Vart är sveriges akavriebutiker på väg

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Yttrandefriheten finns väl?

Det är väl ingen som sagt åt någon i denna tråd att inte få uttala sig eller något ens i närheten av att inskränka på yttrandefriheten?

Dåligt grepp faktiskt då det här handlar om en diskussion där det finns olika åsikter. Jag diskuterar gärna...och påtalar gärna min syn. Jag har aldrig påstått att min är den enda rätta.

Man kan inte få rättvisa i ett system som ni vill upprätta här och då ser jag det som riskabelt för NCS att arrangera.

Vad jag förstått så innebär t ex annonsering i CB en viss inkomst för NCS. Exakt hur mycket vet jag inte, men det är en del. Det var en av anledningarna till att jag efterlyser styrelsemedlemmar att ingå i diskussionen...
    Ska man rygga för annonsörernas makt? Egentligen inte...eller absolut inte. Men är man stark nog att kunna vara utan dom?
    NCS som förening måste samarbeta med landets ciklidbutiker, inte motarbeta.
    NCS skulle kunna göra en marknadsundersökning åt ciklidbutikerna och på det viset kunde de få svart på vitt hur de ligger till i jämförelse med andra butiker.

Att det finns en lista på sajten som, förutom kanske topp fem, skulle kunna klassas som "svarta listan" är inte till fördel för någon. Kanske någon sitter och tittar på listan och bestämmer sig för att det är ingen idé att åka dit...trots att butiken kanske mycket väl hade tilltalat honom/henne. Då har verkligen betygsystemet lurat sig självt och det är då det är farligt för hobbyn. Det hjälper ingen att vi har 5 toppaffärer i Sverige, men det hjälper att vi har 500 ok affärer.

Nu när intåget med onlinebutiker får mer och mer fäste så ser jag det som viktigare att försöka hålla kvar de flesta butiker...och inte minimera den delen av tillgång till vår hobby.
    Du som privatperson har ju alltid möjlighet att gå ut från butiken utan att handla något...du har valmöjligheten att inte gå dit igen.
    Jag tycker att det räcker med att var och en tar sitt egna beslut.

Kommentar

• spec_mats

återigen, det här är ett forum där det mesta disskuteras-som nu,vad som är bra och inte-om person a tycker si eller så om butik a så är det väl ok för den personen att förhöja eller kritisera på detta forum-sen är det ju alltid upptill den som som läser vad som är motiverat i denna kritik oavsett positivt el negativt utslag-som man faktiskt kan ifrågasätta och eventuellt skapa debatt ang diverse oklarheter

Kommentar

• ZakatH
        Användare
        • April 2004
        • 313

Ett system som det Ola föreslog skulle kunna fungera väldigt bra om man utvecklar det lite mer. T.ex att man lägger till en kortfattad och saklig recension av butiken i fråga. Sedan kan man ha ett bäst före datum på recensionen. När en viss tid gått, säg 6 månader, så går ett mail per automatik iväg till den person som skrivit den, där personen i fråga uppmanas att uppdatera sin recension. När man uppdaterar lagras tidigare recensioner från medlemmen för just den butik det gäller, så att man kan se utvecklingen i butiken under kanske 2 år.

Finns ett flertal sätt att göra det på, men jag tror att detta skulle kunna fungera bra, förutsatt att enbart medlemmar i NCS tillåts göra dessa recensioner. Och efter klara kriterier förstås.

Sedan hade det varit bra att man fick med butikerna mer i det hela. Personligen tycker jag egentligen bara att dom kan vinna på det, visst, dom kanske får ta viss kritik, men om man får detta att fungera så kommer dom att ha all chans i världen att göra någonting för att förbättra sina butiker och därefter få högre betyg.

Butiker som inte är medlemmar eller inte har medlemmar i NCS som anställda, kan exempelvis få ett särkilt login där dom kan läsa recensioner av sin butik och även av andra butiker. Däremot skall dom naturligtvis inte kunna göra egna recensioner av varken sin egen eller andras butiker. På detta vis kan dom snabbt ta del av de recensioner som finns och därefter göra någonting åt det, man vet ju aldrig när nästa recension kommer.

