Nitirit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flash
    Användare
    • September 2004
    • 31

    Nitirit

    Hej! Jag har läst i forumet och det finns många olika inläggar hur man ska få bort nitrit på bästa sätt osv. Jag undrar om jag skulle våga ta min gamla filterpump som ligger i 70l akvarium där det finns t.ex guppy,platy,svärdbärare osv. Noll nitrit i den. Vågar jag ta pumpen och flytta över till min nya akvarium på 375 med malawi fiskar ? på tanke riskera överföra sjukdomar ? så malawi blir sjuka senare i framtiden ?

    Igår kontrollerade jag nitrithalten på 375, det var runt 0.3mg/l (orange färg på provröret). Jag bytte runt 10% vatten mot nytt. Nästa dag så verkade det inte ha ökat.

    Ska jag låna lite stund den lilla innepumpen som sitter i 70L ? låta den pumpa i några timmar ? Nåt risk med ph-sväning ? förgiftning ? eller så ska jag bara ta ut filtret och krama ut till det karet ?

    Eller så ska jag köpa en nitrivec flaska och hälla lite ? och se om det hjälper ?

    Akvarium: 1 vecka och 2 dagar har gått, tillsatte bakteriekultur i början.
    Fiskar: 12 st småmalawi fiskar + 2 st gökmalar.
    Matade varsamt varje dag men idag->några dagar framöver ska jag ej mata pga nitrithöjning.

    /Flash

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

    Labidochromis Hongi 4+1
    Labidochromis Golden 3+1
    Metraclima röd zebra 3+1
    Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
    Cyrtocara moorii 3+2
    Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)
  • roccster
    Användare
    • August 2004
    • 583

    #2
    Precis som du sa finns det otaliga inlägg om detta och att ge dig en bästa lösning är i princip omöjligt.

    Eftersom du har fisk i så är du ju mer eller mindre tvungen att byta en del vatten varje dag, vissa gör detta flera ggr. per dag. Som du säkert redan läst finns då risken att du hamnar i en ond spiral eftersom du med varje vattenbyte även gör dig av med nyttiga bakterier.

    Krama ur filtret kan man alltid göra, jag gjorde det nu när jag startade mitt yngelkar och där har jag inte sett ett spår av nitirit. Det kan ju givetvis också ha att göra med att jag tar vatten från de stora karet till detta när jag byter.

    Hade det varit jag som fått nitrit med fisk i hade jag tillsatt en dos Hobby Nitritkiller. Detta medel har hjälpt mig de ggr. jag fått toppar i mina kar (även om jag följt tillsatt Nitrivec precis som man ska), då utan fisk i. Blanda dosen som det står i instruktionerna och avvakta i 48timmar. Givetvis måste du hålla koll på fiskarna så inte nitriten gör att de far illa.

    Det skadar inte att ha en flaska Nitrivec hemma. Du kan försöka med detta istället för Nitritkillern. Vilken som är bäst har jag ingen aning om. Jag har använt båda och jag kan inte med säkerhet säga att det är Nitritkillern som tagit topparna eller om Nitrivecen till slut fått karen att komma igång.

    Vill du inte handla en massa Nitrivec kan du alltid sila matjord (jord som du tar i en trädgård eller skogen). Jag hade nog kört på de extra dollars som Nitrivec kostar
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com

    Kommentar

    • Flash
      Användare
      • September 2004
      • 31

      #3
      Tack för att du svarade min fråga!

      Så nu får jag fundera hur jag ska göra. Men jag har allefall en koll på hur mycket det ligger på. Det är hitills runt 0.3mg/l (orangefärg på provröret, tetratest N03).

      Jag har skaffat mig en flaska som heter Nutrafin Biological aquarium supplement Cycle.

      Enligt brukanvisning "varje vecka" 10ml=70liter

      Eller "After medication or new fish introduction" 10ml=35liter

      Undrar om jag ska ta en dos på 10ml=35liter?

      Jag har 375liter karet så jag antar att man ska räkna ut ? säg runt 100ml=350liter.

      Eller ska man bara göra en delvattenbyte t.ex 30% av 375 liter ?
      30%=112 liter, då betyder att jag får dosera runt 30ml=105liter.

