Vart är sveriges akavriebutiker på väg

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Jag håller med Torsten, jag anser att det är helt okej att klaga på alla som tar emot mina pengar om jag inte är nöjd, oavsett om det är biltillverkare, kameratillverkare, tandläkare, matserveringar eller djuraffärer. Sedan är det givetvis fegt att klaga utan att tordas skriva ut sitt namn, men det är ju upp till de jag säger det till att avgöra om jag bara snackar skit eller om mina argument kanske har lite substans trots allt.

Appropå grundfrågan att butikerna har blivit sämre och sämre så tycker jag snarare tvärtom, då jag var en liten parvel och sprang runt på akvariebutikerna med farsan så kunde man hitta döda fiskar på golvet, butiksakvarierna var pyttesmå, även till stora fiskar, råden man fick kostade många fiskars liv och det var i princip omöjligt att byta in en fisk man inte ville ha.
    Här uppe i Luleå så sköter sig de två största butikerna Guldfisken och Akvariecenter riktigt bra idag. Visst hittar man någon död fisk i något kar men servicekänslan och utbudet av fisk har blivit betydligt bättre. Det är enkelt att byta in fisk och åtminstone en av butikerna har rejält stora kar för de större fiskarna. Men framför allt så har råden man får blivit betydligt mer verklighetsanpassade, jag tittar mer snett på vad folk skriver på forumen än vad försäljarna säger åt mig, många som skriver på forumen tycks läsa innantill från en bok snarare än att själv ha tagit reda på hur det verkligen ligger till. Fast här uppe så står det iofs inga tonåringar bakom disken, det är bara rejält erfarna herrar.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

citat:Jag håller med Torsten, jag anser att det är helt okej att klaga på alla som tar emot mina pengar om jag inte är nöjd, oavsett om det är biltillverkare, kameratillverkare, tandläkare, matserveringar eller djuraffärer.
      Japp det är helt OK att klaga här på forumet och det är helt OK, utifrån prejudikat, att namnge affären om ni har ert namn i profilen eller i inlägget
      citatedan är det givetvis fegt att klaga utan att tordas skriva ut sitt namn, men det är ju upp till de jag säger det till att avgöra om jag bara snackar skit eller om mina argument kanske har lite substans trots allt.
      Jag raderar i inlägg där namngivna affärer kritiseras (tar bort namnet på affären) om profilen inte innehåller namn. Bra att veta... Innehåller profilen namn så får affärens namn stå kvar. Gnäll på styrelsen eller kom till årsmötet om ni inte gillar det.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

Det är skillnad mellan att varna någon för en butik som är dålig och att ge kritik. Kritik ger man till den som skall "skärpa sig" för den personens/affärens skull. Så att ge kritik på forumet och inte ge det till butiken utan bara hoppas att de läser detta anser jag är fel.

Att däremot varna för en oseriös butik kan vara ok. Men om man gör det bör man ha rätt mycket på fötterna. Jag anser inte att man kan bedömma om en butik är bra eller dålig efter ett besök. Däremot kan jag anta det, men skulle inte börja sprida detta förrän jag har gjort fler besök. Ni som varnat för butiker här kanske har besökt ofta och vet vad ni talar om, och då kan jag väl se en poäng med det.

Sen har jag överseende med att en zoobutik inte alltid har mycket fisk inne, det kan ha olika anledningar. Men är det alltid lite fisk så kommer man kanske inte tillbaka. Sen satsar ju zoobutikerna på olika fiskar och det är inte alltid deras inriktning är efter min smak. Behöver dock inte betyda att det är en dålig butik för det (kanske ingen som hävdad det iförsig .
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

citat:Ursprungligen skickat av FI

Jag håller med Torsten, jag anser att det är helt okej att klaga på alla som tar emot mina pengar om jag inte är nöjd, oavsett om det är biltillverkare, kameratillverkare, tandläkare, matserveringar eller djuraffärer.
          Det är helt okej att tycka så men enligt forumets regler raderas "§ Negativa omdömen om enskilda personer eller företag".

Sedan står det också att "vi moderatorer försöker vara så liberala som möjligt och ingriper först när något postats som vi bedömer vara klart utanför vad som är acceptabelt".
          Vilket man får säga att vi har varit i det här fallet.

Reglerna finns att läsa i sin helhet här; http://www.ciklid.se/ncs_visa.asp?NR=657

Ett utmärkt ställe att säga sin mening om zooaffärer är;
          Discover the power of Cint Exchange, the largest online marketplace. Join Cint to revolutionize your market research experience.

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Christer C

citatjälv får jag lite dåligt samvete ibland när jag beställer något billigt på nätet, för man borde ju sponsra den lokala handlaren egentligen.
            När jag lägger sponsorpengar så gör jag det hellre till Röda Korset eller Barncancerfonden.
            Mycket bra! fortsätt med det! Glöm inte att även sponsra din lokala handlare

Mvh Jari

Kommentar

• spec_mats

mitt omdöme gällande akvariebutiker här i stockholm är gott, som malawi och tanganyika frälst får akvarieleasing högst betyg när det gäller den nischen, men som komplett akvarieaffär är akvarielagret i en klass för sig-helt enkelt toppklass

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Personligen tycker jag att om man ska ge kritik på tex mig är det mycket bättre att man säger Akvarielagret och gärna Christer
                än att man säger en butik i Bromma det är då lite lättare att försvara sig och om personen i fråga ej vågar säga sitt namn så är det värt ungefär lika mycket som klottret på en skoltoalett
                samt säger man att Christer är en idiot det kan jag leva med eller att vi är dyra (kan ju vara sant) men säger man att vi har sagt att tex fiskarna är en viss storlek och kunden säger att dom var bara hälften, eller att vi har litet utbud kan man räkna med att få svar.
                Vänligen
                Christer
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Norpan
                  Användare
                  • August 2004
                  • 103

