Vart är sveriges akavriebutiker på väg

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Vart är sveriges akavriebutiker på väg

Tänkte starta en diskution om vad akvaributikerna är på väg.
    Efter att ha besökt många butiker underr hösten så undra man om hobbyn är på väg att dö.
    Efter att har varit inne i otal butiker så märke man att ägarna inte längre bry sig om sin fisk.
    En butik jag var inne i matades fiskarna med så mycket betakaroten och ansthxin så man trodde fiskarna var stopp ljus.
    Fler butiker ha döda fiskar i akvarierna eller sjuka fiskar.
    Den butik som jag måste har varit den sämsta i sverige var sandby ciklid hobby.
    Jag var där idag och fick en smärre chock inga namn stämmde sjuk fiskfruktansvärt skitiga akvarium både in och utvändigt.
    Det jag undra är om butikerna glömmt att det är levande djur dom handskas med.
    Har man tur och hitta en någorlunda bra butik ja då är det bara yngel i karen där säljaren säger att dom bli fina när dom bli stora.
    Värre är det ju när kommer till en butik som öppnat för dagen och det ligger död fisk i var och varanat kar.
    Så får det ju bara inte vara det är ju okej om det händer under dagen men inte vis öppning då ska det vara städat.

Var bara tvungen och skriva .
    Är det bara jag som upplever att butikerna bli sämmre,jag förstå att det kan vara stressigt så det blir eftersatt underhåll ett par dagar men inte veckor vis.
    Kan vara intresant och hör andra åsikter än min egen
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Jag upplever att butikerna går upp och ner. I det stora hela tycker jag att de blir bättre.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Tycker jag med måste jag säga.
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

Jag får nog också säga att finns det en trend så är det mot bättre butiker... Jag minns med fasa min ungdoms zooaffärer. Fast de hade iofs nästan alltid levandefoder hemma; det är väl typ det enda som var bättre förr.

(...fast för bara nån dag sedan var jag inne i en mycket stor zookedja i stockholm, och medan jag väntade på att få fråga om priset, hann killen berätta för kunder att molly bara parar sig med molly av samma färg så man kan blanda molly-sorter utan att få hybrider; att man får fler ungar av levandefödare genom att bara mata dem tre dagar i veckan, för chocken av att svälta triggar att de föder; att man inte skall mata nyinköpt fisk på tre dagar för då "krockar bakterierna" som kommer med fisken och de bakterier som finns i akvariet, och fisken blir sjuk och dör; att ju finkornigare sand man har i akvariet desto mindre smuts bildas och desto mer sällan behöver akvariet rengöras; och därför är en bra grej att lägga grov sand i botten, så det inte går åt så mycket, och sen ett tunt lager fin sand ovanpå... han bara sprutade ur sig ovärderlig information som jag inte haft en aaaning om. Efter fem minuter beslöt jag mig att jag inte ville ge honom mina pengar, och gick.)

Kommentar

• Pojder

Jag bor i Malmö och har varit runt och kollat.
          Fiske o Fiskar hade ingen fisk.
          Akvariepiraten hade endast Demasoni med insjukna magar.
          Sandby är ett eget kapitel "KATASTROF".
          Man borde nästan utestänga vissa butiker från att göra reklam i ciklidbladet.

Jag kör GÄRNA 4,5 mil till Tomelilla och besöker Ciklidshopen.
          Alltid fullt med fisk, rent och fint och rimliga priser.
          Nu har även Zoologisk hobby flyttat dit så nu ligger de på gångavstånd från varandra.
          Även Zoologisk hobby har gjort en rejäl uppryckning.

Varför inte ha en röstning om finaste butik per län t.e.x?
          Skulle vara en bra vägledning för oss om vilka butiker som är sevärda samt ge vissa butiker en chans att se vad vi tycker om dem.

Kommentar

• towel

Jag röstar på Stoby akvarieaffär i Skåne län isåfall!

Kommentar

• Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

Till att börja med är det lite dålig stil att kasta skit när man inte vågar tala om vem man är, men det var ju inte det tråden handlar om..

