Vart är sveriges akavriebutiker på väg

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Det är väl fler än jag som engagerat sig i denna debatt Calle?

Men lugn...jag kommer inte att vara lika aktiv på forumet inom snar framtid så ni kan alla andas ut (ni som har något emot att jag tar yta här). Det är roligt och väldigt intressant att föra diskussioner med personer som har samma intresse, dvs akvaristik, men på sistone har jag fått indikationer här och där på att man kanske "tar för mycket plats".

Jag avslutar min medverkan i denna tråd med att slutligen understryka min ståndpunkt.

Rating system? Ja, men endast i en professionell utföring.
    På ciklid.se? Nej. NCS inte rätt forum.
    På Zoopet.com? Ja. Zoopet betydligt bättre som forum för detta ändamål.

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Men!

Om det nu blir en rating, är det någon som känner sig tvingad att blint lita på betygen? Eller kan man tänka sig att se det som vägledning och skaffa sig en egen uppfattning?

Jag förstår inte varför en del bara ser problem i en sådan rating. Det är ju precis samma sak som att fråga på forumet om det är värt att ta en tur för att besöka en viss butik.

Tony Englund

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

Jag stör mig inte alls på dig Stefan. Jag tycker bara den här tråden borde var avslutad för länge sedan. Måste få ge Kjell F en dunk i ryggen för hans utlåtande i tråden, kunde inte sagt det bättre själv
        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

varför ska det här ratingsystemet bara vara för oss zooaffärer verkar lite orättvist borde även vara för dom som är på forumet.
          Förslag rating
          1. påhopp
          2. arbetslös [mer än 1000 inlägg}
          3. inget liv {vad händer efter 40}
          4.vart tog fiskarna vägen vet inte har inte haft några på 25 år

sedan tycker jag att man ska ha pakter och rösta ut en varje vecka va fan det vart ju BMW den här veckan
          skål tamme fan.
          vänligen
          Christer
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

Även fast jag själv motsätter mig det mesta bmwpower sagt i denna tråd så tycker jag han fått tillräckligt på pälsen.

Den sista kommentaren av försäljaren från stockholm tycker jag var lite onödig även om det månne var med glimten i ögat.

Mvh Jari

Kommentar

• Jonne
              Användare
              • April 2003
              • 120

Kul Christer Skål på dig också. Jag har läst igonom tråden. Jag tycker det lite löjligt med ett rating system. Det är väl upp till var & en att handla var dom vill & bilda sig en egen uppfattning. Det står ju på en hel del ställen här i forumet om dom olika affärerna, positivt & negativt.
              www.discusklubben.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

citat:sedan tycker jag att man ska ha pakter och rösta ut en varje vecka va fan det vart ju BMW den här veckan
                Och veckan innan vart ju jag utröstad. Min artikel i CB 2 blev ju framröstad som den sämsta i det numret. I nummer 3 så hade jag med två artiklar men de var uppenbarligen så dåliga att de inte ens får vara med i omröstningen denna gång - tala om att såga någon jäms med fotknölarna.
                Får väl emigrera till Danmark eftersom åtminstone dom gillar mig - sist jag hade besök av några danskar så fick jag 60 burkar starköl som gåva. Nu är det dags att klämma en till - skål på er[:X]

Kommentar

• Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

Tar en virre och skålar jag med !!!
                  Carl

Kommentar

• Guy_P
                    Användare
                    • April 2002
                    • 301

citat:2. arbetslös [mer än 1000 inlägg}
                    Vad menas med detta, måste man vara arbetslös för att angagera sig i ett forum.
                    För min del tycker jag att Kjell har sagt det mesta och bästa i denna tråd. Speciellt angående Åled.

Guy
                    Guy

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • July 2004
                      • 428

Citat: Kan du förklara en sak, du såg först hemma att de var "magra" men inte i butiken ??

Jag tittade mest på storlek och färger inne i butiken. När jag kom hem satt jag länge och studerade dem och upptäckte först då hur tunna de var. Samma gäller för den "fisk-kunniga" som var med, Schull .

Ja, än är det inte för sent att vända mig till Akvarielagret. Huvudpoängen av min kritik är att ingen är så bra att den inte felar. Det väsentliga är dock att seriös skötsel av fiskar överlag diksuteras. När det kommersiella styr i en akvarieaffär är det lätt att fokus hamnar på försäljning och att fiskintresset sätts åt sidan.

Tricella citerar:

På detta sätt vill jag ge Akvarielagret och Christer Fredriksson en eloge för att de engagerar sig här...????

Skulle fiskintresserade som Akvarielagret få eloge för att de engagerar sig här i sina egna intressen? Det är ett ciklidforum, Tricella, som de själva idkar försäljning i. Akvarielagret startade en gång för att de var intresserade och jag hoppas att de intresset bevaras för fiskarnas hälsa.

