Malarna bara dör!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ditte
    Användare
    • August 2002
    • 39

Malarna bara dör!!

Har en fråga som gäller min svärmors malar, Leopardharneskmal(tror jag de heter). Hon har under 23 år haft akvarium och försökt ha malar. Men de dör alltid en ganska kort tid efter att hon köpt dem, längst har en levt ett år. Det måste ju vara något fel på vattnet är min tanke. 90 liters Temp 27 grader, PH-värde 7,0 och NO 3-värde 0 (tycker jag är konstigt eftersom det är ca 6 veckor sedan hon bytte ut något vatten)Kan det ha något med det att göra? Hon har försökt sätta in stora och små men som sagt alla dör! I akvariet för övrigt har hon vanlig inredning med grottor, växter mm. hon använder inget algmedel eller något sådant. Övriga innevånare har skiftat genom åren men för det mesta har hon ett par Ciklider.

D.J
    Hälsningar
    Ditte

http://w1.570.telia.com/~u57007739/
  • Daniel
    Användare
    • April 2002
    • 156

ett 90 liter där ett vattenbyten inte gjorts med 6 veckors intervaller är inte så konstigt. I ett så pass litet akvarie krävs det att man mist gör ett delvattenbyte varje vecka på 30%

Malar vill gärna ha ett ph värde under mellan 6,5-7
    ex. mangrover rötter att suga ur celluosan som är bra för deras matsmälltning. Om ni anvädner salt så bortse från detta då de flesta malar är lite känsliga för detta (särskilt pansarmalar).
    Några malar det går bra att använda salt är Ancistrus o Gibbiceps.
    har inte provat några andra malar förutom pansarmalar i ett sällskapsakvarie. Men då använde jag heller inte salt för där gick också Guramis som även de är känsliga för salt......

MVH
    Daniel

Kommentar

• ditte
      Användare
      • August 2002
      • 39

Snälla förklara för mig hur det här med nitrit värden hänger ihop...jag trodde det att desto högre värde det var desto "smutsigare vatten". Alltså eftersom hon har värdet 0 mg/l i sitt akvarium så skulle det vara rent, trodde jag. Eller är det åt "andra hållet" man räknar? Vilka värden visar att det börjar bli dax för vattenbyte? Hon brukar ej ha salt i sitt kar.

Vänligen
      D.J

Hälsningar
      Ditte

Kommentar

• Daniel
        Användare
        • April 2002
        • 156

Hej !

Man skall inte utgå från sina vattenvärden när det är tid att byta vatten. Vattenbyten rekommedera att göra 1 gång i veckan i ett så pass litet akvarie. Det här med att det är skitigt är inte så konstigt om hon väntar 6 veckor..........Och om det spelar in något på Nitrit och nitrat vet jag inte men. Men om det är skitigt så stiger Nitrit och Nitrat halterna, högre värden desto giftigare!

Det brukar sägas att ett värde över 0,3 är direkt skadligt för fiskarna i längden. Men görs delvattenbyten 1 gång i veckan (ca 30%) så håller sig värdet på en bra nivå !

Hon bör ta upp vissna blad och växter, beskära växter imellanåt.
        inte mata för mycket. För mycket foder skall helst inte dala ner till botten, lite är bra, då får malarna lite att äta.

Tyvärr är det så att torrfoder skitar ner vattnet en hel del.
        jag kör med knapprigt foder fritt från aska som inte skitar ner lika mycket. Och smulig räkmix skitar ner oehört.

MVH
        Daniel

Kommentar

• ditte
          Användare
          • August 2002
          • 39

Hej igen!

Jo jag /hon är medveten om att det är skitigt, och hon säger själv att hon brukar byta 2/3 delar var 14:de dag. Plocka bort skräp och sånt. Det jag tyckte var konstigt var att hennes vattenvärde var 0 även om det var skitigt..
          Det har varit problem med alla Malar hon skaffat sig genom åren (andra fiskar har det gått bra med) Det jag undrar över är vad/om det kan vara något ANNAT i deras vatten som inte just malarna tål? Vi bor i sammastad och jag har också mal (haft flera) men de har aldrig dött så som de ALLTID gör för henne. DE ha sitt akvarium i ett tvättrum, där finns också badmöjligheter o tvättmaskin o sånt, så jag hade en liten tanke om att det kunde ha att göra med att tex "tvättmedelsångor" eller deospray o sånt "sätter spår" i akvarievattnet. Vet ej vad det kan vara..... Hon säger ju att hennes malar har dött snabbt i de 23 år hon haft fiskar. Det är jättekonstigt tycker jag! Hon har rådfrågat zoohandlare men de har ingen aning...

Vänligen
          D.J
          Hälsningar
          Ditte

Kommentar

• Daniel
            Användare
            • April 2002
            • 156

Hej !

Om det är bra balans bakterimässigt så kan det vara skitigt utan att åverka värderna något. Be henne köra en omgång med slamsugaren ordentligt i gruset, slamsug inte botten för mycket för där finns de nyttiga bakterierna och slamsuga för mycket bör man inte göra.

När du säger att det står i tvättstugan där det brukas tvättmedel och deospray mm. Och frågar om "tvättmedelsångor" kan sätta spår i akvariet. Ja det tror jag nog, om man ex: röker så kan även detta sätta negativa spår i akvariet och likaså deospray etc...

En del malar är även känsliga mot skitigt vatten.
            Det låte lite konstigt men "malar tycker om gammalt vatten"
            men föredrar friskt och rent vatten.

De alger som växer på glas och stenar är INTE tillräckligt för att din mal ska må bra (bottentabletter) OBS: malar äter ej smuts och avföring! Algätande malar kräver att akvariet innehåller mangroverötter, detta för att malen ska kunna tillfredsställa sitt cellulosabehov.

Gå även till www.zoopet.com och se om du hittar någon bra information
            där. Där finns ju en aktiv känd profil inom akvarievärlden b.la

MVH
            Daniel

Kommentar

• Daniel
              Användare
              • April 2002
              • 156

Hej !

Titta även in på denna sidan

MVH
              Daniel