If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Malarna på bilden käkar rötter, iaf clown plecon.
Inte alla malar behöver rötter för att överleva, men jag skulle inte ha L-malar utan trä i akvariet. Bäst att vara på den säkra sidan.
Jag har sett mina L-177 gnaga på trä och lämna en del spån efter sig så det är nog bäst att ha rötter tillgängliga.
Klart L-malar skall ha lite rötter! Dessutom kan en rätt placerad rot ge en möjlighet att få se juvelerna lite mer, de kan känna sig trygga och ändå synas.
citat:Jag har inte velat skaffa någon rot då det kan dra ned ph.
Jag ser rötters pH-sänkande effekt som en grov överdrift på gränsen till en myt. Kör man med regnvatten så visst, men om man tillsätter bikarbonat så kan man nog använda rötter och flis istället för sten och grus, utan att pHt påverkas. Klart malen ska ha en pinne Tricella
Jag har för mig att du kör med bikarbonat. Stämmer det? Tja myt är att ta i (jag tog i) men om de nu sänkte pH så mycket så skulle ju ingen hålla på med osmosvatten, torv och fosforsyra. Jag gillar rötter och har haft det i alla mina akvarier, och jag har inte märkt någon pH effekt. OM den finns så finns den i början och då kan man pytsa i lite bikarbonat.
Det stämmer...men jag pytsar inte i bikarbonat vid varje vattenbyte då jag sett att det inte behövs.
Jag har stabila värden och troligen beror det på de kritor jag har i filterkamrarna. Jag skulle nog inte få större problem om jag lägger ner någon rot.
Jag har inga malar i min 375L då jag vill få mycket alger för Troffarna att beta på.
Kommentar