Vattenkemi/Nitratproblem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

Forskar ............Nej Det är för sent! Natti ,Natti,

Kommentar

• Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

Jag tror mej veta varför du har cycklat vilse Micke ! Jag vill minnas att jag läst en rapport om att när bönderna "rätar ut" åar och bäckar i jordbrukslandskapet,så hämmar detta nitrifikationen. Det har startats ett projekt,som går ut på att man återskapar "flod-bankar"
      I denna rapport nämndes det som du fastnat i. Nämnligen att vass och andra vatten växter också var viktiga vidhäftnings ställen för nitrifikations bakterier.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ola Svensson:

citat:Vad gör zeolit med nitrat? Nån koppling finns men har det inte med ammonium od att göra främst?
        citat:
        Zeolit ser ut som vitaktig sten. Zeolit fungerar som ett jonbytarmedia. Eftersom ammonium blockeras av zeoliten uppstår inte heller ett överskott av nitrat i slutprocessen. Du binder källan. Zeoliten bör placeras i filtret i 1: a kammaren. När vattnet passerar genom zeoliten binds ammoniumjonerna och byts ut mot ofarliga natriumjoner. Till slut mättas naturligtvis zeoliten och måste då regenereras (renas). Det gör du enklast genom att lägga påsen med zeolit i en minst 10% saltlösning. Fyll en spann med 10 liter vatten och blanda i ett kilo grovsalt. Låt påsen med zeolit ligga i den ett par dagar och spola sedan genom zeoliten med vanligt kranvatten. Klart att användas igen. Det hör bör göras ca var
        14: de dag under säsongen. Det är därför lämpligt att du har två påsar zeolit som du skiftar mellan. Hur mycket zeolit är nödvändigt? Tyska försök visar att 1-2 kg / 1000 liter vatten räcker. Det är viktigt att du lätt kommer åt zeoliten för regenerering, så bra filter med utbytbara filtermedia är en förutsättning. Alla våra filter kan lätt kombineras med zeolit.

Varning! Zeolit får aldrig användas i kombination med salt i dammen. Resultatet blir att ammonium frigörs och kan orsaka förgiftning. Salt används ibland som fiskmedicin eller i förebyggande syfte mor fiskparasiter men får aldrig kombineras med zeolit.

Utdrag från denna artikel:

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

Jag tror mej veta varför du har cycklat vilse Micke !
          Jag skulle uppskatta om du a) visar var jag och de två vetenskapliga artiklar jag länkat till (och det finns fler) cyklat vilse, genom att ge referenser eller bevis. Att du bara _säger_ att jag har fel imponerar inte mycket på mig. Alternativt att du b) lägger ner.

Kommentar

• Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

Varför skall jag behöva spendera timmar på att rota fram gamla rapporter(för att behaga dej),när du istället kan gå,cyckla,åka bil till KTH och köpa en/flera böcker i ämnet. Efter att du förkovrat dej, så vet jag att du inte kommer att vara så besvärande i fortsättningen ! -Tack så mycket Micke !

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ops?!? Inte bara jag som får mina servetter varma utan någon egentlig anledning.[:0]

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

Hur stor förmåga har vattenväxter typ Jättevallisneria och Amazonsvärdplanta att få ned höga nivåer(50-80mg/l)av Nitrat?

Om man tex hade satt i 10st Ech Bleheri i ett 400 liters kar och fått dessa till att trivas, tror ni att dom hade klarat av att få ned de höga nivåerna av nitrat till mer rimliga nivåer under 30mg/l?
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• oveb
                  Användare
                  • July 2004
                  • 125

citat:Ursprungligen skickat av Christer T

Jag har lite för höga nitrat värden i mitt Malawikar. Vattenbyten bidrar naturligtvis till förbättring men det känns inte som något permanent sätt att komma åt problemet. I karet har jag en Eheim 2028 prof II samt en BTN-modul med blå filtermatta bakom, till ytterfiltret så kör jag Eheim Substrat Pro. Häromdagen pratade jag om problemet med en Zoohandlare här i Stockholm som åtminstonde lät som han kunde mycket om filter och vattenkemi. Han menade att Eheim Substrat Pro inte är bra i en Malawiburk, att det är för "fint" och kommer att fungera enbart som mekansikt filter. Är det någon som kan säga emot eller hålla med om det.

Även BTN-moduls varianten hann dömas ut och herr Fohrman få sig en känga som en av krafterna bakom detta.

Jag funderar nu på att ta ett Eheim Ecco (största modellen) och fylla med biobollar för att få bättre genomströmning och förhoppningsvis bättre biologiskt filter. Är det en bra eller dålig idé?
                  Jag har snabbläst tråden och funnit den intressant, däremot så hittar jag ingen info om hur du mätt nitratet... Det är ju tex känt att SERA's tester visar på tok för höga nivåer !