Jag kan inte se varför dom butiker som ger rabatt till NCS medlemmar, eller som annonserar i NCS, inte skulle vilja ta del av detta. Det kan inte vara negativt att snabbt kunna ta del av olika personers recensioner. Ägaren/ägarna av butiken kan utifrån recensionerna se vad det borde läggas mer energi på, och kanske, om något behöver färändras helt. Därmed inte sagt att alla recensenter har rätt i allt dom säger. Den som vet mest om hur rutinen vid skötsel av akvarier och fiskar i en specifik butik sköts är personalen, men med hjälp av recensionerna kan dom, om dom inte redan vet, få reda på vart bristerna finns. Undernärda fiskar med insjunkna magar? För skitiga kar? Lappar med artbeskrivning, och framför allt med RÄTT artbeskrivning och namn? osv. osv.
        Det finns hur mycket som helst man kan ta upp och som ägaren/personalen i butikerna till viss del bör ta till sig och göra något åt. Framförallt då i butiker där det kanske brister lite i skötsel eller annat.

Nåja, nu känns det mest som att jag upprepar mig och jag börjar bli duktigt trött.

Kanske blir det en fortsättning imorgon. Natti! =)

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ett himla långt inlägg blir det - men so what.
          Plockar en del lösryckta citat ur den tidigare diskussionen och utgår ifrån dessa vilket förhoppningsvis gör det lite mindre svårläst.

citat:Jag fattar inte det här! Sitter Akvariehandlarna på någon sorts piedestal? Om någon är kritisk så "hängs dom ut" Om man säger något positivt så är det "smygreklam".
          Tycker inte att någon skall placeras på en pidestal men frågan är väl snarare hur man på ett korrekt sätt skall få fram relevant och rättvisande kritik.
          Jag ägde själv en gång i tiden en zooaffär (sveriges då största zooaffär samt europas då största akvarieaffär) och dit "vallfärdade" massor av människor. Kunderna var nog hyfsat nöjda (eftersom de återkom) men detta till trots så fanns det ett stort antal människor som pratade skit om den affären (före internets tidevarv) och det gick t.o.m. så långt som till mordhot. Så oavsett hur bra en affär än är så är det alltid vissa som inte gillar affären eller så är det kanske så att personkemin inte stämmer med affärsinnehavarna.
          bmwpowers recension av affärer i början av denna tråd tycker jag på flera ställen är helt uppåt väggen fel - detta behöver ju inte innebära att vare sig min eller bmwpowers bedömning är fel eftersom vi säkert har haft olika utgångspunkter vid vår bedömning (se nedan).

citat:dom som skriver in ett betyg på en butik har nog mer erfarenhet än så.
          När jag var där så fanns det inte mcket att välja på av dom tre arter jag ville ha malawi discus och tropheus fast jag i förväg ringt och frågat.
          För att vara lite elak så kan man ju undra över kompetensen på den som bedömmer om man tro att - malawi, diskus och tropheus - är arter
          Nåväl detta var mer menat som ett skämt men en del ligger det i det hela eftersom det finns många faktorer som avgör om t.ex. en affär har ett bra utbud.
          Har man malawi så tycker man att utbudet är uselt om inte sådana fiskar finns.
          Har man Apistogramma så är man t.om. betydligt mer intresserad över utbudet av Corydoras än av malawi osv.
          Ofta (definitivt inte alltid) är de som uttalar sig kategoriskt om kvaliten ganska okunniga - om inte annat kan jag se på mig själv och hur jag skrev i Ciklidbladet för 20-25 år sen. Utan tvekan ansåg jag mig då vara en betydligt större expert än vad jag anser mig vara idag (trots att jag för några dagar sedan satt som "expert" och signerade cirka 50 akvarieböcker på en zoomässa i Birmingham).
          De största "experterna" idag är faktiskt utan tvekan just de som har anknyning till branschen (akvariehandlare, antsällda i affärer, proffesionella odlare etc.) - dvs just de som så ofta kritiseras. Under några år så arrangerade NCS nordiska mästerskapert i ciklidkunskap och trots att det kom väldigt få på mötena från ovan nämnda grupp så dominerade de ändå ofta helt tävlingarna.
          Av förklarliga skäl kan och skall dessa riktiga experter dock inte delta i betygsättandet.
          I exemplet ovan så hade bmwpower ringt och frågat om utbudet av t.ex. malawi. Kanske hade då affär A då inne mer malawi än de någonsin haft tidigare och självklart ansåg de sig då ha ett bra sortiment utifrån sin utgångspunkt, affär B som trots att de i själva verket hade fler arter i lager än affär A hade färre än vanligt i lager och de ansåg sig ju då ha ett "dåligt" utbud just då.

