Det optimala 500-700 l akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HDahlberg
    Användare
    • February 2004
    • 92

    Det optimala 500-700 l akvariet?

    Hej!

    Har efter drygt ett år med akvarium, efter ca 35 års uppehåll blivit med 3 akvarium. Först köpte jag ett 175 l, därefter ett 275 l och sedan ett 54 l. Visst ja, jag har också ett 28 liters som står i ett hörn. Konstaterar nu att jag borde ha varit mer genomtänkt. Funderar nu på att sälja 175:an och ersätta detta med ett på ca 500-700 l.

    Har under en längre tid funderat på vad som är optimalt och just nu är tanken 50 cm höjd, 160 cm bredd och 75-90 cm djupt. Anledningen till dessa tankar är att när jag ser ett akvarium som har djup, så upplevs det som mer levande.

    Kanske en udda frågeställning!? Finns det några som har funderat kring detta? Det vore intressant att höra andra tankar kring detta ämne. Det nya akvariets innevånare kommer att bli mina malawisar.

    Med vänlig undring!

    Hasse

  • Mattias Olsson
    Användare
    • September 2003
    • 328

    #2
    Hej, jag är i samma tankar som du! Ska beställa ett lite större kar som ska passa precis i min lägenhet.

    Det kommer bli 160cm långt, 50cm högt och sen 60-80cm djupt beroende på vad som går in i lägenheten överhuvudtaget.... jag håller på och trixar lite för och se hur jag ska få in det. Vill inte behöva bära på högkant och så. 160cm är också precis vad som går in i den bil vi ska hämta det med och hissen (bor på 5:e våningen) så det är värt att tänka på.

    Jag tror det blir kanon Ta så mycket djup som möjligt!

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

      #3
      Jag har 1 akvarium som har ett djup på 100cm, ser hur bra som helst ut och man får en riktigt stor yta att inreda
      Ta det så djupt du kan det är ruskigt snyggt!

      Kommentar

      • Mattias Olsson
        Användare
        • September 2003
        • 328

        #4
        1m djupt är schysst... har du några bilder på det! Vore kul och se.

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

          #5
          Nope inte än men det kommer

          Kommentar

          • jowa
            Användare
            • February 2004
            • 194

            #6
            Hur når man in längst bak i ett så djupt akvarium, måste vara jäkligt svårt att inreda utan verktyg...eller långa aparmar ;P
            http://hem.bredband.net/aquascene

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • July 2004
              • 428

              #7
              Hej! Jo kan bara hålla med om att djupet ska vara stort,håller på me ett själv med djup på 70cm skulle järna haft endå djupare men 70 passar bäst i mitt rum. Höjden har blivit 50 cm, tycker det är snygt med ett långt lågt kar (sen behövs inte lika tjåkt glas).
              Jag valde att göra mitt 200cm långt varför? tja det fans plats.
              Men som sakt ta i på djupet har du möjlighet at ha 90cm så jör det, då har du plats för bakgrund och filter bakom den och det är jäkligt kul att kunna inreda även i djupled. kommer föresten oxå att bli hem för Malawi..
              MVH/Lasse

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • March 2004
                • 772

                #8
                Vi har några kar som har måtten 170*70*45 vilket jag tycker är grymmt snyggt, tror inte att det är något du inbillar dig.

                Kommentar

                • Juanito
                  Användare
                  • May 2002
                  • 180

                  #9
                  Ok med högre kar än djupt ifall man ska ha Skalarer men annars borde det vara förbjudet i grundlagen.

                  Jag tycker att det är rent av konstigt att nästan alla kar är högre än djupt. Ser ju inget vidare ut när väl vattnet kommit i karet. Dröm akvariet jag vill bygga när huset byggs, vilket aldrig blir av, är 500cm långt max 80cm högt och 150cm djupt. Skulle sitta fint inbyggt i vardagsrumsväggen. Om man skalar om detta till vettiga former skulle det ju bli 250cm långt 40-50cm högt 75cm djupt.

                  Det var drömmarna det. Men ett ciklid akvarium som är höge än djupt är väldigt svårt att inreda med sten så det ser fint ut.
                  juanito

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

                    #10
                    Har shälv lite mindre kar än ni drömmer om. Men ändå med ovanliga mått. ca mått är 100cm långa, 20-25cm höga och 60cm djupa. Rätt häftigt faktiskt... Men valet av fisk blir dessväre lite svårare med 20cm högt=)

                    Mvh Ola
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • HDahlberg
                      Användare
                      • February 2004
                      • 92

                      #11
                      Tack för alla svar! En stilla undring till, vad är rimlig prisnivå för ett ca 1 m djupt? Misstänker att det inte är någon hyllvara, utan att jag måste specialbeställa akvarium och bänk.

                      Med vänlig undring

                      Hasse

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • July 2004
                        • 428

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av HDahlberg

                        Tack för alla svar! En stilla undring till, vad är rimlig prisnivå för ett ca 1 m djupt? Misstänker att det inte är någon hyllvara, utan att jag måste specialbeställa akvarium och bänk.


                        Akvarielagret skulle ha 7500kr för ett med måtten 200x80x50, skulle tänka mig att du hamnar där omkring.
                        /Lasse

                        Kommentar

                        • Magnus W
                          Användare
                          • April 2003
                          • 101

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Schull
                          ... 7500kr för ett med måtten 200x80x50, skulle tänka mig att du hamnar där omkring.
                          200x80x60 = 5000:- på PWSS


                          Jag är frestad själv

                          -- MW

                          Kommentar

                          • HDahlberg
                            Användare
                            • February 2004
                            • 92

                            #14
                            Vad har ni för pumpar i era akvarier av den här storleken?

                            Hasse

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • June 2004
                              • 1314

                              #15
                              Jag har tänkt att inom ett år eller så beställa ett kar med måtten 175*65*50. Kanske att man skall göra det djupare?
                              Har fått för mig att det kan se skumt ut om det sticker ut för mycket i rummet, men har aldrig sett ett kar med ett djup på 80 cm igång hemma hos någon. Det skulle vara intressant!
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              Arbetssätt...