Graderingssystem är positivt om det utförs av fackkunniga precis som konsumentverkat testar kvalité på produkter. Det är marknadskrafterna som styr och konsumenten har självfallet rätt att få upplysning om olika kvalitéer i ett land med demokratiska system. Vi är dessutom skyldiga att tänka mer och mer i etiska frågor vare sig det handlar om miljö eller djurhållning. Ser vi undermåliga djuraffärer måste vi ifrågasätta och konfronera ägaren direkt. Funkar inte det har vi anmälningsplikt.//Mvh Camilla

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • July 2004
                        • 428

Svaret ovan var Ironics. Schull vill inte va med på´t. /Camilla

Kommentar

• Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

Vill inte göra ett påhopp nu men Schull/Camilla: är du skittzzo eller? Vem är vem eller hur ligger det till ?
                          Carl

Kommentar

• Christer T

citat:Förslag rating
                            1. påhopp
                            2. arbetslös [mer än 1000 inlägg}
                            3. inget liv {vad händer efter 40}
                            4.vart tog fiskarna vägen vet inte har inte haft några på 25 år
                            Förstod inte riktigt det där men efter några flaskor vin kanske jag också tyckt att det var roligt.

citat:Jag avslutar min medverkan i denna tråd med att slutligen understryka min ståndpunkt.
                            Då kan man ju ge sig på dig nu Tricella, utan att du ger igen.

citat:NCS skulle bli utpekade som uppdragsgivare och ansvarig för ett ratingsystem. Medlemmarna är aldrig ansvariga för sina åsikter utan det faller tyvärr på föreningen.
                            Bäste Tricella, det känns som du tror att dom flesta inte har något att själva tänka med. Varför skulle NCS som förening få stå ansvarigt för de åsikter enskilda medlemmar har?
                            citatet är just detta som gör att jag tycker det känns som omöjligt för föreningen att ta det steget. [u]Det är inte heller förenligt med föreningens, eller Ciklidbladets, strategi där, enligt mig,</u> det gäller att bredda kunskaperna om Ciklider och intresset för just denna grupp inom akvaristiken.
                            Enligt dig är det inte förenligt med föreningens strategi??? öhh hur menar du? Nu är jag inte direkt uppdaterad på NCS stadgar men jag skulle nog gissa att det någonstans står att föreningen ska tillvara ta medlemmarnas intressen. Det borde detta ratingsystem göra. Eller?

Kommentar

• spec_mats

Av Tricella
                              citat: men på sistone har jag fått indikationer här och där på att man kanske "tar för mycket plats".
                              dom indikationerna är väl ändå i minoritet!? iaf jag tycker att du bidrar med en hel del intressanta inlägg och det tror jag att många andra oxå tycker och då finns det väl ingen anledning att "trappa ner" ?

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Tyvärr känner jag mig tvungen att gå in i diskussionen igen.

Schull/Ironic: Jag har mailat mitt svar till er tidigare angående ert inlägg. Snabbt förklarar jag det här också...

Jag menade enbart att det är bra av Akvarielagret att vara på forumet och ha en dialog med sina kunder. Jag tycker faktiskt att det är väldigt bra att föreningen, medlemmen och zoohandlaren kan diskutera saker som rör vår hobby ur olika perspektiv. Sedan är det ovidkommande för mig om Akvarielagret är bra eller dålig som Ciklidbutik i detta fallet.

Akvarielagret: Jag vet inte vad som menas med ditt inlägg, men jag blev inte värst imponerad.

Christer C: De flesta på detta forum har säkerligen betydligt mer att tänka med än vad jag har...jag har aldrig påstått att någon skulle vara sämre passad att tänka än jag så sådana där anmärkningar kommer du ingen vart med.

NCS tillhandahåller ratingsystemet på sin hemsida, de skulle därvid underhålla systemet och därför måste de ju givetvis kopplas samman med ratingsystemet. NCS som förening är en, medans medlemmarna är tusen...då är det enklare att rikta sin besvikelse på NCS om man får orättvis kritik.

NCS skall ta tillvara medlemmarnas intresse, men innebär det att föreningen själv ska "skjuta sig i foten"?

OBS! Jag redogör enbart för min egna personliga åsikt.

spec_mats: Största anledningen till att jag inte kommer att finnas på forumet i samma utsträckning (troligen) beror på att vi fått en son som är fyra veckor idag. Jag har samtidigt börjat studera under en period och det tar också bort "fritid". Det är inte hela sanningen, men den största biten iallafall.

Och ja...jag var tvungen att komma tillbaka till tråden då mina synpunkter togs upp igen på ett sätt som jag inte ansåg representera mig eller mina tankar.

Kommentar

Arbetssätt...