citat:men om vissa butiker har dålig kvalitet så är det ju så-det är inget skitsnack utan ett faktum-budskapet till vissa handlare är-Ta kritiken och lös uppgiften.
          Vad är egentligen fakta - beroende av vilken utgångspunkt och kunskapnivå var och en har så har fakta ofta olika betydelse för olika personer och bägge kan ju ha rätt utifrån sin utgångspunkt.
          En del skriver ovan att Akvarielagret har ett litet fisksortiment andra att det har ett jättestort - bägge sakerna är ju fakta men har bägge rätt?

citat:En grej som skett en gång var att en affärsidkare i en liten stad skrev anonym skit i akvariefora om en annan affärsidkare i samma lilla stad.
          Så har skett flera gånger men i regel handlar det inte om ägarna som skriver skit om andra affärer utan om anställda som i missriktad lojalitet gör det.
          Men visst har det också hänt att ägarna varit direkt involverade i skitpratet.
          Tyvärr är det helt omöjligt för moderatorerna att ha koll på detta - säkert har mycket också slunkit igenom utan att det upptäckts.
          Tycker därför att det är en självklarhet att den som kritiserar i inlägget skall ange hela sitt namn samt bostadsort i inlägget samt vara NCS-medlem (så att moderatorerna kan ta reda på vem det är).
          Själv blir jag t.ex. väldigt avogt inställd när det helt plötsligt dyker upp någon ny förmåga på forumet som uttalar sig väldigt kristiskt mot vissa - det stinker om man säger så.

citat:Om någon hänger ut en buik eller inte är upp till moderatorerna att avgöra.. Tycker att en del är väldigt snabba på att anklaga folk för att "snacka skit" och "hänga ut" på det här forumet. blir lite konstig stämning på det viset. Som sagt. låt moderatorerna jobba istället.
          Regler är till för att följas eftersom de utgör basen för ett fungerande forum. Moderatorernas uppgigt är inte att utgöra städkärringar för de som struntar i uppsatta regler.
          Tycker också det är rätt märkligt att man tycker det är OK att kritisera sådana som INTE deltar här i forumet, men att dessa sedan inte själva tål att bli kritiserade för detta.

citat:Butikerna får väll hålla lite koll på forumena, dom har väll oxå till gång till dator som dom flesta!
          Totalt i Zoopets, ciklids och akvarieguidens forum skrivs en bra bit över 600 inlägg om dygnet - det finns inte en chans i världen för en akvarieaffär att kunna ha koll på detta.
          Om man anser sig ha relevant kritik att komma med så anser jag det vara självklart att man själv delger affären detta (direkt eller via telefon) och att man talar om för dom att man t.ex. skrivit kritiken på ciklid.se
          Har man inte så pass kurage att man vågar stå för det inför den som kritiseras är det ynkedom.

