Vart är sveriges akavriebutiker på väg

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ironic
    Användare
    • August 2004
    • 122

Till inlägget ovan vill jag förstås skriva under med mitt namn. Får jag inte svar här kommer jag förbi butiken snart framöver...../Mvh Camilla
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

Kommentar

• oveb
      Användare
      • July 2004
      • 125

citat:Ursprungligen skickat av Ironic

Dock blir jag förvånad när jag burit hem mina små scalarer och tittar närmare på dem och upptäcker till min förfäran hur "magra" de är.
      Kan du förklara en sak, du såg först hemma att de var "magra" men inte i butiken ??
      Min blog

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

citat:Jag bara gapade och sög i mig när jag var hos Tunisborgaren.
        Hoppas bara att du inte sög i dig allt han "marknadsförde" - tänker speciellt på de nazisymboler som han prydde väggarna med. Var där själv bara en gång men blev mycket illa berörd av hans naziideer och återkom därför inte. Det var dock positivt att han blev "bortburen" av polisen.
        Annars var väl hans marknadsidé rätt smart att köpa upp grispellets i bulk och packa om i gröna papprör med ciklider som symboler. Använde man hans foder så såg de ju också fiskarna ut som feta grisar.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ironic/Camilla: Rent spontant så känner jag att ditt inlägg kanske skulle ha varit sänt som email till ansvariga på Akvarielagret. Men med eftertanke så kan ju frågan vara befogad då det påvisar lite vad vi "kräver" eller förväntar oss av våra butiker och den kvalitet på fiskarna vi köper. Samtidigt är det väldigt bra att få svart på vitt vad man kan förvänta sig...
          Det är aldrig roligt om man "förväntar sig för mycket" för då blir man aldrig nöjd.

Personligen tycker jag det är riktigt bra att Akvarielagret är aktiva på forumet och jag skulle väldigt gärna se fler ansvariga för Ciklidbutiker här. En relation som denna, med nuvarande kunder eller potentiella, är till stor fördel för alla parter.
          På detta sätt vill jag ge Akvarielagret och Christer Fredriksson en eloge för att de engagerar sig här...samtidigt som jag inte ångrar det jag tidigare skrivit (för de som inte har läst tidigare inlägg så kan jag fylla i med att jag varit lite kritisk till Akvarielagrets inblandning i ratingdiskussionen och att de "pushat" lite för den. Det är alltid lätt att ställa sig bakom saker om man vet att man inte får på tafsen...).

Akvarielagret får ju ovärderlig marknadsundersökning på denna sajt och det är förvånansvärt att fler inte drar nytta av detta. Troligen "gömmer" sig en del handlare bakom något nick utan att stiga fram, och om det är fallet så är det synd. Får man kontakt med handlare på ett bra sätt här så gynnar det som sagt alla.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

citat:Till inlägget ovan vill jag förstås skriva under med mitt namn.
            Skämtar du eller. Eller finns det bara du som heter Camilla?

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Hennes "nick" är ju Ironic, Kjell...

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

Efter att ha suttit en timme och genomläst hela disskusionen ,så måste "Zaphi" få 10p på rating-skalan, Ola får 9p! Inläggen är sakliga och förnuftiga.De förklarar på bästa sätt; så ett inlägg efter att ha läst detta är helt onödigt. Ps. SLAKTA TRÅDEN NU !
                Och vem tycker det : Mr. Fish alias Patrik Bergh, så klart !

Du lär dig snabbt vilka butiker som är bra, de handlar du i, de andra går du inte till och då tipsar du inte heller andra om dem. Förhoppningsvis sållas de bort och rykten sprids snabbt inom hobbyn.

Sedan måste jag säga att visst, många butiker är inte så fräscha, men jag har inte upplevt liknande villkor som du beskriver i någon butik här i gbg. Det finns bättre och sämre, men av de 20-30 butiker eller så som finns i Göteborg, handlar jag endast i 5 av dessa. Resten får klara sig utan mig och mina rekomendationer

Sen anser jag att det är din skyldighet att anmäla butiken om det är så illa som du påstår. -Skulle inte ha ha gjort det bättre själv

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

En rätt underbar jämförelse Fredrik H.