Bara en tanke jag fick när jag såg alla kul djupdykningar...
                  Min blog

Kommentar

• Christer T

citat:Ursprungligen skickat av oveb

Jag har snabbläst tråden och funnit den intressant, däremot så hittar jag ingen info om hur du mätt nitratet... Det är ju tex känt att SERA's tester visar på tok för höga nivåer !

Bara en tanke jag fick när jag såg alla kul djupdykningar...
                    Jag har använt Tetras "dropptest" och Amtra Multitest (stickor). Ligger trots vattenbyten, hälften/vecka på 20-50 mg/l. Det beror förmodligen på att jag har lite mycket fisk i burken som dessutom är under uppväxt. I veckan gjorde jag rent filtret och konstaterade att det var riktigt smetigt. Något jag tycker ha hänt sedan jag gjorde räkmix utan gelatin.

Kommentar

• oveb
                      Användare
                      • July 2004
                      • 125

Mitt råd är att du borde skaffa dig ett JBL NO3-test , det fungerar klockrent ! Jag gör maximala vattenbyten i min växtburk en gång i veckan och tillsätter KNO3 för att dubbelchecka ibland och det visar alltid rätt. Då blir liksom hela karet en stamlösning !

Läs gärna denna tråd ifrån zoopet och se om det står något om Tetras tester.

http://www.zoopet.com/akvarium/forum...tt,skapa,lista,

Jag hade tidigare 2 st exakt likadana SERA-test-kit (dropptester inköpta med några månaders intervall) för nitrat och det ena visade aldrig något medans det andra visade på tok för höga värden (40ppm direkt ur kran tex).

Jag kan sammanfatta tråden kort:

Alla tester utom JBL suger...

Min blog

Kommentar

• oveb
                        Användare
                        • July 2004
                        • 125

Jag läste igenom hela tråden ifrån zoopet och fann nedanstående intressanta inlägg av "plizken".

början citat:
                        "Jag testade Tetras nitrattest idag. Skrämmande resultat.

1* kranvatten ca 50ppm
                        2* akvarievattnet ca 50ppm
                        3* ett kryddmått KNO3 direkt i teströret ca 12ppm (jag var hyggligt less)

Hur kan det få säljas sånt skräp? Helt oförståeligt.
                        "
                        slut citat
                        Min blog

Kommentar

• Christer T

citat:Ursprungligen skickat av oveb

Jag läste igenom hela tråden ifrån zoopet och fann nedanstående intressanta inlägg av "plizken".

början citat:
                          "Jag testade Tetras nitrattest idag. Skrämmande resultat.

1* kranvatten ca 50ppm
                          2* akvarievattnet ca 50ppm
                          3* ett kryddmått KNO3 direkt i teströret ca 12ppm (jag var hyggligt less)

Hur kan det få säljas sånt skräp? Helt oförståeligt.
                          "
                          slut citat
                          Utan att veta tror jag att det kan röra sig om SBS. Jag har två akvarier och får olika värden i dom. Mitt lilla SA kar har jag inga nitrat bekymmer med. Jag har dessutom testat stickorna mot Tetras test och får ganska liktydiga svar, även om det är svårt att läsa av dessa färgskalor med någon exakthet. Vad är det som får dig att förorda JBL framför allt annat?

Kommentar

• oveb
                            Användare
                            • July 2004
                            • 125

Det är ganska så lätt att göra ganska så exakta tester med ett kar som man precis fyllt med kranvatten.

Ex: Fyll ett 300 literskar med vatten ur kranen och tillsätt 4,4 ml ren kaliumnitrat så kan du med ganska stor exakthet säga att det innehåller 10ppm nitrat.

JBL's tester klarar av att utsättas för såna prov, de flesta andra inte!

Jag har aldrig haft malawi-kar men gissar att inte mycket växter trivs nått vidare i den sortens vatten. Därför stiger nitrathalten sakta tills den når för firrarna farliga nivåer (+50ppm).

Jag har däremot ett diskuskar med ganska så rejält med växter och där får jag tillsätta 1ml ren kaliumnitrat vid vattenbytena för att tillgodose växternas behov av kväve. I detta kar har jag inget tillskott av co2 eller annat magiskt ändå så kryper nitratet ner emot 0 strax före vattenbyte.

Däremot i mitt växtkar där jag har skalarer, tetror mm mm så går det år MASSOR av allt. Om jag hade kört med TMG (Tropica Master Grow) som microgödning i det karet så hade det gått åt ungefär 30-40 ml/dag

Så jag gissar att i ditt SA-kar så mumsar antagligen växterna upp den nitrat som bildas därför de låga nivåerna.

Däremot i malawi-karet så bör nivåerna stiga så sakteliga men antagligen inte så fort som ett Tetra-test visar.

Stickor förstår jag inte ens att de får säljas ! Dom är på tok för usla för det.
                            Min blog

Kommentar

Arbetssätt...