citat:Jag tycker mig ana (men hoppas jag har fel) en rädsla över att de företag som kritiseras också är annonsörer i Ciklidbladet.
          Självklart påverkar detta t.ex. annons- och bannertillströmningen och antalet rabattaffärer men är det en relevant kritik (vilket man ibland kan ifrågasätta) så får det väl anses vara värt detta.
          Vad jag vet så har det under de nära 25 år jag varit NCS aktiv åtminstone tre gånger förkommit påtryckningar från "annonsörer" i en viss riktning. En gång gällde det privatannonser i Ciklidbladet, två gånger det s.k. bonuserbjudandet (redovisning för detta har skett på NCS årsmöten) - vid två av tillfällena avisades synpunkterna, vid ett tillfälle tog styrelsen till sig synpunkterna.
          Detta tycker jag visar på att NCS inte på något sätt går i några ledband utan fattar sina beslut utifrån medlemmarnas bästa (vilket också resp. årsmöten instämde i).

citatedan tycker jag att denna tråd förekommit länge nu utan att någon i styrelsen ens visat nosen här. Ola Svensson har kommenterat och det är väl den närmaste man kan komma till styrelsen. Säkerligen har någon läst, men hittills valt att avböja att ge deras gemensamma åsikt.
          Styrelsen skall och kan inte ha någon gemensam åsikt i en fråga utan att ha diskuterat frågan.
          Styrelsen kan inte heller ha ett styrelsmöte varje gång en ny opinion uppstår (med internet opinion avses när några få enstaka procent av NCS medlemmar yttrar sig i en fråga).

citat:Varför bara se hinder varför inte försöka se det posetiva.
          Man måste börja någonstans ju annars kommer man ingen vart.
          Det dyker upp hundratals med ideer - en del är mycket bra, andra dåliga.
          Självklart måste man kritiskt nagelfara alla ideer innan de genomförs för att utvärdera om det är värt det extra jobb det innebär.
          Att införa t.ex. ett "ratingsystem" enligt ovan kräver en hel del jobb och styrelsen måste först utvärdera om det praktiskt är genomförbart (ur kostnads- och tidsaspekt) och om det är ett bra eller dåligt projekt (här är naturligtvis diskussionen i denna tråd och de synpunkter som framkommer här viktiga). Utifrån detta måste de fatta sitt beslut.
          Om man struntade i allt detta och utan kritisk utvärdering genomförde alla förslag som inkommer i detta forum så skulle ingen orka sitta i styrelsen och ekonomin skulle vara körd i botten.

Nåväl då över till själva förslaget om ratingsystem så ser väl jag inte något fel i ett sådant förslag (förutsatt att styrelsen anser det vara praktiskt genomförbart - vilket jag helt överlåter åt dom att bedömma).
          På Zoopet kommer ju som säkert många av er redan känner till ett liknande system att genomföras i och med att en del av Zoopet blir betalsida. Hur det kommer att se ut där vet jag inget eftersom frågan ännu inte diskuterats - dock kommer där enbart betalande medlemmar att kunna lägga in samt ta del av "ratingen".
          Om ett "ratingsystem" skall införas på ciklid.se så tycker jag att det skall vara ett eget "ciklidorienterat" system.
          T.ex. genom att kriterier införs som
          utbud sydamerikanska ciklider
          utbud malawiciklider
          etc. etc.
          Man får då också göra någon slags mall för vad det innebär om någon skall få en etta eller femma.
          Förslaget ovan innebär också att man inte räknar fram ett genomsnittligt totalbetyg. Utan istället blir det en lista över de 5 bästa "sydamerikaaffärerna", de 5 bästa "malawiaffärerna" etc.

Jag tycker självklart att det är bättre att på ett positivt sätt peka ut "bra" affärer istället för att kasta skit på "dåliga" affärer på ett icke konstruktivt sätt.
          Det är dock lite naivt att tro att om ett ratingsystem införs så innebär det med automatik att "skitsnacket" försvinner från forumet. Det lär knappast inte att påverka detta i någon större uststräckning. Detta ser jag dock inte som ett argument mot att införa ett ratingsystem.

