If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Alla stenar har olika densitet, dvs materialtäthet (vikt per volymenhet). En sten med en viss storlek kan diffa 5 ggr i vikten, därför har man vågar. Var det svaret bättre?
MVH
Magnus
På vilket sätt är det bäst att bygga upp grottorna?
En grottdel vid varje sida i akvariumet eller ett i mitten eller bara helt utspritt ? gäller 720L akv.
Om man har tung sten från västkusten får man väl nästan silikona ihop dem som ligger överst eller ? iofs kan man ju ta lite mindre setnar och lägga överst, borde väl frigoliten kunna ta upp en smäll av en 5-10cm lång sten ?
Lite jobbigt när man ska möblera om när man lägger i ny fisk och stenarna är silikonade...... :/
Jag har inga grottor, känns lugnast att inte bygga på höjden om man har riktigt stora stenar. Tycker dessutom inte att det bli så snyggt och naturligt.
Kolla min zoon....
Jag har inga grottor, känns lugnast att inte bygga på höjden om man har riktigt stora stenar. Tycker dessutom inte att det bli så snyggt och naturligt.
Kolla min zoon....
Grymt snyggt Hank !
dom stenarna måste väga ordentligt mycket ? hur tjock frigolit har du i botten ?
vart har du hittat dom ?
Var och plockade sten igår uppe i fjällen (egen mark), men mycke av det jag plockade är jag väldigt osäker på. Försöker så om det är rost på men jag tycker det är svårt. Någon som vet vad det kan vara för något jag plockat i fjällen?
Har redan fått kassera massa sten som innehöll kalk vilket passar dåligt med SA
Stenar som passar bra till ett tanganyikakar och som dessutom är lätta är lavasten och kolsten. Dessa väger nästan ingenting och är båda mkt. dekorativa. Var noga med att skölja kolstenarna noga då de "dammar" mkt. En annan bra och vacker sten är kalksten, dock väger den lite mer.
Lycka till
/Jens
Jomen jag har också byggt en Tanganyika-setup med stenkol - blev bra tycker jag! Kommer kriget (och veden är slut) så kan man elda med "stenarna".
Också bra till tanganyika tycker jag Ölandssten är. Den är förstås basisk och ganska tung men mkt billigare än stenkol, men det beror kanske mest på var man handlar den.
Hm, jag tittade och tittade så gott jag kunde. Det borde färga ut i vattnet om det är några konstigheter
Färgar gör den nog knappast men har du otur kan den laka ur arsenik eller ngt annat giftigt. Lägg i hink o tillsätt några guppies eller yngel. Står de rycken är stenen giftfri. Nästan alla gifter kräver surt vatten för att lösas ut/aktivera och det lär du ju sikta på med SA.
Färgar gör den nog knappast men har du otur kan den laka ur arsenik eller ngt annat giftigt. Lägg i hink o tillsätt några guppies eller yngel. Står de rycken är stenen giftfri. Nästan alla gifter kräver surt vatten för att lösas ut/aktivera och det lär du ju sikta på med SA.
Även guppies är levande varelser, ta reda på vad det är för sten istället.
Det som blev kvar är en del gråsten, resten är skiffer vad jag lyckats komma fram till. Har ratat allt som ser konstigt ut, har inget som glittrar, inget som är brunfärgat. Ratade allt annat. Sen all sten som är plockad har legat i vatten.
Kommentar