Det var definitivt INTE bättre förr....

Kommentar

• Torsten
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 647

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

Du lär dig snabbt vilka butiker som är bra, de handlar du i, de andra går du inte till och då tipsar du inte heller andra om dem. Förhoppningsvis sållas de bort och rykten sprids snabbt inom hobbyn.
                    Hur får man ihop detta då??
                    Dom butikerna du inte gillar tipsar du ingen om, men sprider rykten om..?? Eller??

Näe, har man ett företag så får man allt tåla både kritik å skitprat. Det är väl snarare så att om Jag skriver Min åsikt om en butik får alla andra värdera den efter Deras tycke å smak. Gillar man inte mig så skiter man i vad jag tycker, tror man att jag kan ha liknande tycke och åsikter tar man till sig det Jag skriver.

Följer man tråden ser man tydligt att det finns lika många åsikter som myror i en myrstack. Vi har olika värderingar, olika prioriteringar, inte skulle det hjälpa om vi tillsatte en liten grupp som får sätta betyg på Djurbutiker bara för att dom e dom?
                    Vad säger att jag litar mera på dom än på en "kompis" som precis varit där?

Jag har besökt rena rama skitbutiker både i Gbg och i Skåne, det finns säkert i mina trakter oxå. Men för vissa är dom säkert bra på ngt sätt.

Alla bor vi inte i Ankeborg, det finns säkert en bra akvariebutik i Bagdad oxå, för ngn...

Kommentar

• Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

Men Torsten.. Du var ju med i början av tråden... Jag glömde att citera ! Jag tycker att "zaphi" yttrade det vettigaste uttalandet ,av 50, så jag kopierade hans uttalande,men glömde citatet ! Jag tycker att "zaphis" berättelse kan översättas generellt !! mr..fisken some what...

Kommentar

• Christer T

citat:citat:
                        --------------------------------------------------------------------------------
                        Ursprungligen skickat av Christer C
                        men det känns ju som om några här vill begränsa yttrandefriheten.....hmm.

--------------------------------------------------------------------------------

Tycker den här tråden är utmärkt i det hänseendet att många olika synvinklar, ideer och förslag har ventilerats, utan personangrepp och liknande.

Sedan att vissa ståndpunkter får dåligt gehör och blir opponerade har inget med nån sorts inskränkning av yttrandefrihet att göra överhuvudtaget, det speglar bara opinionen på forumet.

Antingen valdes fel formulering eller så har innebörden av ordet "yttrandefrihet" missuppfattats
                        Naturligtvis är det att ta till brösttoner, vill gärna provocera lite. Men vissa inlägg som talar om att så här kan man inte göra, tänk om nån zoohandlare får för dålig kritik och inte kan finnas kvar. Och tänk om nån handlare blir sur och inte vill annonsera mera i bladet eller på hemsidan. Ja då har ju NCS satt sig obekvämt mycket i knät på handlarna/annonsörerna. Det är man iofs inte den enda tidningsutgivare som har problem med i så fall.

citat:Jag måste erkänna att jag konverterat nästan totalt efter att ha upplevt Akvarielagrets nästan otroliga service de senaste veckorna.

Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig...

Jag kan ta mig en tur dit (2mil) nästan bara för att säga "hej" till diskusarna ...

Jag är nära nog hänförd över hur någon människa på denna jord kan ha så förbaskat med arter utan att någon enda ser ut att vantrivas.

Helt klart är att jag gladeligen betalar vad Christer vill ha för fisk ,växter och rötter.