Nåväl detta var mitt bidrag till debatten i denna fråga

Avslutning:
          Jag håller inte med om ursprungssynpunkten att kvalitén på sveriges akvarieaffärer försämras - snarare tvärtom.
          Jag håller inte med om att den genomsnittliga nivån på akvarieaffärerna i Sverige är sämre än i andra länder. Är t.ex. just tillbaka från en Englandsresa och där är definitivt inte kvalitén och utbudet bättre trots att de största affärerna där omsätter mer än 10 gånger mer än de största affärerna i Sverige.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

Kommentar

• Ante
            Användare
            • November 2002
            • 571

kjell är ett givet ankare i det mesta och så även i denna debatt, jag håller också med om att kvaliten generellt går uppåt och en anledning är denna sida, man kan förmedla sin lokala handlare om nyheter, dom kan ju själva se vad som "gäller".
            sedan finns det alltid dom som släpar efter men dom sorterar nog bort sig med tiden.

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

kjell bemöt då min kritik
              Vad är fel i min bedömning,då kan du komma med dina motargument istället för att säga att jag har fel.
              Lämna din syn på butikerna om du har en annan syn på nämnda butiker.
              Tycker du att det är rätt att fiska ska gå i rött fast dom inte ha rött??
              Är det rätt att det ligger döda fiskar i många akvarium??
              Är det rätt att van sköta levande djur.
              Istället för att diskutera om rätt eller fel bemöt min kritik.
              Någon måste väl varit i samma butiker eller är jag unik??
              Jag tycker det bleb mycket diskution om det är rätt eller fel att diskutera butiker.
              Man kan ju inte ta imot en annonsörs pengar med gott samvete om man vet att butiken missköter sina djur

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Jag kan ge ett subjektivt svar på ursprungsfrågan eftersom att jag nog inte gjort det.

Tycker du att det är rätt att fiska ska gå i rött fast dom inte ha rött?? - Nja, inte helt lyckat, men inte jätteilla heller.

Är det rätt att det ligger döda fiskar i många akvarium?? - Nej

Är det rätt att van sköta levande djur. - Nej

Är det bara jag som upplever att butikerna bli sämmre - Det är inte vad jag upplever det som. Jag tycker nog att läget är relativt stabilt, även om det självklart går upp och ner i enskilda affärer. Att jag tycker att det är stabilt tyder faktiskt på att kvaliten ökar eftersom att jämförelsematerialet hos mig förstås ökar för varje år som går. Samtidigt så känner jag till fler och fler "raringar" och blir glad över fiskar som jag förut troligen avfärdat eller bara gått förbi.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

bmwpower

belysningen spelar ingen större roll för fisken om vi pratar grolux eller varmvitt eller triton eller vad man har, fisken plågas inte av det, har du ditt akvarium i soljus endast?

Döda fiskar, alla dör förr eller senare frågan e vad som är ärligast, kanske plocka bort 5 lik 3min innan du kommer in o säga att dom mår prima fast dom inte gör det.

finns nog inget rätt eller fel utan bara olika sätt att se på saken.
                  Angående vanskötsel så gör man en polisanmälan för det hjälper säkert djuren bättre en att diskutera det på nätet vilket inte alls lär hjälpa dom små liven dom närmaste 30 åren iaf.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Christer C
                    men det känns ju som om några här vill begränsa yttrandefriheten.....hmm.
                    Tycker den här tråden är utmärkt i det hänseendet att många olika synvinklar, ideer och förslag har ventilerats, utan personangrepp och liknande.

Sedan att vissa ståndpunkter får dåligt gehör och blir opponerade har inget med nån sorts inskränkning av yttrandefrihet att göra överhuvudtaget, det speglar bara opinionen på forumet.

