Snälla centralare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andvin
    Användare
    • April 2004
    • 9

citat:Ursprungligen skickat av FI

Cryptoheros sajica, är bara aggressiv under leken, växer olidligt sakta men blir väldigt vacker då de blir större. Jag har fortfarande inte sett en enda bild varken i böcker eller på internet som visar hur vackra de kan bli.
    Tycker mina C. Sajica var ganska vackra redan som små... http://www.cichlids.com/gallery/user_gallery/sam och http://www.cichlids.com/gallery/user_gallery/jill

Har någon bilder på dem som vuxna? Skulle vilja jämföra utseende med mitt par...

Mina är ca 10 resp. 6 cm nu, och simmar runt med ca 50-60 1.5 cm yngel för tillfället, någon som vill ha?

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

2 snälla CA är Vieja Regani och Petenia Splendida.
      Till splendidans nackdel skall sägas att den är väldigt glupsk, rovfisk i naturen!
      Man blir lika fascinerad vid varje matning när man ser hur mycket mat de kan proppa i sig

De regani som jag har är i alla fall riktigt snälla, de reder inte ens ut det mot blå ciklider som är bara hälften så långa.

Negativt för båda är att de blir stora, splendidan blir lätt över 30 cm (..och 40 cm också om plats finns), reganin kan nog säkert bli 25 cm (har läst 30 cm på en del ställen på nätet).
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Styrsö
        Användare
        • November 2004
        • 343

Gulsömmar, Salvini, Maculicauda brukar vara rätt fredliga &-så.

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

..fast guldsom ar inte centralare...
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

...och inte särskilt fredlig heller

Kommentar

• Gäst

citat:Ursprungligen skickat av jarinen
              Jag vet att en del påstår synspila vara tuff, men min erfarenhet av synspila säger att den är relativt lugn o fredlig.

Mvh Jari
              Håller med.

Jag har 6stk Synspilium under uppväxt. (största hannen circa 20cm)

I detta akvarium går osnyggt nog 5stk praktbotier. De är bara runt 8cm men jag har inte sett att någon av synspilumarna försökt atackera dem alls. De blir ju självklart bortjagade men inte mer.

Den stora hannen med sin hona har lekt 3 gånger och varje gång fått de flesta av ynglerna uppätna av praktbotierna, men även 'segelfensplecon' och 'vanliga plecon' har gett sig fram för att smaka.

Den enda som får stryk är den stora 'segelfensplecon' men den 30cm långa filuren bryr sig inte nämnvärt.

Kommentar

• jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

citat:

Den enda som får stryk är den stora 'segelfensplecon' men den 30cm långa filuren bryr sig inte nämnvärt.

Jag hade ett tag en gibbi runt 30 cm gick ihop med mitt synspila par och det blev ohållbart efter ett tag, varje gång synspila hanen och gibbin korsade varandras väg så blev det en batalj. En ren uppgörelse helt enkelt, slutade alltid med att gibbin fick ett bett i sidan, den var inte lika mobil helt enkelt.

Hade till slut inte mage att ha gibbin kvar, då den såg för jäklig ut,trasiga fenor och vågade knappt röra sig, hade gärna haft den gibbin kvar idag när jag har andra fisk o det skulle funka.

De enda invånare mina synspila hatade var just malar, andra ciklider tog de aldrig en fajt med men malar skulle hatas och ibland ätas.

Joodå, bevittnade faktiskt en gång när hanen närmade sig en ancistrus och ancistrusen inte hade lärt sig någon rädsla gentmot de stora cikliderna, men denna gången så ville hanen smaka på den konstiga varelsen som viftade på stjärten så förföriskt och honan hakade på och de slet helt enkelt ihjäl o hade kul med malen, var bara huvud delen kvar efter ett tag. Jag såg ut såhär : [:0].

Mvh Jari

Kommentar

• Lejonmarie
                  Användare
                  • April 2003
                  • 429

citat:asså ... nics, pearsei, boucorti, sajica/septs + alla Archocentrus kan jag gå med på. men jaggor/viejor är en helt annan division.
                  Från Daniles inlägg.

Är det nån som vet om boucorti går att få tag på?
                  Jag har frågat de största akvariebutikern i Stockholm, men ingen har ens sett dem på beställningslistorna.
                  Har ni sett den?
                  ;-) LejonMarie
                  540L Vieja synspila
                  500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

simontorp har i enligt rykten. det är första gånge i mannaminne (mitt minne men ja e ju iofs n00b)

afaik så tar de flesta in fisk från dem så det bord inte vara några problem om simontorp har dem kvar.
                    fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Simontorp har fått in ett 50-tal bocourti.
                      Jag skall själv iväg imorgon och "hämta" 6-10 st.

Faktum är att simontorp har plockat in en hel del nya CA den sista tiden. Vad sägs om A Calobrensis, A Trimaculatum, A Longimanus, N Tetracanthus, T Lentiginosus, C Festae och nu C Bocourti. Dessutom så fick de visst in VF Geophagusar nu också.
                      Det rör sig på CA (och SA) sidan nu, vilket är mycket glädjande.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

Fan vad skoj! Det är nu man bor på helt fel ställe och surar över att man inte har några pengar.
                        Mvh
                        Robin

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

hur menar du då? simontorp är ju en grossist, be din närmsta butik ta in från dom bara!

åsså lånar du pengar av mammsen, bocourti är ju MUST HAVE om man har utrymme. Lätt snyggast färgade cikliden i världen
                          fish r friend

Kommentar

• Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

mycket fina. går de på växterna något el hur funkar de med växter?

hittar inte den på simontorps lista. var de påväg in eller redan inne.

Kommentar

• Vomera
                              Användare
                              • June 2004
                              • 102

Hur stor blir bocourtin ?

Kommentar

• anli
                                Användare
                                • March 2003
                                • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell
                                ...bocourti är ju MUST HAVE om man har utrymme. Lätt snyggast färgade cikliden i världen
                                Tycker den ser lite halvtrist ut (form å färg), men jag har kanske bara sett några sunkiga bildexempel?
                                Anders L

Kommentar

Arbetssätt...