Däremot vad gäller ren hårdvara så har jag helt enkelt inte råd att betala deras priser. Det är lite synd men det är något som jag helt och hållet tror har att göra med de svenska agenterna som lägger på mer än vad som är rimligt med tanke på hur löjligt lite de egentligen gör !
                        Jag håller med Oveb. Jag köper gärna fisk, mat och "förbrukningsmateriel" på Akvarielagret och tycker att det finns väldigt mycket kunskap och välutbildad personal. Men av ren lojalitet mot min egen plånbok skulle jag inte kunna köpa t.ex. ett Eheim ytterfilter där. Men det är kanske enda sättet ekvationen går ihop på, Välutbildad personal, ordning på "grejorna" = Dyra tillbehör. Det kanske inte heller är ett stort problem för Akvarielagret, på var och en av oss snåla nördar som florerar här på forumet och räknar på priser i Tyskland går det kanske 100 vanliga akvarister som inte är lika "prismedvetna".

citat:Jag har en fråga till Akvarielagret om lite fiskdöd tyvärr. Inget är helt perfekt, men håller med många av forumets inlägg om den goda servicen. Har även hört mycklet om kvalitén på denna affär. Dock blir jag förvånad när jag burit hem mina små scalarer och tittar närmare på dem och upptäcker till min förfäran hur "magra" de är. De gick en månad men de lyckades aldrig att ta sig.
                        Du skulle naturligtvis hört av dig till Akvarielagret så fort du upptäckte att dina fiskar inte var i bra kondition. Det har hänt mig också vid något tillfälle att fisken jag köpt visat sig vara av "dålig kvalitet" Men man har utan något som helst knot åtgärdat problemet. Med så pass mycket fisk som Akvarielagret har i sina burkar så vore det nog rätt otroligt om alla var i bästa trim.

Kommentar

• oveb
                          Användare
                          • July 2004
                          • 125

[quote]citat:Ursprungligen skickat av Christer C

citat:
                          Men det är kanske enda sättet ekvationen går ihop på, Välutbildad personal, ordning på "grejorna" = Dyra tillbehör. Det kanske inte heller är ett stort problem för Akvarielagret, på var och en av oss snåla nördar som florerar här på forumet och räknar på priser i Tyskland går det kanske 100 vanliga akvarister som inte är lika "prismedvetna".
                          Helt klart , Christer har nog räknat med ungefär det !

** skäms lite , men bara lite **
                          Min blog

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

Angåede stoby
                            När till och med anställda tycker att karen sköts dåligt då är det väl illa.
                            Det är ofta det finns död fisk i hans kar som legat länge.
                            Jag har själv handlat där under 10års tid en gång i månden så jag tycker att det verkligen blivit sämmre kvalite samt mindre storlek på fisken.

Kommentar

• Torsten
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 647

Jag undrar helt enkelt om det är samma butik vi handlar i, du och jag..

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Eftersom bmwpower envetet fortsätter att kategoriskt såga akvarieaffärer jäms med fotknölarna så tänker jag nu också frångå mina principer att aldrig göra så.
                                Den jag tänker såga längs med fotknölarna är inte en affär utan bmwpower själv. Som utgångspunkt har jag vad han själv skrev om affärerna i början av denna tråd där han bara gav en affär ett rejält överbetyg.

Han skrev
                                "ÅLEDS
                                Har bara sällskap och massor av malar och diskus i toppen kvalitet.
                                Garanterat sveriges finaste butik har aldrig sett renare så borde alla butiker vara."

i en annan tråd skrev han senare
                                "Mina omdöme är inte baserat på ett besök förutom akvarielagret."

Eftersom han utser Sveriges garanterat finaste butik så gör han ju då också ett omdöme över Sveriges alla 400-500 akvariebutiker. Alla dessa (förutom Akvarielagret som bara besökts en gång) skall han alltså ha besökt minst 2 gånger.
                                För det kan väl ändå inte vara så att du kör en ren bluff och att du i själva verket bara har besökt ett fåtal affärer?
                                Varför i så fall genom en ren bluff lyfta just Åleds till skyarna och prata skit om ett antal andra affärer.