Brukar inte Sandby vara känd som en bra butik? Jag skall neråt Malmö/Köpenhamn om två veckor, är det då inte värt att åka den extra vägen om Sandby?
              Tony Englund

Kommentar

• Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

Sandby brukar faktiskt ha endel roligt inne ibland. Man kan hitta endel rariteter där ibland. Kan det bero på att Sandby Ciklidhobby är inne i ett tronskifte kanske ?
                Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

roligt för ägarna att se detta..
                  att smutskasta på detta sätt känns som att prata bakom ryggen på nån eller värre, prata skit.
                  Mvh
                  Robin

Kommentar

• Niclas Larsson
                    Användare
                    • January 2004
                    • 546

Jag bor inte i Malmö men jag upplever nog att de flesta affärer jag besökt (även före mitt malawi intresse) är seriösa & kunniga men även dessa måste ju ha upp och ner gångar utan att vara djurplågare...
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Tony

Till att börja med är det lite dålig stil att kasta skit när man inte vågar tala om vem man är, men det var ju inte det tråden handlar om..
                      Håller med! Jag tycker vi skall vara försiktiga att hånga ut enskilda affärer med namn på det sättet.

Jag har inga problem med dåliga affäarer, jag går till dom jag tycker är bra (fast på olika sätt)...
                      Akvarie hobby Uppsala - liten å välskött, och finns nära mig
                      Akvarielaesing - får in kul fisk ibland
                      Akvarielagret - mycket prylar...
                      Globefish - en massa balla och omöjliga fiskar som man absolut vill ta med sig hem...
                      Enda felet är att det överlag är för lite rolig fisk, dvs centralare och skumma rovfiskar...
                      Anders L

Kommentar

• bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

Visst kan jag skriva mitt namn Lennie Karlsson.
                        Jag ska skriva mina omdömmen på butiker jag minns.
                        Dessa åsikter står jag verkligen för
                        Skönt att fler reagera på dåligt skötta butiker då vet jag att jag inte är ensam.

SANDBY
                        Är ABSOLUT inte värt att besöka dom hade garanterat fått stänga om miljönämden hade varit där.

STOBY
                        Har små bleka fiskar och VÄLDIGT mycket dött i sina akvarium allmänt dåligt intryck ganska ofta sjuka fiskar.

AKVARIEPIRATEN
                        Okej men inte så att man bli överaskad hade inte mycket att välja på då jag var där

NOL
                        Överfärgade fiskar lite konstiga former inte naturliga.

STAFFANSTORP
                        Ingen höjdare tjeckisk fisk konstiga färger växer dåligt.

NYA CIKLID HOBBY
                        Helt okej när jag var där

ÅLEDS
                        Har bara sällskap och massor av malar och diskus i toppen kvalitet.
                        Garanterat sveriges finaste butik har aldrig sett renare så borde alla butiker vara.

BL Discus
                        Ganska okej variera kraftigt i kvaliten lite väl mycket färg foder och laxfoder på diskusarna.

NYBY DICKUS
                        Helt okej

AKVARIELAGRET
                        Litet utbud på fiskar ge sken av att vara större än vad det verkligen är.
                        Ganska okej butik men man gråter inte om man missa den.

Kommentar

• Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

Jag har varit i väldigt många zoobutiker som är kända denna sommar. började denna turne i maj och avslutade den i augusti. Något jag märkte var att i juni/juli började många butiker få det tunt om fisk, smutsigare kar och rätt okunnig personal. Antagligen pågrund av lågsäsong och semestrar. Jag är beredd att ge de butiker jag tyckte va lite sämre en chans till när det är säsong igen. Jag har förståelse för att de måste ta semester även om man givetvis måste se till att djuren får den vård de behöver.

Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

Under semestermånadena är det okej med eftersatt skötsel men inte under högtid.
                            Men dessa besök är gjort slutet på aug till september.
                            Varför ska man skämmas för att säga vad man tycker om en butik.
                            Om jag kör 60 mil tur och retur har jag inte rätt att ställa vissa krav på en butik.
                            Jag tycker att man har rätt att upplysa andra till att inte göra onödiga resor bensin kostar ju som sagt pengar.

Kommentar

• Christer T

citatTAFFANSTORP
                              Ingen höjdare tjeckisk fisk konstiga färger växer dåligt.
                              Hahaha Tjeckisk fisk? Vadå? Som här ungefär aborre, mört och braxen?

Jag vet inte vad jag ska tycka om att "hänga ut" butiker. På något sätt är det väl "konsumentkraft". Det gäller ju att inse att man oftast inte känner den som skrivit omdömet och kanske ska ta det med en nypa salt. Tittar man t.ex. på pricerunner.se så kan man gå in och betygsätta både produkter och leverantörer. Kanske vore något för oss också. En femgradig skala på t.ex. kriterierna Sortiment, Kvalitet och Pris.

Kommentar

Arbetssätt...