Hej! Jag har läst i forumet och det finns många olika inläggar hur man ska få bort nitrit på bästa sätt osv. Jag undrar om jag skulle våga ta min gamla filterpump som ligger i 70l akvarium där det finns t.ex guppy,platy,svärdbärare osv. Noll nitrit i den. Vågar jag ta pumpen och flytta över till min nya akvarium på 375 med malawi fiskar ? på tanke riskera överföra sjukdomar ? så malawi blir sjuka senare i framtiden ?
Igår kontrollerade jag nitrithalten på 375, det var runt 0.3mg/l (orange färg på provröret). Jag bytte runt 10% vatten mot nytt. Nästa dag så verkade det inte ha ökat.
Ska jag låna lite stund den lilla innepumpen som sitter i 70L ? låta den pumpa i några timmar ? Nåt risk med ph-sväning ? förgiftning ? eller så ska jag bara ta ut filtret och krama ut till det karet ?
Eller så ska jag köpa en nitrivec flaska och hälla lite ? och se om det hjälper ?
Akvarium: 1 vecka och 2 dagar har gått, tillsatte bakteriekultur i början.
Fiskar: 12 st småmalawi fiskar + 2 st gökmalar.
Matade varsamt varje dag men idag->några dagar framöver ska jag ej mata pga nitrithöjning.
/Flash
Igår kontrollerade jag nitrithalten på 375, det var runt 0.3mg/l (orange färg på provröret). Jag bytte runt 10% vatten mot nytt. Nästa dag så verkade det inte ha ökat.
Ska jag låna lite stund den lilla innepumpen som sitter i 70L ? låta den pumpa i några timmar ? Nåt risk med ph-sväning ? förgiftning ? eller så ska jag bara ta ut filtret och krama ut till det karet ?
Eller så ska jag köpa en nitrivec flaska och hälla lite ? och se om det hjälper ?
Akvarium: 1 vecka och 2 dagar har gått, tillsatte bakteriekultur i början.
Fiskar: 12 st småmalawi fiskar + 2 st gökmalar.
Matade varsamt varje dag men idag->några dagar framöver ska jag ej mata pga nitrithöjning.
/Flash
Kommentar