Bujurquina

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • April 2002
    • 61

Bujurquina

Fick tag på ett par av en Bujurquina-art. Säljaren trodde att det rör sig om Bujurquina vittata. Vid förfrågan från grossisten om varifrån fiskarna kommit fick jag bara till svar att de kom från Peru. I litteraturen har jag funnit att Bujurquina vittata förekommer i Paraguay men även vidare i Amazonasområdet.

Finns det någon som har erfarenhet av denna art, eller andra Bujurquina-arter? Är det troligt att Bururquina vittata förekommer i Peru? Ingo Schindler har skrivit om en art som han kallar Bujurquina tambopatae (url=http://www.aquaristik-online.de/Aktuell/1998/7-8-magazin-page18.html)och jag tycker att den fisk som finns på bilderna liknar mina exemplar ganska mycket. Någon egen bild på mina exemplar har jag inte ännu.

Låt oss se om expertisen i detta forum kan komma med tips...

Erik P

• Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Aequidens paraguayensis
    är en synonym till vittata så leta info om den också. Gå in på www.fishbase.org och kolla. Jag har inte sett fisken på flera år vilket är konstigt. Den är lättskött, fredlig, lättlekt, mycket intressant lekbeteende och ganska vacker i gult, svart och guld. När jag höll den var 100 liter på gränsen för att par. Hanen var lite stygg. I 540 liter var tuppkam och blåciklid och hantel ett för tufft sällskap.

Mvh.

Ola
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...