Vart är sveriges akavriebutiker på väg

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Oj oj...bakåtsträvare??

Ja ja...ni får kritisera mina åsikter på det sätt ni finner mest lämpat. Jag har endast uttryckt min oro över att ett sådant här system inte blir rättvisande och i slutändan kan innebära badwill för NCS som förening.

Men om de flesta anser att en sådan här "värderingsmätare" är lämplig på NCS så får ni väl se till att det blir av...jag ställer mig inte i vägen men jag har iallafall uttryckt min personliga åsikt.

Schull: Din motivation ser ju strålande ut. När blev det tävling i åsikter?

Kommentar

• bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

delaayå tror jag inte det kommer att bli dom som skriver in ett betyg på en butik har nog mer erfarenhet än så.
      Varför måla fan på väggen men behöver inte se till det värsta det kanske skulle fungera jättebra eller

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • July 2004
        • 428

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Varför Schull?
        Jag ska svara men inte just nu[] Ska bort ett tag men jag kommer med ett riktigt svar..
        MVH/Lasse

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

En guide med fakta utförd av utvalda personer som har bred kunskap måste ju va bättre än massa personliga aspekter eftersom alla har ju olika smak, så tycker iaf jag
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

1-1 eller?

Kan det t o m vara en riktig WO?

Skämt åsido...ta den tid du behöver för svaret, jag lär vara kvar.

deelay: Den modellen ställer jag upp på. I de många andra branscher finns en sådan guide. De som skulle kunna ha en sådan guide är t ex SARF, http://www.akvariet.tripnet.se/sarf/SARF.html .

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

Jo men är det inte den vanliga peronen som bör sätta omdömet för det är ju den som handlar i butiken.
              Jag tycker olas modell är bra.Då finns det mycket att betygsätta och inte bara att butiken är dålig,vilket leder till att dom bara få negativt.
              För har dom en 5 för lätt att hitta och en 1 på sortiment så blir det ju inte så dåligt betyg.
              Jag menar bara att vi måste vara öppna för förslag som kan leda till att vi får en bättre ciklidhobby.
              Det är ju surt tjänade pengar som man vill ge till en butik som gör sitt jobb med glädje och inte bara för pengarna

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Jag ser inga som helst problem med ett ratingsystem. Oavsett om det är en minimal källarbutik eller giganstiska stormarknads-zoo ger det väl ändå en aning om läget?

Exempel: Ta en titt på www.imdb.com , leta upp er favoritfilm. Med all säkerhet är filmen ratad. Om 9,800 personer har givit filmen ett snitt på 8,5/10 brukar det stämma att det är en hyffsad rulle. Om däremot 7 personer givit den 9/10 blir kan man ju förutsätta att filmen i fråga kan vara precis hur kass som helst då inga större massor eller spridning av smak har sagt sitt. (Dessutom tycker jag imdb's betyg stämmer bra med min filmsmak vilket är lite udda =))

Samma kommer visa sig vid en eventuell rating av akvariebutiker. De flesta som har möjlighet att förflytta sig har säkert vart på akvarielagret vilket gör att den butiken kanske får flest röster, vilket i sin tur borde ge ett väldigt rättvist betyg. Är det 2 personer som röstat på en pyttebutik blir rimligtvis det betyget "mindre värt" och bör tas med en nypa salt.

Bara lite tankar, men inte något omöjligt eller farligt tycker jag..

Tony Englund

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Det går väl ändå inte att jämföra filmbedömningar med en zoobutiksbedömning? En film kan vara rutten, men nästa film som bolaget producerar kan vara bra. En Zoobutik kan få ett orättvist ruttet omdöme som det kan ta enorm tid för butiksföreståndaren att vrida tillbaka.

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

citat:Ursprungligen skickat av deelay

En guide med fakta utförd av utvalda personer som har bred kunskap måste ju va bättre än massa personliga aspekter eftersom alla har ju olika smak, så tycker iaf jag
                    Låter bra tycker jag
                    Anders L

Kommentar

• Christer T

citat:En guide med fakta utförd av utvalda personer som har bred kunskap måste ju va bättre än massa personliga aspekter eftersom alla har ju olika smak, så tycker iaf jag
                      Bra idé! Eftersom jag är arbetslös så kan ni anställa mig att åka runt i landet och bedömma butiker. Skämt å sido. Det är ju i betraktarens ögon något är bra eller dåligt. Vem skulle kunna göra bedömningen bättre än dom aktiva kunderna? Ett ratingsystem typ det Ola föreslår fast lite mer genomtänkt. (Sorry Ola) Plus att dom butikerna som är ratade eller anser sig föra ett ciklidsortiment får göra en kort presentation´av sin butik. Typ den som redan finns på första sidan. Om man då t.ex. som Akvarieleasing i Sundbyberg skriver på sin hemsida: "I våra 200 akvarier har vi över 150 arter vildfångade och odlade Malawi/Tanganyikaciklider. Stort sortiment med sällskapsfisk bl. 10 talet diskus sorter och vackra och spännande dvärgciklider." (Vilket säkert stämmer.) Skulle då någon åka dit och det bara finns 20 arter Afrikanska ciklider så blir ratingen säkert inte så bra på den punkten. Den som bedömmer skulle också ges möjlighet att lämna en kommentar. Se hur det ser ut på pricerunner.se t.ex. här: http://se.pricerunner.com/retailer/2/reviews

Skulle sedan någon butik härskna till på NCS för att man administrerar det här, ja då är det förmodligen ingen butik vi vill handla hos ändå.

