citat:...om han inte ser det här och kan försvara/skärpa sig då?
Vart är sveriges akavriebutiker på väg
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
citat:Om han inte vet att han säljer fisk av dålig kvalitet eller har sunkig miljö för djuren så borde han ändå inte driva zoobutik.Kommentar
-
Fast sen kan ju kritik vara fel.
Att säga att Akvarielagret har litet urval är så fel att det inte ens är med på kartan. Rättare vore nog att de hade litet utbud av de fiskar han var intresserad av, för de satsar dels på extremt "breda" fiskar dels på rejält sällsynta fiskar, så utbudet av mittemellanfisk som t.ex. Tanganyikaciklider är tämligen tunt.
(Kanske problemet bitvis är att utbudet är för exklusivt. Folk som kommer dit märker nog ofta inte att det mitt bland alla platy och guppy går hundratals rarisar som Apteronotus anas, Danio dangila, Cetopsis, Eirmotus, Badis siamensis, Sawbwa, Mimagoniates, Oreichthys, Puntius sophore etc etc etc...)
Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Christer C
Jag fattar inte det här! Sitter Akvariehandlarna på någon sorts piedestal? Om någon är kritisk så "hängs dom ut" Om man säger något positivt så är det "smygreklam".
Det här borde ju vara en av styrkorna med forumet. Som jag skrev tidigare så är det ju upp till var och en att värdera kritiken.
/LasseKommentar
-
det här ett öppet forum där en massa olika synpunkter disskuteras-som exempel, jag besöker en butik och får ett negativt intryck som jag förmedlar här, Är det då skitsnack? pga att jag ej har kritiserat butiksinnehavaren? det tycker inte jag-jag har rätt att ha synpunkter på den service jag får.Kommentar
-
citat:wow - nu är diskussionen igång igen!!!Kommentar
-
Jag råkade också spotta ur mig lite kritik här för nån månad sedan om en butik. Jag tycker att ett forum ska vara en plats där man öppet kan diskutera både det ena och det andra. Tycker man att en butik är sunkig så bör man väl kunna säga det, eller? Andra kanske har positiva erfarenheter av samma butik och då bör de ju också kunna få säga det. Om man undantar de s.k. hobbybutikerna så tror jag att de flesta tjänar i alla fall en liten slant på sin verksamhet?! Ska man då inte kunna ha krav på butikerna? Jag tror att det är lättare att säga till om man har åsikter om t.ex. ordning i sin lokala Ica-butik. Det är därför ett forum är så bra. Det handlar ju egentligen inte om att man hänger ut någon utan om att man kan se olika på saker och ting!Kommentar
-
Jag kan tycka att om man namnger en butik och ger kraftig kritik så bör man inte vara anonym.. Annars är det bra att disskussionen kommer upp så att dåliga handlare kan undvikas..//JennyKommentar
-
Jag förstår faktiskt inte alls resonemanget med att man inte får hänga ut en butik. Har man gett sig in i en branch så är det ta mig f*n ägarens skyldighet att se till att han/hon håller hög kvalité och hög service. Det är så typiskt oss Svenskar att inte säga för mycket om någonting. Som konsument kan jag inte välkomna sån här nyttig information nog. Likaväl som jag välkomnar information om en butik sköter sig exeptionellt bra.
Att det skulle vara ok för en zooaffär att inte hålla efter sin butik under semestermånaderna är ju också helt otroligt! Så djuren ska ha det kasst i 2 månader bara för att ägarna inte kostar på riktig personal som vet hur man tar hand om dem?
Att komma in i en zoaffär där man ser att djuren har det bra är en underbar känsla. Lika förfärligt är det när man upptäcker motsatsen. Jag vill kunna ta med min son till affärerna utan att han ska behöva bli fundersam varför fiskarna ligger bleka på botten.Kommentar
-
För att göra en lista på omdömen över butiker så bör man nog gå mer vetenskapligt tillväga. Dvs arbeta fram använda ett protokoll som är baserat på mer än en persons subjektivitet och sedan göra i storleksordningen 5-10 besök i butiken under ett eller ett par års tid.
