Sten till akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joffery
    Användare
    • July 2002
    • 14

Sten till akvarium

Jag har en fråga angående stenar man kan använda i akvarium. Jag har varit ute och plockat lite sten i området kring där jag bor. Och jag undrar om det är något jag måste tänka på när jag väljer sten. Kan den kanske innehålla ämnen som inte är bra?

/johan

• Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

Undvik stenar med tydliga spår av metaller som t.ex. rost eller ärg. Handlar det om skiffer så kontrollera att den inte innehåller olja (lägg i vatten, finns det olja syns det på ytan). Om du inte ska ha hårt vatten i akvariet får stenen inte innehålla kalk, kontrollera genom att droppa konc. ättika (eller annan syra) på stenen, fräser o bubblar det så finns det kalk i den.

I övrigt gäller normal rengöring med borste under rinnande vatten, eventuell kokning om man känner sig tryggare med det (jag kokar sällan stenen).

mvh
    /Hasse

- http://och.nu/ciklid -

Kommentar

• joffery
      Användare
      • July 2002
      • 14

Tack för råden.
      Jag ska ha Tanganyika ciklider i akvariet. Är inte helt säker på
      vilka stenar jag ska använda än. Vilka stenar skulle ni rekomendera? Finns det några som är "passande" som finns att köpa? Eller går det lika bra med sten jag kan hitta själv?

/johan

Kommentar

• Therese
        Användare
        • April 2002
        • 196

Jag har plockat i prinsip alla mina stenar från naturen. det är lite pyssel me o hitta stenar som är snygga men jag är nöjd med resultatet. I början vill ejag gärna byta men har faktist aldrig hittat någon sten i afären som jag känner skulle passa mig o mina malawisar.
        Bara du skrubbar stenarna ordentligt så tror inte jag att du komemr få några som helst problem.
        Gruset hr jag däremot köpt tror att det kan vara svårare att få rent ordentligt o sen e rådasand väldigt snyggt=)
        mvh THerese

Kommentar

• joffery
          Användare
          • July 2002
          • 14

En liten fråga till. Hur mycket klarar glaset av? Stenarna är ju tillsammans väldigt tunga, så jag undrar om det kan vara någon fara för glaset. Jag har en 1cm frigolit skiva som ligger i botten på akvariet.

/johan

Kommentar

• Yngve
            Användare
            • April 2002
            • 15

Hei så lenge du har frigolit i bunnen kan du stort sett bruke så mye stein du føler du trenger.

Mvh Yngve

Yngve Ørtengren Nordli
            Yngve Ørtengren Nordli

Kommentar

• abborre
              Användare
              • June 2002
              • 16

Hej!!

Stenar som passar bra till ett tanganyikakar och som dessutom är lätta är lavasten och kolsten. Dessa väger nästan ingenting och är båda mkt. dekorativa. Var noga med att skölja kolstenarna noga då de "dammar" mkt. En annan bra och vacker sten är kalksten, dock väger den lite mer.

Lycka till

/Jens

Kommentar

• Kenneth
                Användare
                • April 2002
                • 277

Visst. Lavasten/kolsten är lätta och dekorativa, men om man som jag är lite biotopfetischist så ratas de direkt. Den bästa stenen imho är en beige/vit/brun-aktig ganska rundad kalksten. Närmast är väl den sk. ölandsstenen som hittas i havet runt Öland och Gotland.

Själv har jag vit faxekalk från Faxe i Danmark samt röd/brun kalksten från ett stenbrott utanför Ljungsbro nära Linköping. Faxekalken är vacker att titta på men lite för taggig för att se naturlig ut. Den ser ut som ett korallrev som pressats ihop. Troligtvis är det så också. Mina vänner tycker den rödbruna kalkstenen är fin men biotopskadad som jag är så tycker jag den är för röd i färgen.

MVH
                /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                MVH
                /Kenneth Johansson,

ordförande
                Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                Ansvarig för Ciklidstämman 2007

Kommentar

• WhiZpEr
                  Användare
                  • July 2004
                  • 103

hej!

Jag undrar om det går bra att plocka sådan där gråa stenar från stränder och klippor vid västkusten t.ex varberg eller liknande ?

Eller kan dem vara förgiftade av all förorening i havet o.s.v ?

Vad är det stenarna heter förresten och är det någon som har bild på dem i ett akvarium eller utan ?

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1840

citat:Jag undrar om det går bra att plocka sådan där gråa stenar från stränder och klippor vid västkusten t.ex varberg eller liknande ?
                    Förmodligen

citat:Eller kan dem vara förgiftade av all förorening i havet o.s.v ?
                    Vad får dig att tro att västkustens djurliv är mindre känsligt än fiskarna i ditt akvarium? Om det finns eventuella föroreningar så sitter dom ju på ytan. Läs i tidigare inlägg så står där allt du behöver veta.

citat:Vad är det stenarna heter förresten och är det någon som har bild på dem i ett akvarium eller utan ?
                    Det finns väl ett 100 tal olika grå stensorter på västkusten. Men jag antar att det är granit du syftar på.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• WhiZpEr
                      Användare
                      • July 2004
                      • 103

ok, tacl för svaren!

Vad tror ni att en 30cm bred sten som är typ 10-15cm hög kan väga på ett ungefär ?

är lite kass på att uppskatta sånt.......

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1840

Det är därför det finns vågar.
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• WhiZpEr
                          Användare
                          • July 2004
                          • 103

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

Det är därför det finns vågar.
                          MVH
                          Magnus
                          1-0 till dig.

Kommentar

• ZakatH
                            Användare
                            • April 2004
                            • 313

Jag var senast igår ute å plockade ca 40kg granit och dylikt längs stränderna här(norra västkusten). Blåste av dom med högtryckstvätt och sköljde med skållhett vatten.

Kommentar

• tli0817
                              Användare
                              • March 2004
                              • 207

Skull säga minuspoäng till Magnus..För oförskämt spel.

Kommentar

Arbetssätt...