jag såg va du skrivit men dem måste väll ha nån humm om vad dem har?)
        Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

Kommentar

• Juanito
          Användare
          • May 2002
          • 180

Visst går allt att implemetera. Men jag tror inte att en som sysslar med försäljning av akvarieprylar har råd med sådana system. Allt går men är inte praktist. Dylika system finns för stora kedjor.

Men lagerinformation är väldigt praktist för kunden som vill handla via nätet. Det som blir tungt är just när man beställer varor och när de kommer in. Däremot går det enkelt att automatisera så att när något säljs eller reserveras så syns detta omedelbart i lager hanterigs programvaran och webben. Problemet kan vara att integrera allt med kassa aparaten, eventuellt behövs kassa aparaten bytas ut mot en "PC" baserad kassaaparat. Hoppeligen inte "Windos" baserad. Om det är frågan om endast webb butik så är ju inte detta ett problem. För den här orsaken har stora kedjor "sträck koder" på sina varor så att allt som säljs läses av automatiskt och det enda säljaren behöver göra är att kvitera affären så har transaktionen genomförts. Och antalet varor i lagret minskat såväl på webben.

I sådanfall kan det vara bra att även meddela på webben att detta är lager situationen just nu.

Sen kan man ju tänka sig att icke prissatta varor existerar inte i lager. Om man skriver ut pris lappar med sträckkod så kan man samtidigr integrera detta med lager hanteringen.

Möjligt är det men nödvändigt?
          Beror på hur mycket varor som säljas via webben. I små mängder så kan man uppdatera allt manuellt men ju större det blir desto mera behöver allt integreras.
          juanito

Kommentar

• deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

hej på er igen!!!!
            Tänk lite längre nu gubbs....självklart går det att lösa...MEN till vilken kostnad???? Om man vill hålla låga priser mot er *S*, så kanske man avstår att lägga 500.000:- på ett effektivt system???

zoomi; dom har säker bra koll på vad dom har i lager....men om jag säger att det rör sig om sisådär 3000 artiklar, så kan du säkert förstå att det blir lite svårare. MEN att ha finns i lager/finns ej kan vara en grej...absolut!!

Frågan är bara - hur skulle du som kund reagrea om det står "finns i lager" och det sedan visade sig att den INTE finns?????
            Du kommer ju fått ett besked att ordern mottagits SAMT ett besked med automatik när ordern är behandlad/på väg!!!

Vänligen

Deathdeler

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Lagersaldo kräver väl att ni in- och utregisterar alla produkter med streckkod eller så med ett system kopplat till nätet, det är väl inte så svårt? Så trodde jag nästan alla hade det idag...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• P-Å

Då jag själv är nybörjare så uppskattar jag så detaljerad information som möjligt om respektive produkt. När det gäller t ex filter så vill jag fakta om liter/h, filtervolym mm.

Det tar naturligtvis lite tid att lägga in men det komplicerar inte lösningen och kostar bara tiden att knacka in informationen.

Kommentar

• deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

P-Å - tack!!!

Zaphi; nu fattar jag vad du menar, de flesta mindre bolag har inte detta. Om man inte har en kassa s.a.s. Man får inleveranser från leverantörer, som man sedan lägger på hylla osv. Samma sak med utleveranser...man plåckar från hyllan. Problemet är REGISTRERINGEN...det låter enkelt och naturligt och alla gör väl så MEN det svåra är att hålla på rutinerna...och aldrig missa en försäljning som sker utanför nätet...t.ex om du lägger en order från hemsidan, sedan RINgeR du och kompletterar denna order, och så går man och hämtar produkten, lägger in den på fakturan MEN glömmer lagersaldot!!!...

Vänligen Stefan a.k Deathdealer

Kommentar

• Loket65
                    Användare
                    • September 2003
                    • 176

Små bilder är alltid bra. Typ uppläget över arter på Zoopet. Jag menar att man kan välja att visa artiklar med bilder. Tex om man söker på filtermaterial så får man upp en lista över vad som finns och så skulle man kunna klicka på "lista med bilder".

Mycket dålig förklaring, jag vet. Men hoppas du/ni förstår vad jag menar.
                    Den som äter lever får sej
                    *Magnus*

http://www.orumsnygard.se

Kommentar

• deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

tack loket65......bra synpunkt!!!

Deathdealer

Kommentar

• roccster
                        Användare
                        • August 2004
                        • 583

Möjlighet att recensera vara och att läsa recensioner. Bra sökfunktion. Mycket bilder.
                        MVH

/ Richard
                        http://www.ornemark.com

Kommentar

• deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

snyggt roccster; en liten sak, när du säger sökfunktion....menar du fritextsökning?????
                          Recensioner....? ska det vara kundernas eller annat????..

Vänligen Deathdealer

Kommentar

Arbetssätt...