Hur står det till med nattljuset

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 428

citat:Ursprungligen skickat av frasse74

Jag använder lysdioder.
    3 blåa och 3 vita räcker gott och väl
    Vad är det för lysdioder du använt? Elfa? har du artikelnumret isf.
    Ska själv köpa snart därav undran..
    MVH/Lasse

Kommentar

• HDahlberg
      Användare
      • February 2004
      • 92

Hej!

Jag kör med en gammaldags golvlampa från femtiotalet. Tycker att effekten blir fullgod.

Mvh

Hasse

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Skaffade idag den ljusslinga som jag skrivit om inkl tillbehörsset. Summa 89kr på Rusta...

Lade provisoriskt dit hela slingan på 3 meter på en enda liten bit i hörnet av akvariet för att se hur det lyser...släckte ned hela rummet och fotade.

Kolla här:

Jag tycker det blev helt ok, och med tanke på att hela slingan låg där så blir ljuset aningen svagare när man sedan ordnar till den så att den ligger i två längder (slingan 3m - akvariet 1,5m).

Billigt och faktiskt helt ok...

Jag kommer att bygga in den lite lätt i en liten låda för att få bort ljuset som går uppåt (även om det var ytterst lite). Planerar att ha det tänt 15 minuter före nedsläckning och en timme efter...kanske även tända en timme före på morgonen.

I tillbehörssetet medföljde fästanordningar som man antingan kan limma eller skruva för att hålla slingan fast...

Nu fick man något nytt att pyssla med i denna "never ending story" av hobbyknåpande...

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • July 2004
          • 428

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Skaffade idag den ljusslinga som jag skrivit om inkl tillbehörsset. Summa 89kr på Rusta...

Lade provisoriskt dit hela slingan på 3 meter på en enda liten bit i hörnet av akvariet för att se hur det lyser...släckte ned hela rummet och fotade.

Kolla här:

Jag tycker det blev helt ok, och med tanke på att hela slingan låg där så blir ljuset aningen svagare när man sedan ordnar till den så att den ligger i två längder (slingan 3m - akvariet 1,5m).

Billigt och faktiskt helt ok...

Jag kommer att bygga in den lite lätt i en liten låda för att få bort ljuset som går uppåt (även om det var ytterst lite). Planerar att ha det tänt 15 minuter före nedsläckning och en timme efter...kanske även tända en timme före på morgonen.
          Skaffa ett stativ till kameran
          /Lasse

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Klaga då!

Kommentar

• imported_n/a
              Användare
              • July 2004
              • 428

Klaga då!
              Hehe Skojade bara (men det var lite skakningar i dom) men iaf ljuset såg ju bra ut, vad är det för lampor i slingan? eller är det dioder?
              /Lasse

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

Det är blåa dioder...du ser slingan på min tidigare länk till Rusta.

Det är anti-shake på kameran (Konica Minolta DiMage Z3), men av någon anledning fungerade den inte något vidare vid sådan mörkertagning (eller jag för okunnig än). Å andra sidan var syftat med fotona mer att påvisa ljuset än att ta "Årets månskensfoto"...

Kommentar

• imported_n/a
                  Användare
                  • July 2004
                  • 428

Det är blåa dioder...du ser slingan på min tidigare länk till Rusta.

Det är anti-shake på kameran, men av någon anledning fungerade den inte något vidare vid sådan mörkertagning. Å andra sidan var syftat med fotona mer att påvisa ljuset än att ta "Årets månskensfoto"...
                  Jaha Dioder! Det är bra, slinger med vanligga lampor brukar ha en tendens att gåsönder vart efter. det brukar bli som med slingan man sätter ut på räcket till jul var och var annan är trasig.
                  Själv tängte jag köpa några lösa blå och vita dioder och sätta in det i rampen, tängte någon skulle svara som har jort något liknande så man får ett hum om hur många dioder man ska köpa. Det hadde kanske blivit årets "månskens bild om den varit skarp. Intresant med "antiskak" Funkar det bra i vanligt ljus?
                  /Lasse

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

Den fungerar förträffligt i vanligt ljus...

Jag är rökare (än) och det innebär ett visst automatiskt skakande...så anti-shake är himmelskt bra för en skak-man som jag!

Jag ska ta ett foto enbart för dig ikväll Schull...UTAN skak!

Kommentar

• Niclas Larsson
                      Användare
                      • January 2004
                      • 546

Tricella den slingan verkar hel rätt, vad är din bedömning klarar man sig med en slinga till ett 720 (200 x 60 x60 )
                      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10777

Jag har inte lagt ut den över hela akvariet...ska göra det snart...och ta bilder. Jag vet inte hur ljuset blir då men det blir spännande att se.

Jag har en 375a, men det behöver ju inte täcka överallt...det räcker ju med en bit då t ex månsken knappast täcker hela botten utan endast vissa partier. Det ser dock lovande ut. Den finns, tror jag, i andra längder också...för typ 99kr istället för 69kr. Fortfarande billigt månsken.

Jag återkommer senare med bilder...för de som håller sig uppe lite längre.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

En uppdatering kommer här...

Så ser karet ut nu med lyset släckt i vardagsrummet och nyinköpta ljusslingan simulerar månsken. Jag tycker själv det blev grymt snyggt och detta för en skrämmande liten penning.

Ha synpunkter nu och säg vad ni tycker...jag blev iallafall väldigt nöjd!

Kommentar

• Mattias Andersson
                            Användare
                            • September 2003
                            • 788

DIY-kungen slår till igen....

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Vart då?[:0]

Kommentar

• edis
                                Användare
                                • August 2004
                                • 57

Ser riktigt bra ut, sånt smittar.. ska nog också ge mig iväg till rusta nån dag. Men tricella, förstog inte riktigt hur du gjort.. sitter ljusslingan i vanliga ljusrampen än så länge?
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211153

Kommentar

Arbetssätt...