Vart är sveriges akavriebutiker på väg

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

finns det ingen rättstavningsfunktion på den här siten *S*

Deathdealer

Ps. orkar inte korra felen!!
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

Jag är som sagt inte anonym jag skrev mitt riktiga namn i andra inlägget.
      Men det är konstigt att inte någon mer har besökt dom butiker jag varit i.
      För då hade man kunnat se om det är jag som har så fel.
      Vad det beträffa akvarilagret så var det i början på året.När jag var där så fanns det inte mcket att välja på av dom tre arter jag ville ha malawi discus och tropheus fast jag i förväg ringt och frågat.
      Sedan tycker vissa att det är fel att diskutra andras butiker men se man inte själv hur illa ställt som ägare då är det katastrof.
      Jag tycker inte jag som konsumet ska behöva tala om för en akvarieägre hur han ska sköta sin butik.
      Det borde han kunna göra bättre än mig och sedan så har dom väl fått gå kurser för att bedriva sin verksamhet.
      Det tycks ju ändå finnas ett ganska stort missnöje hos flera med butikernas kvalitet

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Förslag: gör ett raitingsystem här!!!
        1-10, där alla butiker kan läggas in. Bra omdömen höjer betyget långsamt, medans dåligt sänker snabbare. Inga anonyma röster!!!
        Resultat: Butiker med bra betyg fosrtsätter med sin goda service, butiker med låg rating, skärper sig med automatik (tro mig) OM dom vill ha kvar sin kunder! Vilka vinner på det??

Det finns redan www.cint.se
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• MagnusL
          Användare
          • January 2004
          • 326

Huga..

Om någon hänger ut en buik eller inte är upp till moderatorerna att avgöra.. Tycker att en del är väldigt snabba på att anklaga folk för att "snacka skit" och "hänga ut" på det här forumet. blir lite konstig stämning på det viset. Som sagt. låt moderatorerna jobba istället.

Det är dock var och ens uppgift att själv sålla lite bland inläggen..

Att påstå att Akvarielagret har dåligt utbud låter i mina öron som en ganska grov överdrift.. Var själv där i söndags och köpte de finaste lab. trewavase jag någonsin sett!! Okej, kanske inte någon ovanlig fisk, men jag gick som vanligt en lov runt i butiken och jag tycker inte man kan säga att dom har dåligt utbud.

I övrigt måste jag säga att jag tycker de flesta butiker jag besöker är helt okej för att inte säga väldigt bra. Kommer ofta på mig själv med att undra hur många timmar om dagen (efter stängningsdags) de måste slita för att hålla allt så rent och fräscht. Jag vet själv hur mycket jobb jag själv lägger på mina två 300 liters burkar..

Magnus Lovgren

Kommentar

• deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

bmwpower; jag säger inte att det är DITT ansvar att tala om för en butik hur dom ska driva denna. MEN om du gör något fel själv, och andra kniper käft om det (som märker felen), kan du inte bättra dig eller?!?!?
            Det ÄR ingen dans på rosor att driva en butik/affär, och det finns lika många önskemål som det finns kunder....så va lite realist!

Vill du inte ha en förändring, utan bara gnälla...tja...varför belasta andra med dina tankar isåfall???

Nu vill jag inte kritisera dig, men om det är förändring du vill ha, så blir det inget av om inte de berörda får reda på det....LOGISKT eller hur?

Annars är du en bakåtsrävare, och det ser jag dig inte som nu iallafall *S*

En *retlig* Deathdealer...(med glimten i ögat)
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

bmwpower; no hard feelings?!?!?!?!?!?
              Älskar att få igång diskussionen......och få andra OCH migsjälv att tänka lite *S*

Deathdealer

Kommentar

• jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

Var glada för de butiker som finns! sen att det ibland är okunnig personal är olyckligt. Akvariebutik måste vara bland det svåraste och olukrativaste man kan bedriva näring på så viss ödmjukhet tycker jag borde gälla. Absolut inte hänga ut nån på forumet iallafall, man kan väl ventilera oegentligheter utan att namnge berörd affär, eller helt enkelt försöka ta upp problemen med affären på ett sakligt sätt.

Själv får jag lite dåligt samvete ibland när jag beställer något billigt på nätet, för man borde ju sponsra den lokala handlaren egentligen. Som sagt man ska nog inte ta akvariebutiker som något givet, utan det är väl oftast eldsjälar som kör på trots dålig avkastning.

