Centraler fightas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

citat:Ursprungligen skickat av FI
    Men tillbaka till centralarna nu...
    anli, hur ser såret ut att läka på trimacen?
    Det såg inte allt för mysigt ut i den andra filmen du postade.
    Ser bättre ut och läker så sakta. Just nu är det Love, PEACE AND UNDERSTANDING!
    Och dessutom fredag... underbart!
    Anders L

Kommentar

• Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

Hehe nice nice =)

Själv har man matat sin ena midas för mkt.. han är rund som en bulle.
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Christer T

citat:Här är en liten (inte så liten kanske 11 Mb) otäck filmsnutt som jag tog nyss...
        Otäck och otäck. Ett väldigt tjafs om dessa CA machofiskar. Jag ska filma någon dag när jag ger mina Golden några halvvuxna citrinellum till frukost. DET kan se lite otäckt ut!

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

citat:Ursprungligen skickat av Christer C

citat:Här är en liten (inte så liten kanske 11 Mb) otäck filmsnutt som jag tog nyss...
          Otäck och otäck. Ett väldigt tjafs om dessa CA machofiskar. Jag ska filma någon dag när jag ger mina Golden några halvvuxna citrinellum till frukost. DET kan se lite otäckt ut!
          gud så pubertalt. jag ska nog hijacka alla fåniga malavitrådar med meningslösa inlägg i framtiden.
          fish r friend

Kommentar

• Christer T

Tack Daniel!
            Det är så skönt att bli kallad pubertal när man är över fyrtio!

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

Malawitrådar? finns det såna? Vad diskuteras där? Bukvattensot och vilka färger som gör sig bra ihop? []

CA är ju en så smal genre i hobbyn, så låt oss vara glada för det förhållandevis stora utrymme som CA tar på ciklid.se.

Det är ju helt tydligt att en som sysslar med CA har en intressantare hobby och är mer passionerad än en malawinörd.

Förresten "Golden", klarar den av pellets i mindre storlek?, det vore intressant att se en filmsnutt på .

Mvh Jari

Kommentar

• ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

Mera film,tack,Anli!!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

anli: eller Daniel Odell : ni som kan det här, red ut begreppen åt mig! Är midas och citrinellum av samma art eller hur funkar det där?

Citrinellum är ju coola men den randiga midas är klart vassare, hur är det med tillgången på den randiga varianten? Är det import som är enda lösningen eller?

Mvh Jari

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

anli: eller Daniel Odell : ni som kan det här, red ut begreppen åt mig! Är midas och citrinellum av samma art eller hur funkar det där?

Citrinellum är ju coola men den randiga midas är klart vassare, hur är det med tillgången på den randiga varianten? Är det import som är enda lösningen eller?
                    Naturligt finns den randiga och den gula/röda samtidigt... citrinellumen är polymorf (tror jag det heter?). Det är samma fisk alltså.
                    Den randiga verkar inte existera i Sverige, men jag kan ha fel?
                    Anders L

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

citatet är ju helt tydligt att en som sysslar med CA har en intressantare hobby och är mer passionerad än en malawinörd.
                      Sicket kvalificerat skitsnack, oj oj oj.

Självklart är det bra att CA finns i såpass stor del som den gör här på forumet. Jag ser gärna att den t o m blir större...intressanta fiskar, bara synd på att dess ägare verkar aningen trångsynta.

Förresten så är det väl CA-folket som driver mer med övriga än tvärtom. Varför kan man ju bara spekulera i...men har man bara en fisk i en 375a så kanske det blir lite tråkigt ibland.
                      Onekligen så finns det mer att berätta om när man har CA, vad det beror på låter jag vara osagt nu, har ju sagt det förut

Njaa trångsynt , snarare att jag tycker att eftersom det är två läger som aldrig kommer förstå varann, så varför ens försöka?

Här är det CA ciklider som åker på pälsen av diverse afrikaentusiaster när tråden heter " Centraler fightas" , även dess ägare [B)]. Det går ju inte för sig!

Skapa er en tråd med titeln " Varför CA suger" eller nåt, men det är inget bra när tråden "hijackas" av föraktande afrikaentusiaster.

Fast det är ju förstås anli:s sak att avgöra.

Mvh Jari

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

citat:Ursprungligen skickat av jarinen
                        Skapa er en tråd med titeln " Varför CA suger" eller nåt, men det är inget bra när tråden "hijackas" av föraktande afrikaentusiaster.

Fast det är ju förstås anli:s sak att avgöra.
                        Hehe... jag äger väl inte tråden, men det är roligt om vi huvudsakligen kan ägna oss åt de underbara CA-ciklidernas stökighet i denna tråd.
                        Anders L

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

En ny iakttagelse;
                          -Midasen puckel har växte till sig igen på ca dag bara, efter bråket! Fantastiskt fort måste jag säga, den ser ut så här igen (en gammal bild får illustrera):

eller

och så här var han dagen innan ungefär:

Kanske inte syns så tyjdligt på dessa bilder, men ändå...
                          Vad består puckeln av om den kan växa så fort?

