Vart är sveriges akavriebutiker på väg

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Jag håller med crister på akvarilagret att man skulle bedömma butiker enligt hans sätt.
    Mång älta frågan om det är rätt eller fel att diskutera butiker.
    Men INGEN eller knappt någon våga skriva om sin upplevelse varför diskutera om frågerställningen är rätt eller fel????????????????

Kommentar

• imported_n/a
      Användare
      • July 2004
      • 428

Bra att Fredriksson Akvarielagret säger vad han tycker!
      /Lasse

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • August 2002
        • 330

Vill bara säga,att av algiga skitiga rutor har ingen ciklid dött av,däremot kan jag inte fatta om man driver butik,varför man inte ska ge kunden full "tillsyn" vad denne är intersserad av,varför inte ha rengjorda rutor?Bra för affärerna kan jag tänka mig.

Kommentar

• Christer T

citat:En sak kan vi hålla med om, att diskutera ciklider är inte i närheten så roligt som att kasta skit på varann, så många inlägg på så kort tid
          leve smutskastning
          Det är väl så att det här är något som berör väldigt många. Huruvida en Tahuantinsuyoa macantzatza hane ska ha tre eller fem äggfläckar kanske bara intresserar ett fåtal. Sen tycker jag inte att vi smutskastat varandra så farligt, det har väl mest diskuterats huruvida man ska skriva vad man tycker om zoohandlarna, eller skona er.

Tonen på det här forumet är ju faktiskt en smekning jämfört med hur det kan vara på många andra forum, vilket vi ska vara tacksamma för. Alla som skriver och alla som läser har ju faktiskt ett ansvar här, vilket kanske kan vara lätt att glömma ibland. Den som skriver att kunna stå för sina inlägg. Kan vara nog så svårt om man är förbannad och kan gömma sig bakom ett tangentbord. Den som läser att värdera det man läser från någon som ofta är helt okänd. Och naturligtvis handlarna att ta väl hand om sina djur, som vi sen ska ha trevliga och intressanta stunder med hemma.

Kommentar

• Stefangustaf
            Användare
            • February 2004
            • 19

En sak som slår mig när jag läser den här tråden är att det förekommer ett ställningstagande som måste vara mer eller mindre unikt för akvariehobbyn. Om det inlägg som startade tråden hade varit kritisk mot en affär i en annan branch t ex hemelektronikbranchen kan jag knappast tro att tråden hade utvecklats på det sätt som nu skett. Tycker mig se en sammanblandning mellan ideel verksamhet och kommersiell verksamhet. Om man driver en verksamhet och inte gör det på ett rimligt sätt ska man ha kritik och jag kan inte se varför inte detta forum skulle vara ett sätt skapa konsumentmakt. Sen måste jag naturligtvis som individ värdera det som står och om jag tror på det och göra mitt eget ställningstagande. Om t ex ett omdöme är att en affär är skit utan en saklig argumentation varför så sortera jag bort det inlägget som nonsens.

//Stefan

Kommentar

• deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

stefangustaf; bra!!!!
              Det är faktiskt det jag har påpekat flera gånger - man driver sin rörelse dels för att man (oftast) brinner för produkterna/tjänsterna samt givetvis för att det är roligt och man vill TJÄNA pengar!!!

Innan man kritiserar t.ex priser ska man ha detta klart för sig.
              Att döma ut en affär för att man har fått ett dåligt bemötande, är kanske inte så konstigt, men som andra här ovan skrivit, affären behöver inte vara dålig för det!

Återigen - VANKÖTSEL av djur ska rapporteras till rätt instans, och man kan ju berätta det här MEN på zoopet (tror jag) var det en 13 årig tjej som oroligt berättade om bilder på fiskar som hölls i småsmå kar, och vilket djurplågeri detta var osv osv, vilket senare visade sig vara bilder från några av värdelns bästa Killis-odlare (heter det så)....

Så en liten varning kan ju vara väl på plats, man bör då fan tänka sig för två och tre gånger INNAN man tokrusar ut och svartmålar en butik, det kan ske stor skada på grund av misstag!!!