Antingen valdes fel formulering eller så har innebörden av ordet "yttrandefrihet" missuppfattats

Mvh Jari

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

citat:kjell bemöt då min kritik
                      Vad är fel i min bedömning,då kan du komma med dina motargument istället för att säga att jag har fel. Lämna din syn på butikerna om du har en annan syn på nämnda butiker.
                      Kanske var mitt inlägg för långt vilket säkert leder till en del missuppfattningar.
                      Men kontentan var i alla fall att jag inte anser mig vara en sådan expert som utan att ha ett mycket noggrant underlag (baserat på åtskilliga besök i resp.affär) att jag kategoriskt kan såga en akvarieaffär.
                      Som jag skrev så ansåg jag att jag var en sådan expert i min gröna ungdom att jag kunde göra detta, men med ålderns visdom (ja, ja det kan säkert diskuteras) så är jag inte längre så kategorisk i mina omdömen att jag är beredd att hänga ut någon affär.
                      I de fall jag är kritisk (har hänt flera gånger) så framför jag det istället direkt till affärsinnehavaren (vilket enligt min erfarenhet har bäst effekt) istället för att sticka kniven i ryggen på dom.

citat:Tycker du att det är rätt att fiska ska gå i rött fast dom inte ha rött??
                      Var går gränsen - får man ha lysrör som lyfter fram det röda, får man ett bottenmaterial som lyfter fram vissa färger, får man mata med foder (se t.ex. astaxanthintråden) som lyfter fram färgen?
                      Svaret tycker jag är "Ja" förutsatt att inte fiskarna på något sätt tar skada av det.

citat:Är det rätt att det ligger döda fiskar i många akvarium??
                      I en akvarieaffär finns det tusentals med fisk och rent statistiskt så dör det alltid några fiskar varje dag. En smart affärsinnehavare plockar naturligtvis bort "liken" innan han öppnar affären eftersom han då får sålt fler fiskar (döda fiskar = dålig reklam) men det har ju inte så mycket med vanvård av fisk (utan om dålig kundvård) att göra om liken får ligga kvar under affärstid.
                      Självklart skall det inte alltid dö en massa fisk och om det nu gör så i en affär så lär inte den affären överleva i längden (döda fiskar är svårsålda).
                      Viktigt är dock att inte affären medvetet säljer sjuka fiskar.

citat:Är det rätt att van sköta levande djur.
                      Om så sker så är det vars och ens förbannade skyldighet att anmäla det till Miljö och Hälsa i kommunen så att det blir slut på vanskötseln.

citat:Man kan ju inte ta imot en annonsörs pengar med gott samvete om man vet att butiken missköter sina djur
                      Vet inte vad du menar - skall vi innan vi tar in en annons från en affär åka ut och besiktiga affärerna eller?
                      De rabattaffärer vi har är faktiskt resultatet av tips från NCS medlemmar som anser att de är bra nog för att vara med.
                      Man kan ju då för övrigt ställa sig frågan om vi överhuvudtaget ens skall ha med privatannonser eftersom vi i än mindre utsträckning än för affärer har en aning om huruvida det rör sig om vanskötta fiskar eller inte.
                      Så i så fall skulle vi ju i konsekvensens namn stoppa ALL annonsering (både affärer och privatpersoner) från sådana som säljer djur.
                      Eller menar du att det är OK

Kommentar

• oveb
                        Användare
                        • July 2004
                        • 125

Jag måste erkänna att jag konverterat nästan totalt efter att ha upplevt Akvarielagrets nästan otroliga service de senaste veckorna.

Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig...

Jag kan ta mig en tur dit (2mil) nästan bara för att säga "hej" till diskusarna ...

Jag är nära nog hänförd över hur någon människa på denna jord kan ha så förbaskat med arter utan att någon enda ser ut att vantrivas.

Helt klart är att jag gladeligen betalar vad Christer vill ha för fisk ,växter och rötter.

Däremot vad gäller ren hårdvara så har jag helt enkelt inte råd att betala deras priser. Det är lite synd men det är något som jag helt och hållet tror har att göra med de svenska agenterna som lägger på mer än vad som är rimligt med tanke på hur löjligt lite de egentligen gör !

Jag tror även att det är komplett omöjligt att inte råka ha enstaka döda firrar i en affär av denna dignitet. Det dör väl antagligen en firre var femte minut när man har några tiotusental !!