Anders L

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Sluta bråka nu. Alla fiskar har potential att bli intressanta om man bara ger dem rätt förutsättningar, även "malawisar".

Och här kommer ännu en lång utläggning, det är inget viktigt jag säger, jag bara pladdrar på som vanligt så läs bara om ni har väldigt lite att göra.
                            Och jag hoppas anli förlåter mig för att jag kladdar ner hans tidigare så fina tråd.

Malawisar är betydligt aktivare än även de mest spattiga centralarna och har också färg redan då de är små. Så vill man ha fart och fläkt och vackra färger så tycker man givetvis malawisar är intressantare än de vid jämförelse oerhört sega och klumpa centralarna som blir vackra först efter ett par år, om de nu inte har dött pga slagsmål eller blivit fula av ärr innan dess...

Och även jag som inbiten centralamerikafantast tycker då och då att väntan att fiskarna ska bli vackra är hur jobbig som helst, och ibland så är de bara så sega och stillsamma att man nästan blir överlycklig om fiskarna börjar slåss trots de skador de drar på sig. Då rör de ju i alla fall på sig...

Så nog kan jag förstå att det finns de som inte gillar centralare, skalar man bara bort det positiva med dem (personlighet, beteende, attityd och utseende vid fullvuxen storlek) så hittar man en hel del negativa saker.

Grejen är väl att man inte ser de negativa sakerna om man verkligen gillar fiskarna och eftersom centralare blir så personliga så slutar det ofta med att även de negativa bitarna till slut bara blir charmiga.

Jag skulle inte säga att vi som sysslar med CA har en intressantare hobby eller är mer passionerade än de som sysslar med malawi, jag tror bara att det är två väldigt olika inriktningar inom ciklidhobbyn. Jag har för övrigt själv haft mbunas och farsan har fortfarande ett kar fullt med mbunas efter säkert 15 år, de är inte så ointressanta som många CA-fantaster verkar tro... och de har definitivt sina små fighter de med(inte alls olikt det vi sett i anli's filmer)... de lever bara betydligt tätare så tittar man inte så noga så kan man missa de intressanta beteenden de faktiskt visar upp.
                            Det blir liksom en "man ser inte skogen för alla träden"-effekt. Men "skogen" finns där om man bara bemödar sig att titta lite noggrannare.

Och samma sak kan givetvis sägas om centralarna, ser man förbi de negativa bitarna så lovar jag att även den mest inbitna malawifantasten hittar vad som gör centralarna så speciella att vi dedikerar ett helt kar till två fiskar eller t.o.m. en enda ensammen fisk. Men de flesta orkar tyvärr inte titta så noga, detta gäller alla oavsett om man är en malawi-, troffe-, diskus-, jordätare- eller centralamerika-fantast. Vi är alla för slöa och det är detta som skapar dessa onödiga sprickor inom hobbyn.

Såja, nu hoppas jag det ska vara färdigbråkat om detta. Det här inlägget borde läggas som en "sticky" högst upp på forumet eller nåt så vi slipper allt onödigt gnabb.

*trött på allt bråk*
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av anli

Vad består puckeln av om den kan växa så fort?
                              Man brukar kalla den "fettknöl" så om man går efter det uttrycket så borde den innehålla fett. Men jag har för mig jag läste nåt på predatoryfish där de förklarade vad en "nuchal hump" innehåller och det var definitivt inte bara fett.
                              Fast det märkliga är ju hur det fungerar rent biologiskt då den växer, bildas det nytt "fett" från någon körtel som sitter i pannan eller kan fisken förflytta "fett" från andra delar av kroppen till pannan eller ja, vad händer egentligen? Väldigt skumt...

Min carpintehane börjar för övrigt få puckel igen. Den försvann på några dagar efter inköpet eftersom det inte fanns några andra carpintehanar i mitt kar medan butikskaret var fullt av dem. Men nu då carpinten har börjat gnabbas med en liten festae och då carpinte-paret ska leka så har han fått tillbaka puckeln igen. Och precis som du säger så går det snabbt, det rör sig om dagar.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

citat:
                                Vi "hijackar" ingen tråd utan besvarar bara dråpliga ovetenskapligt grundade kommentarer som poppar upp lite överallt på forumet. De flesta dock med "glimten i ögat".
                                *troll*

sluta gärna med det, vi har absolut noll och inget intresse att höra vad ni har att säga. låt oss vara. låt oss ha våra "fördommar" i fred. låt oss njuta av stora personliga fiskar som blir som familjemedlemmar. låt oss vägra förstå tjusningen med att färgmatcha malawigrupper. låt oss vägra förstå det roliga i att ha fiskar som får buken så fort man kollar på dem. låt oss ha våra få CA-trådar i fred. låt bli att få dem ur spår. låt bli att lägga näsan i blöt I VARENDA JÄVLA TRÅD PÅ FORUMET!
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...