Snälla centralare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Snälla centralare?

I en an tråd nämde sen sk "gentle gigant" Cichlasoma Pearsei, altså en CA-ciklid som inte är en hysterisk mördarmaskin
    Eller åtminstånde mindre tuff...
    Tänkte att vi kunde rabbla upp lite "lättare" centralare i denna tråd, tyå sådana att man skulle kunna ha en 3-5 par av olika sorter i ett 540 eller 720 kar. Skälv har jag bara ett par Hypsophrys nicaraguensis som kan räknas som "snäll".
    Kunde vara trevligt med en behändig lista av snälla och medium aggressiva CA-ciklider.
    Anders L
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Jag skulle nog klassa Vieja Synspila som ganska snäll, hade två par Nicaraguense och ett par Synspila i ett 540 och synspilorna lekte faktiskt i den miljön. Nicarna som var väldigt mycket mindre var ganska besvärande för synspilorna tidvis men de kan om de vill. Åtminstone mina drog sig hellre undan bråk än att ständigt ödsla kraft, men om det behövs så kan de verkligen. När det var lekdags så dikterade honan villkoren för både övriga invånare och hanen på ett bestämt sätt.

Jag vet att en del påstår synspila vara tuff, men min erfarenhet av synspila säger att den är relativt lugn o fredlig.

Mvh Jari

Kommentar

• Mattias Andersson
      Användare
      • September 2003
      • 788

Zonatum

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Cryptoheros sajica, är bara aggressiv under leken, växer olidligt sakta men blir väldigt vacker då de blir större. Jag har fortfarande inte sett en enda bild varken i böcker eller på internet som visar hur vackra de kan bli.

Parachromis managuensis, nu tror ni väl jag är helt sjuk i huvudet men enligt min lilla erfarenhet så är det här en slags "gentle giant", ruggigt aggressiv under leken men inte värre än påfåglar då de inte leker. Mycket revirhävdande och kababel att dominera över de flesta arter men går väldigt sällan till attack utan nöjer sig med hot.

OBS! Det här är ytterst personliga erfarenheter och inget annat.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

citat:Ursprungligen skickat av jarinen
          Jag vet att en del påstår synspila vara tuff, men min erfarenhet av synspila säger att den är relativt lugn o fredlig.
          Vad trevligt, jag misstänkte det men kul att få höra det direkt av en ägare! En gammal önskefisk som jag inte tordes skaffa förr då man tyckte den verkade såå agressiv! Numer har ribban höjts en hel del
          Anders L

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

asså ... nics, pearsei, boucorti, sajica/septs + alla Archocentrus kan jag gå med på. men jaggor/viejor är en helt annan division.
            fish r friend

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

Nu behöver de ju inte vara jättesnälla direkt... även medium agressiva (CA-mått) är ju av intresse, och då kanske vieja är där?
              Altså inte i Midas-Trimac-Dovii-Salvini mm divisionen!
              Anders L

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Jag tyckte viejorna jag har provat på (zonata, bifasciata) var rätt aggressiva faktiskt, kanske inte i klass med citrinellum direkt men de gick till attack vid minsta reviröverträdelse, inget hotande utan pang på röbetan bara.

Personligen så tycker jag som sagt att jaggor hör till de lugnare arterna, så länge det inte är frågan om lek, men jag såg precis att du vill ha par och t.o.m. flera par, så då får jag hålla med Daniel om att jaggorna kanske inte ska komma på tal, det är under leken som hornen i pannan tittar fram...

Jag hade en skock nicaraguense för typ ett år sedan eller nåt sånt, de simmade runt och jagade varandra och alla andra fiskarna dagarna i ända, ruggigt jobbiga, men de blev sällan riktigt hårdhänta. Honan och hanen bråkade en hel del men jag skulle fortfarande säga att de hör till de medium-aggressiva.

Multispinosa är ju också trevliga, mina hann aldrig leka så jag vet inte hur de blir under leken men under uppväxten så tyckte jag de var rätt lugna av sig även om de tjivades litegrann.