Den okunniga personalen tycker jag man oftast hittar på de här stora kedjorna som sysslar med akvariefisk och djurtillbehör (inga namn)

Att se problem i akvarieaffärer tror jag många gör, men att lösa det genom att våldföra sig på dom på ett forum är ytterst oattraktivt!
                Att konstatera ett problem och att lösa ett problem är två skilda saker ( hälsning till den som startade tråden )

Mvh Jari

Kommentar

• deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

BRA sagt Jarinen!!!!!!!!!!

Deathdealer

Ps. Men jag tycker att det inte spelar någon roll om butikerna nämns vid namn OM den som skriver INTE är anonym.......så att VI eller butiken kan ställa raka frågor![]

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Jag kör in lite grejer jag skrev i den här tråden: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8033

citatu kan anmäla affären (till miljökontoret tror jag) men det har kanske inte så stor effekt (vet egentligen inte). Konsumentmakt och lokal "bad will" är nog effektivast. Däremot ska vi vara försiktiga med att hänga ut affärer på internet (vilket Nils inte gör). Tyvärr så vet jag att många inte klarar av att se skilnaden på en bra och dålig affär. En "bra" affär kan ha "bra" tokrena akvarier utan inredning och den "dålig" algiga akvarier med halvskabbiga växter. En enda död fisk kan få någon att sedan gå i taket. Att den "dåliga" samtidigt är mycket mycket bättre "förstår" inte folk. Nu vet jag att det här inte var vad Nils upplevde, men jag ville skriva det ändå.
                    citat:Jag tycker nog att jag var rätt tydlig med två saker i mitt svar:

1. Jag förstår att Nils har varit i en kass affär som förtjänar ovett!
                    2. Vi ska var FÖRSIKTIGA med att namnge affärer och jag förklarade delvis varför. FÖRSIKTIG betyder inte UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER

Trådar där det gnälls på affärer blir ofta rena häxprocesser och okunnig/oinsatt skitkastning. De som "älskar" att kasta skit har ofta ingen aning om vad en misskött affär är och går i taket över en död fisk. Som moderator försökte jag "stämma i bäcken" från början. Och igen: jag gnäller inte på Nils!

Kolla bara på hur den andra tråden utvecklas. Desa trådar slutar ibland i en kakafoni av personangrepp som vi får rensa i eftersom att flera bryter mot lagen.

Jag förstår faktiskt inte varför det är kontroversiellt att uppmana till försiktigthet i denna fråga som (med rätta) är känslosam för de flesta av oss. Vi har kanske alla känt hur pulsen ökar när vi är inne i en riktig skitaffär. JUST DÄRFÖR ska vi vara försiktiga innan vi går loss i en saftigt ingen rök utan eld storm!

Jag tänkte hänvisa till forumets regler men hittar dem inte just nu (illa!).
                    citatåg just följande inlägg i den andra tråden (av Christer på Akvarielagret):
                    citat:
                    --------------------------------------------------------------------------------
                    Förslag: gör ett raitingsystem här!!!
                    1-10, där alla butiker kan läggas in. Bra omdömen höjer betyget långsamt, medans dåligt sänker snabbare. Inga anonyma röster!!!
                    Resultat: Butiker med bra betyg fosrtsätter med sin goda service, butiker med låg rating, skärper sig med automatik (tro mig) OM dom vill ha kvar sin kunder! Vilka vinner på det??

Det finns redan www.cint.se
                    --------------------------------------------------------------------------------

Det är ett enligt mig mycket bra förslag eftersom att vi slipper både skitkastning, drev och häxprocess!
                    Här är forumreglerna http://www.ciklid.se/ncs_visa.asp?NR=657
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Christer T

citatjälv får jag lite dåligt samvete ibland när jag beställer något billigt på nätet, för man borde ju sponsra den lokala handlaren egentligen.
                      När jag lägger sponsorpengar så gör jag det hellre till Röda Korset eller Barncancerfonden.

citat:man kan väl ventilera oegentligheter utan att namnge berörd affär
                      Till vilken nytta då?

citat:Akvariebutik måste vara bland det svåraste och olukrativaste man kan bedriva näring på så viss ödmjukhet tycker jag borde gälla.
                      Klarar man inte av att sköta en verksamhet så bör man ju kanske inte göra det. SPECIELLT inte när man har med djur att göra. Såg för en tid sedan ett program på tv som handlade om bönder som misskötte sina djur. Kalvar som låg döda månader i lagården dränkta i skit mm mm. Ska dom också behandlas med ödmjukhet och få fortsätta sin verksamhet? Ok, jag vet jämförelsen är lite grov. Jag kan tycka synd om bönderna det hände för att personliga tragedier låg bakom men för det kan dom ju inte få fortsätta.