Rättar stavfel
                        Min blog

Kommentar

• bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

Fiskarna som gick i rött var matade med betakaroten och anstax men det är ju inte roligt se en fromtosa skifta lite i rött.
                          När jag nämner döda fiskar prata vi inte en på 30kare uta kanske var 5kar och det tycker jag är mycket.
                          Mina omdöme är inte baserat på ett besök förutom akvarielagret.
                          Nu vet jag inte vilka butiker som är med i erat system men visst är det väl bra om det är bra skötta butiker som är med.

Kommentar

• oveb
                            Användare
                            • July 2004
                            • 125

bmwpower:

Om du väljer akvarieaffär på samma sätt som du väljer bil så kan jag förstå att det blir lite slumpmässigt. Jag har lämnat BMW (har haft ca 15 st) sedan över 1 år eftersom de inte ens själva klarar av att hitta fel i dem !!

I denna länk hittar du en riktig bil !!!!

Min blog

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

Lite info först: Jag har inte orkat läsa hela tråden, bara reagerar på ett av de inlägg jag såg på första sidan.

bmwpower: De butiker du kritiserade i början av tråden har jag nästan aldrig haft några problem med.

Sandby ciklidhobby: visserligen har han innan inte haft så bra rengjorda frontrutor men kvaliteten på fiskarna har jag inte haft några problem med. Han har även bra kunskap och har gett mig många bra råd.

Stoby: Hur kan du ens klanka på stoby? Jag kan förstå att det ligger nån enstaka död fisk i något akvarium, det för fiskar varje dag i varje affär. När jag vart där var det väldigt varmt i lokalen i somras, nu har han installerat ett air-conditon system för att inte akvarierna skall bli för varma (när jag var där första gången i somras var det över 28 grader i lokalen och garanterat därför det vart några fiskar som trillat av pinnen). Att investera i air-conditon kallar jag att ta bra hand om sina fiskar (andra gången jag var där i somras vart det inte en död firre i karen, samt fullt med fisk i karen). Kvalitén på fiskarna tycker jag är riktigt bra.

Staffanstorp: Inte så mycket malawi och tanganyika som jag skulle vilja men han är ju inriktad mot discus. Discusarna är det ju riktigt fin kvalitet på, där kan du inte kristsera någonting. bra ordning på karen, en bra affär tycker jag.

Tomellila ciklidshop: Kan hålla med dig om att detta är en underbar affär. Har varit där några gånger och alltid bra service och fina stora fiskar.

Den andra i tomelilla har jag inte kollat in ordentligt (kom mitt i flytten).

De i Malmö har jag inte varit i på över ett år så där kan jag inte uttala mig.

Tyuacker du att affärerna gjör fel i vissa aspekter får du tala med affärsinnehavaren och påpeka felen för denne. Annars sker det knappt någon förändring (affärsinnehavare har nog inte så mycket tid över att gå in o kolla internet, de har fullt upp med affären).

Om du är så petig att det inte får finas en enda alg i karen och fiskarna skall vara helt perfekta i alla aspekter får du nog leta nån annanstans, det finns troligtvis inte på denna plats vi kallar för Jorden.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Ironic
                                Användare
                                • August 2004
                                • 122

Jag har en fråga till Akvarielagret om lite fiskdöd tyvärr. Inget är helt perfekt, men håller med många av forumets inlägg om den goda servicen. Har även hört mycklet om kvalitén på denna affär. Dock blir jag förvånad när jag burit hem mina små scalarer och tittar närmare på dem och upptäcker till min förfäran hur "magra" de är. De gick en månad men de lyckades aldrig att ta sig. För en vecka sedan dog den ena och idag dog den andra. Detta är min erfarenhet och upplevelse. Av fyra ciklider dog två från denna fantastiska affär. De andra två inköpta nycklarna lever dock och frodas liksom övriga fiskar i akvariet. De verkar må gott! Mest tänker jag på de 50% som gick åt men det är väl ett för litet underlag för att tänka i statistiska termer. Nu kommer jag till frågan, alltså. Får fisken väldigt lite mat hos er
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

Kommentar

Arbetssätt...