Vart är sveriges akavriebutiker på väg

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Nu svarar jag bara för mig själv, men oj vad jag skiter i om affärerna anonserar i CB eller inte, när jag skriver här. Det jag vill motarbeta är de häxjakter och drev som ibland förekommer. En grej som skett en gång var att en affärsidkare i en liten stad skrev anonym skit i akvariefora om en annan affärsidkare i samma lilla stad.

(inte jag som kom på'n, och det kan ju ha varit ett hypotetiskt exempel, men jag har för mig att det är sant, ja, ja, nu har vi en kul vandringssägen)
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Stefangustaf
      Användare
      • February 2004
      • 19

Håller med absolut, ingen vill ha häxjakt osv.
      Ett sätt att undvika det är att inläggen tas bort av moderatorn om inte ncs identiteten framgår.
      Om man har med den är man ju lite mindre anonym.

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

citat:Ursprungligen skickat av Mohlin

deelay

eh...va?
        om du menar "mobben har startat" så va det ett skämt =)=)
        kanske lite otydligt men endå ett skämt...=)
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Syftet och tanken med ett "ratingsystem" över butiker är bra, men tyvärr ser jag det som svårt att genomföra.

Butikerna är sällan enbart instyrda på ciklider utan har även andra djur. Om de har några ciklider skramlandes i ett hörn så kanske butiken får dåligt betyg av många här som en dålig affär.

Vad är undermålig skötsel? För en del är detta uppenbart, för andra kan det tyckas oerhört pedantiskt att sitta och klaga på lite algbeläggning på rutorna.

De enda vinnarna i ett rating-system som jag ser det är de butiker som får bra reklam...och det är väl i och för sig syftet. Men sedan försvåras det hela med att NCS som förening kan få mycket "badwill" i branschen. Många butiker som inte får bra kritik kanske väljer att dra in sina rabatter till NCS medlemmar osv.
          Kvar sitter ett gäng NCS:are som bor i en större stad med en välkänd butik som har stor omsättning och på det viset kan underhålla sina kar bättre och som med glädje delar med sig av rabatter då de, enligt NCS rating system är den butiken som är bäst...

Jag är inte förvånad att t ex Akvarielagret är pigg på ett rating system då de lätt kan se att de är populära här på forumet. Jag har aldrig varit där, men jag har förstått att det är en butik av klass, men menar ni alla här att ciklidbutiken i lilla Moheda ska konkurrera på samma villkor som Akvarielagret??

Att NCS skulle hålla hand med branschen och därför vara rädda för att kritisera tycker jag är larvigt uttalande. NCS är en ideell förening och inte en instans uppbackad med pengar från staten. Därför ser jag det som olämpligt att NCS som förening skall ta ett konsumentansvar som kan betyda dåliga relationer med flertalet aktörer på marknaden. Inte för att föreningens ledande personer har någon sorts förbindelse inom branschen...

Jag ogillar starkt butiker där det ser slafsigt ut, dåligt underhåll, och som har döda fiskar som legat där en stund. Jag ogillar starkt butiker där personalen inte vet ett skit om fiskarter eller vad god service är. Jag ogillar butiker som för en prisbild i sin butik som endast skadar hobbyn som sådan.
          Det jag gör är att, så långt det är möjligt, personligen bojkotta den butiken.
          Jag kommer inte ställa upp personligen på att upprätta något sorts rating system som inte ger rättvisa åt butikerna, deras huvudsakliga inriktning, deras sortiment i förhållande till ort och efterfrågan...osv.

citat:Nu svarar jag bara för mig själv, men oj vad jag skiter i om affärerna anonserar i CB eller inte, när jag skriver här.
          Inte så väl valda ord va Ola?[]

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Affären
            Lätt att hitta 1-5
            Tydlig prismärkning 1-5
            Tydliga skötselråd 1-5
            Produktkvalitet 1-5
            Prisnivå 1-5
            Service 1-5
            Djurskötsel 1-5
            Reklamationer 1-5

Sortiment
            Ciklider 1-5
            Övrig fisk 1-5
            Vattendjur, ej fisk 1-5
            Växter 1-5
            Tillbehör 1-5

Det är väl rätt lätt? Visst finns problemen Tricella skriver om, men om medlemmar får rösta en gång per butik samt får ändra sin röst (och rösten bör ogiltigförklaras efter ett år) så ser jag åtminstone det som ett pris värt att betala bl a eftersom att det verkar vara något som medlemmar efterfrågar (Fast, pust, jobbet som måste läggas ner antingen på att få en dator att sköta det eller att sköta det för hand är en annan grej). En annan väg är att skicka alla till siten Christer skriver om.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Stefangustaf
              Användare
              • February 2004
              • 19

citatFast, pust, jobbet som måste läggas ner antingen på att få en dator att sköta det eller att sköta det för hand är en annan grej). En annan väg är att skicka alla till siten Christer skriver om.
              Jo, håller med om att det är en hel del jobb och man bör nog tänka sig för en xtra gång innan det dras igång. Som sagt vad cint finns ju.