Eldbuk, brorsan har små eldbukar och de står och spänner sig mot varandra hela tiden men precis som med jaggorna så verkar de sällan ryka ihop i slagsmål. Vet dock inte om det ändras vid leken.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Lite poängen med tråden är ju att göra CA lite mer lockande för fler på ett bredare plan, inte bara snack om "hårda" fiskar som det tenderar att bli ibland. Nu gillar jag ju de bångstyriga machofiskar som finns i mitt kar , men fantiserar även att någon gång ha ett stort CA-kar med hyfsat många centralare... fast då kanske man tappar det som är charmen med CA, dvs attityden!
                  Anders L

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Thorichthys-arter kan nog räknas till de snällare. Man ska kanske inte bara hänga upp sig på hur aggressiva de är. Det kan många gånger vara individuellt, även om vissa arter är aggressivare än andra. Man bör nog också titta på respektive arts "stridsutrustning". Visst kan managuense vara ganska lugna, men när de tänder till har de tillräcklig tandbeväpning (och kraft i käkarna) för att åsamka avsevärd skada. Har själv fått några rejäla bett i fingrarna så att det börjat blöda. Dessutom har min managuensehane blivit uppriven på gällocken av pearsihanen. Ändå vill jag kalla pearsi ganska snälla.

Kom också att tänka på en stor brasiliensishane (ca 25 cm) jag hade en gång. Han jagade ihjäl en guldsöm i samma storlek. Ett tag efteråt blev han slaktad av mina påfågelciklider som också var lika stora som honom. Det var första och (än så länge) enda gången jag sett påfåglar mejat rakt in i sidan på en annan fisk och utdelat riktiga köttsår.
                    Jag tror att de flesta skulle klassa påfåglar som snälla, men har man fått känna deras hugg inser man de kan mer än de visar.

En alltför kaxig texashane som jag hade fick, under en munkamp, hela överläppen avsliten av en motaguensehane. En annan texashane blev totalt uppriven i hela huvudet av en lika stor doviihona. Hon däremot hade bara små märken på läppen.

En fisk kan vara mycket eller lite aggressiv, men hur pass utrustad för strid är den?

Kommentar

• GurraG
                      Användare
                      • January 2004
                      • 75

Hej !! för att bringa lite klarhet i alla spekulationer ang. vart de
                      pearsei från AKV. Leasing i stockholm tagit vägen, så är det så att dom finns i min ägo !! har fyra st varav den största är, som redan skrivits nånstans, ca 20 cm.Tråden handlar ju om snälla centraler
                      och då är denna fisk verkligen passande !! på gränsen till mesig ! lever på sin storlek/pondus, men har ingen egen inbyggd agresivitet, påminner kanske om en växtätande dinosaurie ?!? Tror därför åxå att den passar bäst med 'likasinnade' eller mycket mindre arter ! Mina går med Dempsy,synspilum,citrinellum,maculicauda ungefär lika storlek, bland dessa kommer dom 'bort' helt !!
                      Tror dock att dom har potential att bli riktigt vackra i rätt miljö.
                      har inte sett några tendenser till att röja runt o gräva sönder burken , inte heller jagar dom runt varandra utan 'buffar' mest. (ps. fiskarna är bortlovade redan)//Gunnar
                      Dygnet har 24 timmar ...minst !
                      Gunnar

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

GurraG: hur pass mycket växter äter dom... klarar sig några grönsaker?
                        Anders L

Kommentar

• GurraG
                          Användare
                          • January 2004
                          • 75

dom äter rent av de vallisnera som planteras(för deras skull)
                          river sönder växterna i små delar som dom petar i sig !
                          blir inte mycket spill !!
                          Dygnet har 24 timmar ...minst !
                          Gunnar

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Archocentrus septemfasciatus och A. myrnae (eller Cryptoheros för er som gillar det släktesnamnet). Thorichthys ska ju vara snälla även om min erfarenhet av "den snällaste" dvs. maculipinnis är den motsatta. Fem centraler i 540 tror jag inte på alls. Jag tror inte på fem "småsjön"/flodciklidarter under över 10 cm i 540 oavsett var de kommer från.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Archocentrus septemfasciatus och A. myrnae (eller Cryptoheros för er som gillar det släktesnamnet). Thorichthys ska ju vara snälla även om min erfarenhet av "den snällaste" dvs. maculipinnis är den motsatta. Fem cetraler i 540 tror jag inte på alls. Jag tror inte på fem "såsjön"/flodciklidarter under över 10 cm i 540 oavsett var de kommer från.
                              jag menade 3 i 540 och 5 i 740
                              Men det var bara nåt jag höftade till för att visualisera det hela...
                              Anders L

Kommentar

Arbetssätt...