Paroonhaj i 43liters!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mole
    Användare
    • April 2002
    • 12

Paroonhaj i 43liters!

Jag var på ett fik i dag och såg en ensam paroonhaj (15-20cm) i ett 43liters akvarium!

Dessutom stod akvariet på en disk där folk helatiden går förbi, jag kan säga att han såg rätt stressad ut.

Det känns inte som någon vidare optimal miljö för den stackarn, blir inte dom där 1-2 meter stora? Borde väl ha varit ett 1000 - 2000 liters akvarium iallafall om man nu ens ska ha dom i akvarium...

Jag var lite osäker på om det var en paroonhaj så jag sa inget, men nu har jag kikat runt på lite bilder och är ganska säker på att det är en sån.

Man blir bara så matt... att folk kan vara så okunniga, dessutom borde zooaffären informera bättre kan man tycka...

grrr..

• supermick
    Användare
    • May 2002
    • 151

tyvärr ser man ju många skräck exempel
    på lokala polisstationen har dom ett max: 70 L:s kar
    med 2 st 30 cm Oscars å en lika stor Pleco en
    jätte sten i mitten av karet å filtreringen står en
    Fluval 1 pump för ! som kanske skulle räckt till
    ett litet stim med guppys !

hej hopp i plurret
    hej hopp i plurret

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

Sådana anmäler man till kommunala djurskyddsinspektören, ingen tvekan!!!

// Magnus

// Magnus Arvidsson

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Varför inte polisanmäla polisen om man ändå är där? )

mvh

Tony Lejvell
        Tony Englund

Kommentar

• Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

Ingen dum idé

Det normala tillvägagånssättet är dock att djurskyddsinspektören ger "syndarna" en chans till innan de anmäls!

// Magnus

// Magnus Arvidsson

Kommentar

• Therese
            Användare
            • April 2002
            • 196

tyvärr är det så att måna människor inte förstår att dom gör fel. Tycker att man ska säga till o ge personen 1 chans till. men ändrar man inte på de då ska de hända något drastiskt...
            Skaffar man sig ett djur så ska man ta hand om det på bästa möjliga sätt annars skaman itne ha ett djur. Har man inte dom möjligheterna får man antingen hitta ett nytt hem eller avliva dem. Fast i bästa fall ska man itne vara så dum i huvet attman skaffar ett djur om man inte kan ta han om de.

mvh Therese

Kommentar

• supermick
              Användare
              • May 2002
              • 151

Polisanmäla polisen !!! låter great hmm kanske man skulle kolla upp det med kommunala djurskyddsinspektören det skulle ge dom en näsbränna iaf kan bara tänka mig hur varmt det varit där i sommar. uurrrk ska gå ner i morrn å kolla om dom lever fortfarande

hej hopp i plurret
              hej hopp i plurret

Kommentar

• Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

Till Therese!

Naturligtvis har du rätt, på ett sätt, problemet är att det i många fall inte hjälper. Jag är mycket tveksam till om caféet springer och köper ett 980 liters akvarium bara för att en kund säger det. Man är faktiskt skyldig att informera sig om djuren innan man skaffar dom.

Dessutom är det precis det som djurskyddsinspektören gör, skillnaden är att då blir det ett föreläggande, dvs en tvingande åtgärd.

// Magnus

// Magnus Arvidsson

Kommentar

• maja

Det är ju mycket möjligt att de har blivit informerade om att paronhaj blir såpass stora. men det är inte all som bryr sig. Djuraffären har skyldighet att informera men kan inte neka kunden att köpa djuret trots rekommendationer.
                  Det är helt rätt att anmäla cafet hos djurskydds...
                  Mvh /Maja

Kommentar

• odilou
                    Användare
                    • April 2002
                    • 308

Härligt att se att så engagerar sig i fiskarnas välbefinnande. Hoppas att ni skänker övriga djur (som används i mat- och pälsproduktion t.ex) lika många tankar! För den djurrättsintresserade finns massor av information på http://www.vegan.nu

Tål att poängteras att sidan inte bara riktar sig till veganer (själv kan jag inte räkna mig dit).

Kommentar

• Niclas Lundin
                      Användare
                      • April 2002
                      • 128

Hej.

Jag skulle vilja påpeka att mat och pälsdjursdproduktionen i Sverige är MYCKET hårt reglerad och kontrollerad vad gäller djurens väl och ve.
                      Det finns en ordentlig kontrollapparat runt denna typ av djurhållning.
                      Detta kan knappast sägas gälla husdjuren....
                      På detta område finns nästa ingen kontroll från myndighetermas sida vad gäller djurens väl och ve.
                      Denna typ av organisation som du verkar förespråka, Odilou, är ju INTE direkt kända för att ställa djurens väl och ve före sina egna politiska intressen...

// Niclas Lundin
                      // Niclas Lundin

Kommentar

• odilou
                        Användare
                        • April 2002
                        • 308

Hej Nicklas,
                        ditt påstående är tyvärr ganska fel.

Pälsindustrins sätt att hantera djuren är idag undermålig. Om detta är alla (utom de med ekonomiska intressen i produktionen) rörande eniga - det är därför antagligen kommer beslutas om förbud mot pälsdjursuppfödning inom kort.

Vad gäller kött-, ägg- och mjölkindustrin är situationen alarmerande dålig. Om detta skrivs i media så gott som varje vecka. Några aktuella nyheter du uppenbarligen missat:

För övrigt så förespråkar jag ingen organisation överhuvudtaget. Siten jag tipsade om är just en site och fungerar som informationskälla för djurrättsmedvetna (och veganer m.m), och är alltså fristående från diverse militanta grupper som sysslar med "fritagningar" et cetera.

Hälsningar Rasmus

Kommentar

• Niclas Lundin
                          Användare
                          • April 2002
                          • 128

Ja Ja, alla blir ju saliga på sin prosa....

Tror du på allvar på det där själv?
                          Om så är fallet, ta ett jobb innom denna industri och se efter själv!
                          Kom sedan tillbaka så skall jag gärna diskutera vidare.

// Niclas Lundin
                          // Niclas Lundin

Kommentar

• odilou
                            Användare
                            • April 2002
                            • 308

... och somliga blir uppenbarligen saliga på dikt.

Jag tycker det var en uppsättning mycket starka argument du kom med Niclas. Jag erkänner mig slagen - en så högklassig argumentation har inte skådats sen Platons och Sokrates dagar.

Kommentar

• mole
                              Användare
                              • April 2002
                              • 12

he he.. det här spårade ur....

Kommentar

Arbetssätt...