Vi här ÄR garanterat en av de starkast köpgrupperna i landet vad det beätrffar ciklider iallafall....och jag skule inte vilja ha dessa gubbs emot mig om jag hade butik....hänger ni me???

Bara min kloka ord som vanligt *skrattar*

God morgon på er iallafall...

Deathdealer [8D]

Ps. Hur odlar man artemia?!?!?
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Johan1
                Användare
                • May 2002
                • 390

Tycker att alla zoo borde kuna utb personal i hur djur som mår dåligt ser ut. Hur man håller rent. Sommarjobbare eller inte. Där är ju åled ett föredömme. Har man ett zoo tycker jag man skall ha viss grund om djur. Skall inte vi kunder behöva påpeka.

Själv tycker jag tråkigt att komma in o höra när man påpekar att fisk är sjuk att de inte ser det. Eller kan inte så mycket om fisk men fåglar intresserar mig. Ganska vanligt faktiskt. Tycker att det ligger på zooägaren ansvar att utb personalen.

Sedan vet jag att låg säsong ibland, o de har lite i lager, eller att det kan gå dåligt. Men det märker man rätt snabbt när man har varit i affären ett par minuter o snackat med personalen.
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• Jolo
                  Användare
                  • September 2003
                  • 35

Det vore ju synd, ja nästan brottsligt, om vi i klubben inte tog denna begäran om ett "betygssystem" för akvariebutikerna på allvar! Om vi av rädsla, för vad?, inte vågar uttrycka vår personliga eller sammanställda åsikt vad har vi då för rätt att ligga ute på nätet? Skall vi bara skriva gulliga inlägg eller transformera våra intryck enligt vissa kriterier?

Om vi nu vänder på frågan - varför skulle vi inte ge den som är nybörjare en bra chans att tidigt upptäcka en seriös butik? Varför skulle just våra butiksomdömen vara så farliga att de inte kunde sammanställas. Är det inte lite att överdriva medlemmarnas betydelse och se kritik som något negativt?

Själv tycker jag att de personliga intrycken, som leder till att man inte uppskattar en butik, är av största vikt och borde vinna över ett system som strävar efter likriktning. Alltså - tycker man att akvarierna ser smutsiga ut, så gör man det. Oavsett om det är bra med grönalger på rutan eller ej!

Med en bra utformning kan vi ju se att vissa butiker har en tendens att stiga eller sjunka - nya kommer till. Det blir många tekniska frågor att lösa men nu finns det ju en klar idé från många medlemmar. Vi skall väl inte bara skrota den därför att den verkar kontroversiell eller krävande rent arbetsmässigt.....[:0]

Kommentar

• Mohlin
                    Användare
                    • May 2002
                    • 139

Det har sagts många gånger att man ska prata med butiken och påpeka fel, ok - handen upp alla ni som gjort det och lyckats få till en ändring! De gånger jag har gjort det (påpekat döda fiskar, felaktig information, felaktig artsbestämmelse mm) så har personalen ryckt på axlarna, sagt till mig att jag inte vet vad jag pratar om, sagt "så är det bara", vänt sig om o gått därifrån osv osv.

Jag tycker att det är bra att det diskuteras på forumet. Kan bara hoppas att affärerna läser det. Nu bor jag i o för sig i Danmark så det är väl inte nån större chans, men liknande diskussioner som denna förs även på danska siter, och de har inga problem att namge nån. Kritiken i Sverige är mild, vid jämförelse!

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

citatch de har inga problem att namge nån
                      1. Lagen är otydlig, men ingen lär någonsin fällas.

2. Är det så svårt att inse att forumregler finns bl a för att få ett trevligt forum och för det krävs det moderering och för att moderatorerna ska få ett möjligt jobb så får inte diskussionerna vara hur kaotiska som helst? Vet ni inte hur sådana här trådar ofta urartar? Började ni alla (som känner att era männskliga rättigheter kränks) vara på forum igår?

