If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Om inte ,typ,Biltema har börjat att sälja glasborrar, så är de tyvärr jävligt dyra. Borrarna kostar från ca 600kr /st och går upp i pris efter stigande diam. Som privat person skulle jag pröva med någon järn-affär(om de inte har någon,så kan de säkert beställa hem en)
Tänk bara på att borrdiam skall vara större än genomförningen(ytter diametern på gängan)
Om borrarna är väldigt dyra så kanske det skulle löna sig att ta glaset till närmsta glasmästare eller om inte det är möjligt, ta hem glasmästaren. Vet inte vad det kostar men att fråga är ju gratis.
kör med Dremel och diamantstift, men se till att öva på några glasbitar först, men det är enkelt.
man kör med vattenkylning.
-vill du vara helt säker så låt glasmästaren göra det, spricker det så är det hans problem...
Jag håller på att bygga ett saltvattensakvarium nu och jag ska ha bottenborrad burk för ytavrinning och då beställer jag bottenglaset borrat och klart för glas är inte billigt som du vet.
Det finns glashålsågar på Jula för 69:- 1" i diameter. De funkar J-kligt bra. De ahr även mindre sågar och även sliphylsor. JAg har borrat 4 hål i 6 mm med min såg och den är stenfräch än.
Jag svarvade egana i rostfritt som jag siliconade fast. Vanligtvis använder de inom saltvattenshobbyn PVC rör. kolla in på lagunen så finns det där. Det är ganska saftiga priser på genomföringar dock, men man vill ju vara säker på att de blir tätt.
Kommentar