Centraler fightas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Min värsta bärsärk någonsin var en ensam Aphyocharax paraguayensis. Helt ensam patrullerade den akvariet och högg med blixtens hastighet. Grejen är att den bara var 2 cm och de största cikliderna 15!

För saltdiskussionen så måste jag rekomendera http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007 som jag även lagt i i salt FAQ-en.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
      För saltdiskussionen så måste jag rekomendera http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007 som jag även lagt i i salt FAQ-en.
      jorå... har läst den, men orkade inte översätta måtten.. och så e jag lat[]

ps petfish... Tja, vet inte direkt om det stämmer med mig. Mina två stora ciklider sällskapar tre mindre ciklider med 13 andra fiskar i 720. Byst me fisk!
      Anders L

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Om fiskarna bara är tillräckligt personliga så behöver man inte ha så många av dem, då jag växte upp så hade vi två stora påfåglar i kanske 5 år eller nåt sånt, jag lessnade aldrig på dem och det var en riktig tragedi då de gick bort i och med att akvariet sprack. Det var dessa fiskar som på allvar fick mig intresserad av hobbyn.

Jaggorna hade jag för sig själva men de lekte så det blir ju inte riktigt som att ha en ensammen petfish. Jag tror inte heller att en ensammen jagga är särskilt bra som petfish, de är för lugna och måste ha någon att interagera med för att bli riktigt skoj. Fast har man en vacker hane med en hona, en annan vacker maffig ciklid eller kanske bara en massa "matfisk" så är de hur skoj som helst. Min favvofisk.

Den finare av hybriderna jag har på uppväxt just nu skulle jag förmodligen kunna hålla i ett eget kar, den är extremt utåtriktad och är hela tiden i farten och ser också ut att kunna bli riktigt vacker då den blir större.

Annars så skulle jag gärna ha en ensammen citrinellum-hane, honan jag hade var riktigt skoj trots att hon gick ensam i karet, det var ju lite jobbigt då man skulle rengöra pga aggressiviteten men anledningen att jag sålde henne var för att hon började leka... En ensammen ciklidhona som står i ett hörn och fläktar ludna ägg är inte så värst intressant att titta på... ;P

Just nu så leker jag med tanken att hålla en ensammen festae-hane i ett eget kar, men jag är fortfarande lite osäker om arten är tillräckligt aktiv för att funka som ensammen firre, det måste vara lite sprutt i dem om de ska funka som en "petfish". Citrinellumciklider är optimala för den uppgiften, de är som förvuxna uppretade sebraciklider, jobbiga då man har handen i karet men man får aldrig en tråkig stund då man håller sig på ett säkert avstånd.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Deelay: Jag är tvungen att testa på något nytt då jag tycker att de afrikanska sjöarna inte riktigt uppfyller mina önskningar/krav som akvarist.

Jag har ju självklart Malawi och Tanganyika men inte i samma utsträckning eftersom jag inte har kar till detta.
          Sen måste jag ju erkänna att det är tre personer som lockat in mig på CA pga av deras bilder och historier. Anli, FI och Daniel_Odell. Vad ska jag göra? Tacka och ta emot tycker jag.

Sitter i skrivandets stund och funderar på när jag kommer få de där fiskarna jag beställde för 1 vecka sedan. Det börjar klia i ciklidtarmen nu.

Sen har jag inte fått boken jag beställde i torsdag vilket gör mig än mer uppspelt och förväntansfull. 2-3 dagar? Pyttsan, nu snackar vi 1 vecka snart.. Oj oj oj, det känns att det är nära nu.

Väntan är något man måste tampas med.. kanske är det en bra träning för mitt ruskigt dåliga tålamod.
          Mvh
          Robin

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Robin RIP =(
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

För er som vill absolut ha mer, så har jag lagt upp en snutt till på samma tema:
              Anders L

Kommentar

• imported_n/a
                Användare
                • August 2002
                • 330

Jinnarpen,är ju inte helt ute o cyklar,om detta får fortgå så kommer din trimac va ett minne blott,se till o handla istället för att filma,grovt men sant

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Har ju lugnat ner sig nu... Trimacen har slutat attackera och håller sig den andra delen av karet. Filmen var från samma tidpunkt som den förra...dvs några dagar sedan. Slagsmålet slutade strax efter filmande, efter min frus rådiga ingripande.
                  Men har ett kar ledigt att sätta igång i värsta fall
                  Har verkligen ingen ambition att se dom slå ihjäl varandra om någon nu skulle tro det?
                  Anders L

Kommentar

• Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

He he den "lille" ger sig inte .. cool kille.
                    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

citat:Just nu så leker jag med tanken att hålla en ensammen festae-hane i ett eget kar, men jag är fortfarande lite osäker om arten är tillräckligt aktiv för att funka som ensammen firre, det måste vara lite sprutt i dem om de ska funka som en "petfish". Citrinellumciklider är optimala för den uppgiften, de är som förvuxna uppretade sebraciklider, jobbiga då man har handen i karet men man får aldrig en tråkig stund då man håller sig på ett säkert avstånd.
                      Den är säkert alldeles utmärkt som petfish. Hade 5 st, 3 honor och 2 hanar. De gjorde allt för att slå ihjäl varandra och alla andra för den delen.

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

FI: Kom att tänka på att Sandby ciklidhobby i Skåne har ett tiotal tyskodlade festae, ca 6-7 cm. Kön går ej att avgöra. Pris: 150 kr.

Kommentar

• jocker
                          Användare
                          • September 2004
                          • 87

äch, big bob.. :-P passar..
                          fiskpinnar smakar skit

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

Den är säkert alldeles utmärkt som petfish. Hade 5 st, 3 honor och 2 hanar. De gjorde allt för att slå ihjäl varandra och alla andra för den delen.
                            Nej mina två hanar är inte heller att leka med. Fast frågan är hur de är om de går helt själva i ett kar där det inte finns nåt att uppröra sig över? De är ju trots allt rovfiskar och de brukar normalt vara lite mer "tystlåtna" för att kunna överrumpla sina byten osv.
                            Fast kastar man i lite foderfisk så blir det givetvis sprutt på dem hehe
                            Det var så brorsan och jag roade oss med påfåglarna vi hade, påfåglar blir ju som bekant lugna då de blir större men det är inget som ett gäng små mörtar inte kan råda bot på
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

FI: Jag talar inte om rovgirighet, utan om rangordning och revirhävdande. Är dina könsmogna? Om inte: "You haven't seen nothing yet".

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

"You haven't seen nothing yet".
                                Hehe det är mycket möjligt att det är så, jag har bara två stycken, två hanar, och dessa är faktiskt de enda festae jag har sett i verkligheten. Den större(20cm) har jag inte ens haft i en månad och den mindre(10cm) har jag haft i kanske 4 månader.
                                Klockren newbie.
                                Som petfish eller ej, den större kommer jag nog att sälja förr eller senare men den mindre SKA jag dra upp till ett monster.

Men tillbaka till centralarna nu...
                                anli, hur ser såret ut att läka på trimacen?
                                Det såg inte allt för mysigt ut i den andra filmen du postade.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...