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Strålande Ola! Det bör väl fungera bra med en sådan variant? Skulle ju åtminstone ge en hint om vad för butik det är.

Tony Englund

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Visst ser det lätt ut, men det finns en del faktorer man bör ha i åtanke.

* Butiker kommer endast att vara rättvist bedömda inom mindre regioner där du har fler personer som besökt just denna butik. Jag har personligen aldrig varit på t ex Akvarielagret, Nol Ciklidhobby eller någon annan ciklidbutik i Stockholm eller Göteborg. Jag kommer därför att ge ett ganska högt betyg till den butik jag hittills anser vara bäst, men i verkligheten -sett över hela Sverige- kanske just den butiken jag ger en 5:a endast är värd en 3:a.

* Det finns butiksägare som är medlemmar i NCS och därför också skulle ha rätt att rösta = jäv.
                  Det finns medlemmar som är vän med butiksinnehavare = jäv.

* Det finns, tyvärr, alltid folk som vill förstöra dessa system genom att gå helt motsatt mot vad snittet har sagt - antingen uppåt eller nedåt...och detta trots att de inte ens besökt platsen.

* Icke relevanta kriterier kan spela in vid betygsättning såsom att personen kanske inte gillar personalen på butiken trots att butiken ger god service och har ett brett välskött sortiment.

Jag vill inte vara den som förstör en god tanke, men det är svårt...om inte omöjligt...att via NCS medlemmar få fram en rättvisande bild av hur bra eller dåliga zoobutikerna är i Sverige.

Jag är inte för denna typ av rating på butiker. Jag skulle hellre se ett system som de t ex har på www.cichlidforum.com angående akvarieprodukter osv...
                  Det skulle NCS kunna stå för och då ger det inte heller eventuell "badwill" gentemot NCS rabattgivare.

Kommentar

• bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

Varför bara se hinder varför inte försöka se det posetiva.
                    Man måste börja någonstans ju annars kommer man ingen vart.
                    Jag förstå inte varför folk är så rädda för att yttra sig vad har man att förlora.
                    Sedan att folk bor inte är i alla butiker gör inget för dom som bor i stockholm betygsätter ju sina butiker etc.
                    Jag tror att det kan bli bra om man bara ge det lite tid.
                    Titta på hur akvarielagret funger dom är med och bemöter kritik och diskutera visst det ger ju gratis reklam med dom ser ju snabbt vad folk tycker om dersa butik.
                    Jag håller med många att det känns fel att tala om för inhavren att han sköte sin affär.
                    Inte tycker vi väl om när det kommer någom utifrån och kritisera oss på jobbet vi vet ju bäst själva tror man ju.
                    Jag tycker denna tråd har nat u lite i det heliga men jag saknar nd omdöme om andra butiker eller samma.

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Visst är det bra av Akvarielagret, men hade de varit lika ofta och diskuterat här om de hade haft negativa betyg från forumets medlemmar?

Det är alltid lätt att vara med om man är omtyckt.

Idén är bra, men jag tycker inte att NCS är rätt forum för att upprätta ett sådant ratingsystem.

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • July 2004
                        • 428

NCS är väll i högsta grad rätt forum att upprätta ett ratingsystem!
                        /Lasse

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Varför Schull?

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Varför klaga för o klaga, så länge det inte e fråga om lagbrott så är det väll subjektivt hur man tycker butiken är? I annat fall gör en anmälan. Bättre med en seriös fiskbutiks guide att presentera men att ha massa personliga aspekter grundat på gud vet vad känns meningslöst så en guide med fakta känns mer på schemat.
                            Det finns ju faktiskt folk som klassar alger som smuts osv så hur ska det bli med deras resentioner... en palletciklidhona som vaktar o fläktar sin rom kan bli "dom hade ett akvarium med en fisk i som låg på en skitig sten o flämta o va på väg att dö så dit går jag alldrig mer igen.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• bmwpower
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1934

Varför ju för dom fletsa som håller på med ciklider håller till på
                              NCS.
                              Vad kan hända ??
                              Jo det kanske inte fungera men då är det ju bara till att plocka bort det.
                              Har man inte provat så vet man ju inte svaret eller??
                              Det gäller att se frammåt i tide inte sträva bakåt

Kommentar

• imported_n/a
                                Användare
                                • July 2004
                                • 428

bmwpower 1-0 till dig! Håller med!!
                                /Lasse

Kommentar

Arbetssätt...