Varför inte mata under medecinering?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

Varför inte mata under medecinering?

Jag har hört att man inte skall mata när man medecinerar. Om det är så viktigt varför har man inte med den punkten på den långa listan som heter "att tänka på vid medecinering" som finns på zoopet?

Är det verkligen farligt att göra det?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Mangan
    Användare
    • November 2003
    • 86

många mediciner slår ut även dom bra bakterierna i filtret så det finns inget som tar hand om avfall,matrester mm. Det e en av flera andledningar.
    Mvh
    Mangan

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Det beror på medecinen och fiskbeståndet. De flesta medeciner påverkar inte bakteriefloran (bl a i filtren) och då är det bara att mata på. Vissa medeciner slår ut bakteriefloran och då gäller samma sak som vid uppstart. Mata försiktigt för att undvika nitrit. Sedan klarar sig en vuxen fisk utmärkt i veckor utan mat och troligen ännu längre utan att få bestående men.

Det är ju förstås ofta bra för en sjuk fisk att äta. Jag matar om jag vet (eller om det står på burken) att det inte påverkar nyttiga bakterier. Som generellt råd anser jag att det är felaktigt att säga att man inte ska mata. Det är ett specifikt råd för ett fåtal medeciner.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...