Man blir ju också än mer konfunderad över vem du egentligen representerar när du i denna långa tråd http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7923 lovordar just Åleds akvarium och t.ex. skriver
                                "Åleds akvarium är inte billigaste men garanterat bäst i både passning och kvalitet."
                                Helt plötsligt är du inte bara expert på Sveriges samtliga akvarieaffärer utan också expert på alla akvariemärken som säljs i Sverige och kan avgöra vilka som är garanterat bäst i passning och kvalitet. För att kunna göra ett sådant kategoriskt utlåtande krävs det omfattande tester och sådana är minst sagt tidsödande och kostnadskrävande. Om du överhuvudtaget har utfört några sådana tester – var finns resultatet och hur gick den till och vem finansierade testerna?

Nåväl jag går ett steg vidare och kollar i forumet över bottenfilter. Alla som känner Arnold på Åled vet ju att han är storproducent av bottenfilter och är välkänd för att vara en av få som alltid lyfter detta filtersystem till skyarna.
                                En snabbsökning i forumet och vips dyker denna tråd upp http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2116 som startats av dig och har rubriken "Vilken filtertyp är bäst". I texten ger du sedan själv svaret och ingen blir väl förvånad över att bottenfilter har flest fördelar och minst nackdelar.
                                Så återigen har du hunnit med att genomföra ganska omfattande tester som återigen utfaller till ett visst företags fördel.

Summa summarum - här på forumet uppträder du som en reklamman för Åleds samtidigt som du skriver skit om andra affärer. Jag tycker det hela stinker.

Man kan ju ställa sig frågan om du är anställd av Åled som marknadsförare. Nu är jag övertygad om att så inte är fallet eftersom den duktige affärsmannen och akvaristen Arnold aldrig skulle få för sig att anställa en så klantig marknadsförare som dig.
                                Nej jag tror snarare att det är så att du är en tämligen okunnig akvarist som likt en religiös fanatiker utan eget omdöme sväljer allt vad översteprästen (i detta fall Arnold) predikar. Sedan spär du på grund av egen okunskap på det hela med ytterligare trams.

Nu är du i alla fall grundligt avslöjad och hädanefter kommer i varje fall inte jag att tro ett ord på vad du säger här i forumet.

I ett tidigare inlägg i denna tråd så skrev du också
                                "Jag förstå inte varför folk är så rädda för att yttra sig vad har man att förlora."
                                Jag tycker inte att man skall prata skit om affärer i ett forum utan istället framföra det direkt till affären. Dock (som jag nämnde tidigare) så har ju NCS styrelse genom åren aldrig varit rädda för att stå emot krav från kommersiella aktörer. Jag nämnde tidigare tre fall där jag kände till att så hänt - ett av dom gällde faktiskt just Åled (för en himla massa år sen) som ställde som krav för att fortsätta annonsera i Ciklidbladet att NCS slutade ta in annonser från privatpersoner (fisk säljes annonser) i Ciklidbladet. Styrelsen vek sig inte utan fortsatte med detta och Åled slutade då också annonsera i Ciklidbladet.

Som avslutning så vill jag gärna poängtera att jag inte har något som helst emot Åleds Akvarium (även om vi genom åren har haft en hel del heta duster). Det är visserligen några år sen jag senast besökte affären men då (och efter vad jag förstått - fortfarande) var det en extremt välskött och snygg affär.
                                Detta till trots kan ingen om man vill behålla ett uns av sin trovärdighet utse just den affären till "Sveriges garanterat bästa affär" eftersom INGEN på ett rättvist sätt kan bedöma detta utan att ha besökt Sveriges samtliga affärer flera gånger inom en kort tidsperiod.
                                Den jag sågar jäms med fotknölarna på ett oförskämt kategoriskt sätt är alltså definitivt inte den utmärkta akvarieaffären Åleds Akvarium utan bmwpower. Det tycker jag att han förtjänar eftersom han utan att tveka behandlar andra på samma sätt.
                                Eftersom jag nu också totalsågat bmwpower räknar jag med att nu andra anstränger sig lite extra och ”sopar till mig” – det förtjänar och tål jag
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...