      Eller så låter jag vara i fred karet, fyller bara i runt 100 ml som räcker till 350 liter utan vattenbyte ?

      Vore tacksamt om någon kunde svara mina frågor så jag vet hur jag sla göra på bästa sätt.

      /Flash


      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

      Labidochromis Hongi 4+1
      Labidochromis Golden 3+1
      Metraclima röd zebra 3+1
      Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
      Cyrtocara moorii 3+2
      Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)

      Kommentar

      • Flash
        Användare
        • September 2004
        • 31

        #4
        Nu såg jag att det stod på flaskan:

        Safe for both plants, animals, it is impossible to overdose your aquarium.

        Då skulle jag ju inte behöva oroa mig ? Det är ju bara att fylla i karet så äter de upp nitrit så mår alla fiskarna bra.

        Eller har jag fel ? måste alltid göra en delvattenbyte ? (nyttiga bakterier försvinner om jag tar bort en del vatten från karet, inte bra ju).

        /Flash
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

        Labidochromis Hongi 4+1
        Labidochromis Golden 3+1
        Metraclima röd zebra 3+1
        Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
        Cyrtocara moorii 3+2
        Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

          #5
          Vad jag vet behöver man inte göra ett delvattenbyte när man fyller på med "nyttiga" bakterier. Kanske någon annan kan komma med input här?

          Jag hade kört med dosen för nystart (som det står på flaskan) och sedan pytsat i lite varje dag.
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Flash
            Användare
            • September 2004
            • 31

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av roccster

            Vad jag vet behöver man inte göra ett delvattenbyte när man fyller på med "nyttiga" bakterier. Kanske någon annan kan komma med input här?

            Jag hade kört med dosen för nystart (som det står på flaskan) och sedan pytsat i lite varje dag.
            Ja, tidigare har jag fyllt med den flaskan på 100ml=350liter i en ny start akvarium. Så nu har det gått mer än 1 vecka och 2 dagar så jag undrar om jag ska fylla på en ny igen ? låter ju "dubbeldos" men det uppvisar ju nitrit så jag räknar med att det inte räckte ? så jag får väl hälla mer och jag får hoppas att det kommer igång snart ( läste att det kan ta upp till 4 veckor innan det kommer igång själv).

            Då får jag räkna med att jag får köpa 2-3 st flaskor tills det har kommit igång själv efter några veckor.

            Det kan inte bli giftigt med den flaskan pga innehåller ju bara snälla bakterier som inte alls skadar fiskarna?

            /Flash


            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

            Labidochromis Hongi 4+1
            Labidochromis Golden 3+1
            Metraclima röd zebra 3+1
            Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
            Cyrtocara moorii 3+2
            Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)

            Kommentar

            • Flash
              Användare
              • September 2004
              • 31

              #7
              Nu har jag hällt 1 dl till karet, jag får kontrollera imorgon och se hur det gick. Förhoppningvis har det sjunkit till under 0,3 mg/l och håller tills nästa vecka. Jag kommer att mata varsamt, varann dag nästa vecka. De får klara sig utan mat under några dagar.

              De ser pigga ut och leker för fullt.

              /Flash som har lärt sig mycket om nitrit/vatten

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

              Labidochromis Hongi 4+1
              Labidochromis Golden 3+1
              Metraclima röd zebra 3+1
              Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
              Cyrtocara moorii 3+2
              Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)

              Kommentar

              • Flash
                Användare
                • September 2004
                • 31

                #8
                Hej igen! Nu har det gått mer än en vecka sen jag fick nitrit i karet efter 2 veckor och nu har nitritproblemet försvunnit! Från knallrött till gult färg efter runt 9 dagar. Jag har då bytt runt 20% delbytevatten varje dag, den första dagen gjorde jag ett 50% delbytevatten och därefter 20% varje dag men det var forfarande "rött" men efter några dagar senare började det hända och det blev svag rött så det gick mot rätt väg, till sist orange igår och idag så var det gult! jippie!

