Jag har lite för höga nitrat värden i mitt Malawikar. Vattenbyten bidrar naturligtvis till förbättring men det känns inte som något permanent sätt att komma åt problemet. I karet har jag en Eheim 2028 prof II samt en BTN-modul med blå filtermatta bakom, till ytterfiltret så kör jag Eheim Substrat Pro. Häromdagen pratade jag om problemet med en Zoohandlare här i Stockholm som åtminstonde lät som han kunde mycket om filter och vattenkemi. Han menade att Eheim Substrat Pro inte är bra i en Malawiburk, att det är för "fint" och kommer att fungera enbart som mekansikt filter. Är det någon som kan säga emot eller hålla med om det.
Även BTN-moduls varianten hann dömas ut och herr Fohrman få sig en känga som en av krafterna bakom detta.
Jag funderar nu på att ta ett Eheim Ecco (största modellen) och fylla med biobollar för att få bättre genomströmning och förhoppningsvis bättre biologiskt filter. Är det en bra eller dålig idé?
Även BTN-moduls varianten hann dömas ut och herr Fohrman få sig en känga som en av krafterna bakom detta.
Jag funderar nu på att ta ett Eheim Ecco (största modellen) och fylla med biobollar för att få bättre genomströmning och förhoppningsvis bättre biologiskt filter. Är det en bra eller dålig idé?
Kommentar