3. Kan någon svara mig [u]varför ni blir så kränkta över att uppmanas att vara FÖRSIKTIGA?</u> (igen försiktighet är inte samma sak som avhållsamhet). Inget av det ni tar upp påverkas negativt av det, snarare tvärtom. Saklig negativ kritik är mycket mer effektivt än skällsord dränkta i svordommar och könsord (ja, det är så det blir om man inte är försiktig, jag lovar!). Om det är så det ser ut i Danmark så är det inget att stå efter.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mohlin
                        Användare
                        • May 2002
                        • 139

Njä, Ola. Det är inte könsord och svordomar jag menar. Det är mer i stilen "..så där kommer jag ALDIRG att handla igen och jag uppmanar till bojkott.."

I Sverige tycker jag att det är mer av principen - jag ger det två försök till, och sen får jag se.

Tycker faktisk att det är du som överreagerar lite.

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

citat:Tycker faktisk att det är du som överreagerar lite.
                          Jomenvisst överreagerar jag!

Jag brukar med flit inte skriva i den här typen av trådar då jag tycker att de är obegripliga och jag förstår faktiskt inte varför folk verkar kränkta över att de uppmanas till att vara återhållssamma och trevliga. Inget i den här tråden har spårat ut förövrigt.

Sedan låter ju Danmark mycket trevligare än Sverige om trådar inte spårar ut i svorddommar och könsord som de har en tendens till här! Vi har mycket att lära av Danmark (jag är inte sarkastisk nu och mitt förra inlägg var på inget vis menat att vara nedsättande mot Danmark).
                          citat Sverige tycker jag att det är mer av principen - jag ger det två försök till, och sen får jag se.
                          Näe, svenskar reagerar med "så där kommer jag ALDIRG att handla igen och jag uppmanar till bojkott.." enligt min erfarenhet.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

citat:Ursprungligen skickat av Mohlin

där kommer jag ALDIRG att handla igen och jag uppmanar till bojkott.."
                            och mobben har startat... =)

Allas omdömen lär ju knappast ligga i fas så det som en sågar släpper någon annan igenom osv...
                            Vi lever i ett fritt land så om man inte gillar nått så e det väll bara att trava vidare det är ju en helt annan sak att se vanskötsel oco det lär ju vara bättre att polisanmäla det än att skapa en hetsk stämmnning på ett forum pga att någon inte gillade att man blandat kaniner o marsvin eller malawi med en jackdempsy eller att man såg en död platy...Kanske det är ärligare att låta platyn ligga kvar så att folk kan se att dom faktiskt kan dö, är det bättre att lura alla kunder och slänga 20 döda fiskar en morgon o sedan sälja ur "fräsha" burkar där alla tycks må bra men man har just plockat bort 7 döda fiskar ur 3 burkar som vi alldrig kommer få reda på eller e det bättre med en affär som bara har ett dödsfall och låter den ligga så han kan "skryta" med den enda döda fisken han har...

"Det man inte vet lider man inte av" kommer ju då att passa fint
                            Det är väldigt lätt att säga att något inte e bra men det e väldigt svårt att säga varför det inte e bra.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Mohlin
                              Användare
                              • May 2002
                              • 139

deelay

eh...va?

Kommentar

• Stefangustaf
                                Användare
                                • February 2004
                                • 19

Naturligtvis måste det var hyfs och fason i kritiken. Jag tycker mig ana (men hoppas jag har fel) en rädsla över att de företag som kritiseras också är annonsörer i Ciklidbladet. Också det att detta är en liten sfär där medlemmar, både är medlemmar samtidigt som de har kommersiella intressen i branchen. Ibland känns det hela som en enda "stor" familj. Jag förutsätter dock att detta hanteras på ett professionellt sätt och jag har faktiskt inte några belägg för att något annat skulle vara fallet.

Jag tror att en slags utvärderingsmall skulle vara bra. Där ett antal kriterier som vi har satt upp bedöms.

Själv bor jag i Västeråstrakten och har många ggr reagerat i den skiftande kvalite det är på butikerna, t ex mycket bristfällig namninformation på fiskarna, för att inte tala om växterna, död fisk osv. Jag brukar påtala detta direkt till butiken med mycket skiftande resultat.

Jag ser det inte som att angripa de dåliga utan istället lyfta fram de bra. De som har en förbaskat bra butik och ger bra service.

//Stefan

Kommentar

Arbetssätt...