Vad jag vet har ingen "hängt ut" någon person här utan verksamheter. Även om ägaren till en zooaffär var min bästa vän så skulle jag inte tycka att han skulle fortsätta om han inte kunde sköta verksamheten och framför allt djuren.

Kommentar

• deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

Ola; bra! - SAKLIGT som vanligt
                        Christer; hmmmmm?...*S*

Nä gubbar och gummor! - nu är vi där igen....bara en massa saker ut i luften, och ALLA har vi starka personligheter och åsikter!
                        Grejen var ju faktiskt hur ser akvariesverige ut, och vart är den påväg....
                        Nu fortsätter vi och handlar, påverkar våra ÅF, och sprider denna fantastiska hobby!!! Det är faktiskt inte speciellt givande med massa kritik och hets....ha roligt för sjutton.....Det finns nog med bekymmer ändå, och EN av mina frizoner är denna, där vi byter erfarenheter, tips, muntrar upp,retas och har förbannat skoj!

Jag tror stenhårt på att PRATA med berörd person/affär ger bästa resultat...
                        Inte fasen vill man sluta handla i butiken om man inte tokmåste? Åka 10 mil till närmsta handlare istället för ner på stan??? (norrland - ursäkta mig, vi är inte vana med att bege oss ut på en veckotur för att köpa fisk och OSTKROKAR *s*...skämt)

Nä - vi är bättre än såhär.....hjälp till...så blir det bättre!!!!

En förbaskat glad Deathdealer

Ps. VANSKÖTSEL av fiskar, djur, fruar och barn SKA anmälas!

Kommentar

• Torsten
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 647

Jag e nog lite inne på samma linje...
                          Om en djurpark missköter sina djur skriker vi alla rakt ut.
                          Om en lantbrukare missköter sina grisar skriker vi igen.
                          Om en bilverkstad inte gör det dom tagit betalt för, vad gör vi?

Klart som korvspad att så länge man inte hänger ut en person utan ett företag så måste dom tåla kritik, även om den e obehaglig.
                          Här skrivs ju om Guldfiskar på McDonalds, att Globefish e kassa på reklamationer av akvarier mm. Är det inte sånt vi ska ha forumet till bland annat? Att kunna tipsa varandra om bra å dåliga butiker/varor/erfarenheter?

Sen är det väl skillnad för många att stå framför en butiksägare och klaga på hans butik eller att skriva om det på ett forum? Hoppas verkligen inte, som ngn skrev innan, att vi svenskar är för mesiga och inte vågar säga ifrån...

Kommentar

• deathdealer
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1639

Torsten; klart det är JOBBIGARE att stå framför en person och klanka ner på deras jobb!!! Men om du är kund i en butik, något verkar "fel" så kan man fråga på ett FINT sätt....linda in frågan "-Du, jag vet inte hur detta funkar, men varför"...eller "Jag gillar att handla är på grund av er bra service, men när jag jämnför priset med _ _ _ så, varför?"....

Den butiksägare som nu blir förbannad på grund av detta...tja.....då har han inte bara problem med er, eller inte heller blir han långvarig!!!

Tjooho vad detta är skoj!!!!!

Deathdealer

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Om ni undrar så har den här tråden knappast gått över någon gräns. Utan att peka ut någon i den här tråden (det här är ett svar till alla hundratals liknande trådar också) så kommer det aldrig att ske att tillåta en tävling i vem som orkar spy mest ovett över namngivna affärer (internet är fritt, forum är fritt, ni klampar på mina demokratiska rättigheter om ni överhuvudtaget reglerar det). För det skulle det krävas minst en heltidsanställd moderator. Sansad kritik av namngivna affärer från namngivna forumsmedlemmar är fullt tillåtet däremot, men vi (jag) manar till försiktighet (inte total avhållsamhet ). Christers förslag gillar jag också som sagt.

Gnäll inte på mig över reglerna nu, jag sitter inte i styrelsen utan lyder bara under styrelsen (men självklart får ni gnälla över reglerna).
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• deathdealer
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1639

Ola; gnäll, gnäll, gnäll!!!
                                Regler; gnäll, gnäll, gnäll!!!

*skrattar*

Deathdealer

Kommentar

Arbetssätt...