                Jag hade då köpt en kraftigt luftpumpen och pumpade för fullt i karet och det hjälpte visst! Eheim 2252 utblås med luften+luftpumpen kopplad med en stor syresten så det blir mycket syre i karet samt jag tillsatte runt 10ml nitrivec vid varje delbytevatten. Det verkade ju hjälpa! Eller så var det gamla filtret som jag tog från den lilla karet på 70l och jobbade för fullt med att bryta ner nitrit i 375liter karet

                Så nu undrar om jag ska göra ett 20% delbytevatten idag ? eller ska jag hoppa över och kontrollera imorgon och se hur det går ?

                Förhoppningvis har det kommit igång med nitrifikationprocessor i karet/filtret.

                /Flash



                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

                Labidochromis Hongi 4+1
                Labidochromis Golden 3+1
                Metraclima röd zebra 3+1
                Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
                Cyrtocara moorii 3+2
                Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  #9
                  Det du beskriver är normalt vid uppstartande av akvarium, det blir alltid lite nitritpikar och annat som pikar med för den delen i början som senare stabiliserar sig när balansen är funnen vilket tar ganska exakt 36 dygn enligt en biolog i england som beskrev händelseförloppet.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Flash
                    Användare
                    • September 2004
                    • 31

                    #10
                    Ja, så nu ska jag alltså inte röra karet ? Vänta tills nästa vecka för att göra ett delbytevatten ? 50% låter ju för mycket ?

                    /Flash
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

                    Labidochromis Hongi 4+1
                    Labidochromis Golden 3+1
                    Metraclima röd zebra 3+1
                    Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
                    Cyrtocara moorii 3+2
                    Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)

                    Kommentar

                    • roccster
                      Användare
                      • August 2004
                      • 583

                      #11
                      Så här i början hade jag varit försiktig med att byta för mycket. Ta 10% i veckan under ca tre veckor innan du börjar med större på 20-30%.

                      Skönt att du är nere på gult. Det som är så lurigt med Nitrit är att man provar och grejjar under hela tiden man har det att man aldrig kan vara riktigt säker på om det var något man gjorde som fick spiken att gå ner eller om det bara var naturen som fick ha sin gång. Men alla sätt är bra förutom de dåliga
                      MVH

                      / Richard
                      http://www.ornemark.com

                      Kommentar

                      • Niclas Larsson
                        Användare
                        • January 2004
                        • 546

                        #12
                        Har samma problem mitt 720 har varit igång i 3 veckor nu och nu börjar nitriten gå mot gult igen ser även att det böjar komma lite gröna alger vilket borde tyda på att nitrit => nitrat
                        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #13
                          Läs detta så får ni nog svar på mycket av det ni undrar över.

                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Flash
                            Användare
                            • September 2004
                            • 31

                            #14
                            Om jag törs att börja mata igen med räkmix ? har bara matat med torrfoder varsamt. Med räkmix så blir det lite besvärligare. Skulle de klara enbart torrfoder i 1-2 veckor till ? eller dags för mig att mata väldigt varsamt med räkmix, gnutta lite och de äter upp allt.

                            Vad tycker ni ? så jag vet hur jag ska göra.

                            Torrfoder i några dagar till, eller ska jag börja mata imorgon räkmix ?

                            Normalt matdos: torrfoder förmiddag, räkmix eftermiddag varje dag när det har stabiliserat efter några veckor.

                            De skulle vara rätt hunriga efter 2 veckor nu utan räkmix. Enbart torrfoder så jag är lite oroad över det här. Klarar de bra ändå enbart torrfoder ?

                            /Flash som undrar

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

                            Labidochromis Hongi 4+1
                            Labidochromis Golden 3+1
                            Metraclima röd zebra 3+1
                            Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
                            Cyrtocara moorii 3+2
                            Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag föreslår att du fortfarande håller koll på nitritnivån och matar sparsamt de närmaste två veckorna.

                              Du kan fortsätta med måttlig mängd av torrfoder och ge räkmix varannan dag istället för torrfoder. Mata väldigt sparsamt då du precis fått nitriten på rätt sida.

                              Det räcker med att du gör ett 20-30% vattenbyte en eller två gånger i veckan de närmasta veckorna...om nivåerna håller sig stabila...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...