Stenparti av frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    Användare
    • September 2004
    • 142

    Stenparti av frigolit?

    Se länken:


    Har skarvat till och lagt frigolitbitar på varandra så att dem möts på toppen(se länk)

    Hur ska jag göra dem akvarie-dugliga?
    Husfix vet jag, smeta på
    Silikona kan jag (svårt )
    Men hur ska jag måla stenartiet, med vilken färg?
    Och sist men inte minst; Måste jag lacka, ändrar det vatten-värdena och om jag måste, vad ska jag lacka med, hur?
    Lite många frågor men jag hoppas ni ska kunna svara på några av dem
    Tack på förhand!!!
    Den som inte orkar jobba får nöje nobba!
  • zoomi
    Användare
    • September 2004
    • 142

    #2
    ingen som kan svara?
    Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

      #3
      Ska du ha modulerna så som du har placerat dem ?
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • zoomi
        Användare
        • September 2004
        • 142

        #4
        ja..
        Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          "Husfix vet jag, smeta på " Japp, varför fråga :-) Ett tips, gör det utanför akvariet.

          "Silikona kan jag (svårt )" Snåla inte bara, särskilt med tanke på din konstruktion.

          "Men hur ska jag måla stenartiet, med vilken färg?" Jag har använt pigmentfärg upplöst i "blaskig" husfix. Då går det inte åt lika mycket som om man färgar all husfix.

          "Och sist men inte minst; Måste jag lacka, ändrar det vatten-värdena och om jag måste, vad ska jag lacka med, hur?" Lacka gör man för att öka hållfastheten och jag skulle inte få för mig att inte lacka. Personligen tror jag inte att man lyckas hålla undan vatten från husfixen med lack, men visst kan det skydda. Laka ur i flera veckor ändå, gärna med lätt syrat vatten. Vissa använder vanlig tvåkomponentlack, men jag hade kört på den beprövade "Akvarielacken".
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Personligen skulle jag nog göra stenarna lite mer mjuka i kanterna..mer avrundade och mer skiftande i kanter.

            Jag såg en kille som hade gjort liknande, men börjat med de största i botten från mitten och sedan gått bakåt i akvariet så att de mindre stenarna "försvann" uppåt ytan...

            Jag skulle nog inte göra en sådan där båge då den ser för "tillgjord" ut...och om jag nu skulle vilja göra det ändå så skulle jag nog försöka "förklara" fenomenet med några andra stenar så att det ser mer naturligt ut.

            Det kan säkert bli snyggt, men som sagt, jag hade inte gjort så själv...inte riktigt iallafall. Frigolit är också väldigt lätt och det behövs ganska mycket husfix för att hålla bitarna kvar så de inte sticker emot ytan. frigolit har ju en enorm lyftkraft.

            Kommentar

            • jannemannen
              Användare
              • July 2004
              • 306

              #7
              zoomi ! Kommer det inte se väldigt "arrangerat" ut tror du ?

              Mvh/Janne
              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • July 2004
                • 428

                #8
                Och välldigt onaturligt?
                /Lasse

                Kommentar

                • zoomi
                  Användare
                  • September 2004
                  • 142

                  #9
                  jo men, första stora karet, har haft 100-liters innan, 540 liters nu.

                  Man måste ju testa sig fram, lära sig av personliga erfarenheter men jag är tacksam för att ni svaera så jag får nån uppfattning från någon ur ett annat perspektiv, plus att det ser bättre ut i verkligheten!

                  Men.. Om jag nu inte vill lacka, har läst att det höjer pH-värdet (till malawi-cikliders fördel) fast inte håller lika länge.

                  Men den delen på toppen ska vara "lös" kunna gå att ta av så jag kan lägga på nya lager husfix (om det är nödvändigt)
                  Hur många lager husfix ska jag ha, t.ex om jag tar 5 "smala" lager ellet ett jättetjockt, vilket är bäst?

                  Alternativt så att frigoliten inte flyter så tänkte jag limma fast 10mm glasskiva under stenpartiet som tyngd, det är ju ganska tungt (glasskivan ska vara ca lika stor som "stammen" på båda sidorna, Glas är ju jämnt, eller hade det inte funkat.

                  P.S I dem två frigolitstenarna (den nedersta på varje sida) är det göpt ur så att jag ska kunna göra en ingång för dem så att det blir som en grotta. Är det ok/bra eller kommer dem inte använda sig av det?
                  P.S köpte 80ml akvariesilikon "Aquasin" idag och det kostade 99kr, dyrt?


                  Massor av fler frågor men som sagt, hoppas ni kan/orkar svara på dem.

                  Tack på förhand!

                  Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • July 2004
                    • 428

                    #10
                    Clas ohlsson tar 49 kr för 300ml akvarie silicon! så 99kr för 80ml va ett av dom värsta rånen jag hört på länge..
                    MVH/Lasse

                    Kommentar

                    • zoomi
                      Användare
                      • September 2004
                      • 142

                      #11
                      tänkte d :'( tur man har föräldrar som står för utkomsten *Skrattar maniiskt*
                      Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Zoomi: Det kommer att gå åt ganska mycket silikon, så du kanske inte ska utmana ödet med att köpa dyra prylar som dina föräldrar måste betala...

                        Det är ju bättre om de kan köpa två för priset av en...

                        Kommentar

                        • Kid
                          Användare
                          • March 2004
                          • 256

                          #13
                          Tyvärr så har jag svårt att tro att konstruktionen kommer att hålla. Kedjan som din konstruktion består av är inte starkare än sin svagaste länk, dvs den tunnaste skivan. Som Tricella sa så har frigolit enorm lyftkraft. Detta innebär att skivorna ovanför den svagaste skivan kommer att försöka lyfta denna. Risken blir då att om du silikonat för liten del av skivan kan den knäckas.

                          Tunga glasskivor på 10mm lika stora som bottenskivorna tror jag inte heller på, fortfarande för lätt (kanske går efter att du öst på med sand och stenar på glasskivorna).

                          Urgröpningen som du tänker på blir säkert snyggt och funktionellt. Tänk bara på det här med svagaste länken.

                          Jag har själv försökt göra stora frigolitstenar som jag gröpt ur och fyllt till minst 60% med sand och sten. De flöt ändå de envisa "#¤%"&!

                          Lycka till och använd mycket silikon!
                          mvh
                          /Kid

                          Kommentar

                          • zoomi
                            Användare
                            • September 2004
                            • 142

                            #14
                            thx, mina föräldrar står bakom mig, "Går det så går det" så dem skulle inte bli så ledsna om det brast men det vill jag inte ska hända.
                            Ska lämna tillbaka silikonet som jag köpte och köpa på clas ohlsson istället, tack för tipset!
                            Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Zoomi: Om du har t ex Beijers bygg i närheten så finns det säkert Sikasil E som du kan använda till bakgrundsbygget. Jag har använt det utan det minsta problem och det kostar runt 50kr eller strax under.

                              Lycka till med ditt bygge, och det ska bli riktigt intressant att se slutresultatet! Kul med lite egna idéer...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...