Nu har jag sagt min mening på www.cint.se.. Bra sida..
                  //Jenny

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Christer C

citat:

Akvariebutik måste vara bland det svåraste och olukrativaste man kan bedriva näring på så viss ödmjukhet tycker jag borde gälla.
                    Klarar man inte av att sköta en verksamhet så bör man ju kanske inte göra det. SPECIELLT inte när man har med djur att göra. Såg för en tid sedan ett program på tv som handlade om bönder som misskötte sina djur. Kalvar som låg döda månader i lagården dränkta i skit mm mm. Ska dom också behandlas med ödmjukhet och få fortsätta sin verksamhet? Ok, jag vet jämförelsen är lite grov. Jag kan tycka synd om bönderna det hände för att personliga tragedier låg bakom men för det kan dom ju inte få fortsätta.

Vad jag vet har ingen "hängt ut" någon person här utan verksamheter. Även om ägaren till en zooaffär var min bästa vän så skulle jag inte tycka att han skulle fortsätta om han inte kunde sköta verksamheten och framför allt djuren.
                    Det jag menar är att man på ett forum ska vara försiktig med att yttra negativa omdömen om en affär om dom inte under längre tid är väl grundade och befogade. Självklart ska inte fiskar behöva fara illa i en affär men jag tycker inte man ska hålla på o recensera affärer på ett forum baserat på något besök eller någon enstaka oegentlighet.
                    Ta det med innehavaren istället.

Jag håller med dig i att din jämförelse var lite "grov", faktiskt nästan ovidkommande.

Jag har affärer i min närhet som jag tycker faktiskt skulle beläggas med näringsförbud men det beror inte på dålig skötsel utan att man upprepade ggr säljer vadsomhelst till vemsomhelst. Såna saker går utmärkt att diskutera här om man vill, men jag hänger inte ut den enskilda affären för det.

Mvh Jari

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Förstår inte vitsen med att gnälla rakt ut om man e missnöjd(som små barn ofta gör), är det inte bättre att åka till affären o snacka med han som håller i bitarna o lösa problemet ist för att sitta o spy galla till folk som inte ens jobbar i butiken eller varit delaktiga i affären, känns lite småskumt nästan som att man vill gnälla för att man inte har nått bättre för sig.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 1913

Jag tycker att affärena blir sämmre..
                        Var inne i en affär i Örebro för nån vecka sen och det såg helt bedrövligt ut fiskar på 30-40cm i akvarium som bara var ett par cm längre än fiskarna...Malawis i akvarium som var helt utan grus och fyllda till hälften med vatten,dom var dessutom rädda som satan..
                        Aulonocara honor som var dubbelt så stora mot vad dom ska vara och en kulfisk som inte hade fått mat på hur länge som helst (såg ut så iaf)

Men priset i den affär gick till beskrivningen till Arowanan "fiskens max längd 100-120cm.I akvarium ska man ha den i ett akvarium som är minst 100cm långt"

Affär som ska ha lite beröm av dom jag har vart inne i så är det Aquarium malawi i Örebro och Thomas zoologiska i karlskoga.Dom verkar bry sig mer om att fiskarn dom säljer kommer få det bra och ger tips och råd till sina kunder och tänker inte bara på att få så mycket pengar som möjligt!

Att en enskild person säger till affärsinnehavarn att man tycker att dom gör fel hjälper oftast inte ett dugg

Mitt namn är Henrik Dehlin

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Jag har inte läst alla inlägg (bara det första) men jag ville bara tillägga min syn.

Du lär dig snabbt vilka butiker som är bra, de handlar du i, de andra går du inte till och då tipsar du inte heller andra om dem. Förhoppningsvis sållas de bort och rykten sprids snabbt inom hobbyn.

Sedan måste jag säga att visst, många butiker är inte så fräscha, men jag har inte upplevt liknande villkor som du beskriver i någon butik här i gbg. Det finns bättre och sämre, men av de 20-30 butiker eller så som finns i Göteborg, handlar jag endast i 5 av dessa. Resten får klara sig utan mig och mina rekomendationer

Sen anser jag att det är din skyldighet att anmäla butiken om det är så illa som du påstår.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

En sak kan vi hålla med om, att diskutera ciklider är inte i närheten så roligt som att kasta skit på varann, så många inlägg på så kort tid
                            leve smutskastning
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Torsten
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 647

Fördelen eller risken med internet är att skitprat sprids fort!
                              För mig är det en fördel att få reda på om det är värt en "sväng" på en 30-40 mil för att besöka en eller två akvariebutiker. För endel butiker är det säkert en nackdel, fast dom slipper ju sopa ut dammet om jag inte kommer....

Kommentar

• Björkis
                                Användare
                                • February 2004
                                • 59

"Nu har även Zoologisk hobby flyttat dit så nu ligger de på gångavstånd från varandra."
                                Var i Tomelilla i somras & skulle väldigt gärna vilja veta adressen till ovanstående!(Den låg väl på industriområdet innan?)
                                Ett litet tips! Håkantorps Zoo på Danska vägen i samma byggnad som M M Design & smide (lö 10-15 övr tid enl ök). Ingen gigantisk affär precis men jag fick ett väldigt gott intryck när jag var där.OBS endast ciklider!
                                -"Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter" Arne Anka

Kommentar

Arbetssätt...