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Är det folks personliga bedömningar man är ute efter så stämmer det som du säger Christer C men jag personligen är helt ointreserad av vad andra som jag inte vet vad dom har för smak etc tycker om en butik utan jag vill ha fakta om butiken innan jag åker 30 mil, jag lär ju inte åka bara för Bosse tyckte dom hade fin fina Malawifiskar men som sagt det hela beror ju på vilken grupp man vänder sig till.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Alla onlinebutiker skulle jubla...

Alla större butiker skulle jubla...(läs "i stora städer")

Skulle vi som konsumenter jubla åt att behöva åka 20 mil till närmaste affär då flertalet fått slagit igen sin verksamhet?

Många butiksägare tjänar inte stora pengar på sin verksamhet och de är nog konjunkturkänsliga. Negativ kritik som kanske är obefogad kan få ödesdigra utslag på hobbyns utbredning.

Det låter så himla lätt när ni sitter här och säger att man kan göra som på Pricerunner eller ha ett ratingsystem som det finns på filmer...den ena för priskonkurrens och rating av produkter...den andra också produkter, men då filmer. Det förs en viss rating på Pricerunner angående de bolag som man kan skicka efter produkter ifrån, men den är endast baserad på service.

citatkulle sedan någon butik härskna till på NCS för att man administrerar det här, ja då är det förmodligen ingen butik vi vill handla hos ändå.
                          Har du tagit reda på vad butikerna betyder för NCS?
                          Vet du vad NCS betyder för butikerna?

Sedan tycker jag att denna tråd förekommit länge nu utan att någon i styrelsen ens visat nosen här. Ola Svensson har kommenterat och det är väl den närmaste man kan komma till styrelsen. Säkerligen har någon läst, men hittills valt att avböja att ge deras gemensamma åsikt.

Jag kan villigt erkänna att jag inte kan gå in i en butik och göra en fullständigt rättvis bedömning av hur den sköts eller så...
                          Jag vet hur jag skulle vilja att det såg ut, men är det fysiskt möjligt att varenda akvarium är supersnyggt och rent i varenda zoobutik? Är det möjligt för butiken att ha det sortiment jag efterfrågar? Vad min nästa hobbygranne efterfrågar? Är det möjligt att vi kan begära samma kvalitet rakt igenom hela Sverige då alla inte jobbar efter samma förutsättningar eller möjligheter?

Det skulle faktiskt vara intressant att höra vad de styrande i denna förening anser om detta och vad som är motivationen till ställningstagandet.

Kommentar

• Christer T

citatkulle vi som konsumenter jubla åt att behöva åka 20 mil till närmaste affär då flertalet fått slagit igen sin verksamhet?
                            Du tror inte det är att överdramatisera lite? Och du glömmer ju faktiskt att det är upp till den som läser ratingen att bedömma dess värde.
                            citat:Negativ kritik som kanske är obefogad kan få ödesdigra utslag på hobbyns utbredning.
                            Negativ och positiv kritik som är befogad kanske skulle gagna hobbyns utbredning.
                            citat:Har du tagit reda på vad butikerna betyder för NCS?
                            Vet du vad NCS betyder för butikerna?
                            Nej. Berätta?
                            citat:Är det möjligt att vi kan begära samma kvalitet rakt igenom hela Sverige då alla inte jobbar efter samma förutsättningar eller möjligheter?
                            Samma kvalitet? Ja, kanske, Samma sortiment? Nej, knappast. Går jag ner till korvkiosken på hörnet så blir jag ju knappast grinig på dom för att dom inte har Marulk, Oxfilé och fina viner på menyn. Däremot vill jag att korven ska smaka bra och det ska se hyfsat hygieniskt ut bakom disken. Återigen det beror ju på vilka förväntningar, man själv, någon annan eller kanske affärsinnehavaren själv, genom annonser eller telefonsamtal byggt upp.

Jag pekar inte speciellt på dig nu Stefan men det känns ju som om några här vill begränsa yttrandefriheten.....hmm.

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Crister C för korvkiosken finns det ju utvalda och utbildade som kontrollerar o ser till att det ska va fräsht det är ju inte meborgargardet som gör en söndags check typ... men jag förstår va du menar me det du skriver men jag tror personligen inte på iden.

Kommentar

• Christer T

citat: Crister C för korvkiosken finns det ju utvalda och utbildade som kontrollerar o ser till att det ska va fräsht det är ju inte meborgargardet som gör en söndags check typ... men jag förstår va du menar me det du skriver men jag tror personligen inte på iden.
                                Det var ju inte kontrollen jag var ute efter vad gällde korvkiosken utan vilka förväntningar du har när du går dit. Om någon frågar dig hur korvkiosken på hörnet är så svarar du knappast: Den är så förbenat dålig! Dom har inte cour de filé provencale.

Kommentar

Arbetssätt...