Kanske ett projekt för ciklidsällskapet att ta fram protokollet så kan medlemmarna åka till sina lokala handlare, fylla i och får fram någon form av statistik. Fast personligen tror jag att den enskilde akvaristen själv klarar av att avgöra vilka butiker denne väljer. Informationen skulle ju ändå inte komma "Mollyköparna" till godo.
/Jonas540 (180x60x50) under uppbyggnad
30L Nano under planering
Drömmer om ett NanorevKommentar
-
Självfallet får väl folk säga vad DOM tycker om en butik? inte ska det behöva vara vetenskapligt och statistiskt säkerställt etc. etc. blabla. Vi är väl endå här för att dela med oss och ta del av varandras kunskaper? både dåliga som bra?
DOCK så borde det vara självklart att ha sitt eget namn etc. i sin profil (alltså att inte vara anonym) om man ska börja slänga skit omkring sig, men självfallet ska man få säga att en affär är usel,smutsig och hämsk om man nu tycker det-/Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
http://www.gosatta.orgKommentar
-
GoSatta: Håller jag självklart med om.
Som någon sa i en annan tråd så tar man ju uttalanden från en som inte har sitt namn med i sin profil med en nypa salt och det gäller ju i allra högsta grad om man ger kritik.
När det gäller att affärsinnehavarna inte kan ge svar på tal så tror jag inte det stämmer. Om vi tar affärer som handlar med Ciklider så tror jag inte det är många som inte vet om att ciklid.se finns. Och vet man det så har man säkert sett att det finns ett otroligt bra forum där konsumenter diskuterar saker som kan vara riktigt bra för mig som affärsinnehavare att veta om.
Hade jag varit en av dem hade jag hängt här inne varje minut jag hade över för att ta till mig av det mina konsumenter pratar om.Kommentar
-
Dom som säger att det var bättre förr har nog dåligt minne,
vad jag minns var ingen kontroll över huvudtaget privatpersoner hade inga rättigheter vid reklammationer, obefintlig venilation, olagliga djur, konstiga djur i lådor, blandade fåglar reptiler däggdjur i samma rum samt det alltid luktade och var skitigt.
för övrigt
snacka gärna skit om att vi har litet utbud på fiskar vid sista inventeringen för en månad sedan hade vi ca 720 arter, det kostar mer än vi får in men inga fiskar så får man inte sälja några tillbehör.
all reklam är bra reklamjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Där var en av dem
Som en påminnelse!
Inte bara dåliga saker som skrivs om affärsinnehavare!!
Kommentar
-
rock n roll cf.akvarielagret!!!!!
För en tid sedan fick jag igång en duktig diskussion om att man skulle stödja sin lokale handlare och se till att handla i Sverige om det fanns möjlighet!
Nu sitter vi och har en tråd om vart Sveriges akvariebutiker är på väg???
Det RÄ lite lustigt gubbar, men problemet (om det finns något) kommer ju defenitivt inte lösas om man går omkring och är förbannand över det ena eller andra, och inte TALAR om vad det är man är missnöjd med i en butik??
Ni kan spendera år med att vara förbannade på en butik, för dåligt bemötande, att dom inte har just "din" pryl till samma pris som "greger i Tyskland, eller mårten i Danmark"...helt jävla meningslöst!
Ska problemet lösas så TALAR man med butiken!!! Självklart ska vanvård och allvarliga saker tas upp, för det får inte förekomma, men att sätta sina personliga intressen i första led, inte bry sig om vad som kan ligga bakom...ojojoj...då kan det gå galet!
Alla kan ha en dålig dag, göra något fel (sen har jag själv extremt svårt att acceptera att det finns sur personal i en butik, då dom själva har valt att arbeta i/driva en butik, och det är ett serviceyrke dvs klädnypa i nacken så att man alltid har ett stort leende påläpparna oavsett om fru svensson kommer och köper 1 neontetra eller Ciklidbert kommer och ska ha ett tjog troffar för 450:-/st)
Tala gärna om dåliga MEN även bra erfarenheter, MEN säg något till butiken oxå....annars får vi ingen förändring och ett dåligt budskap från någon av er här väger så extremt tungt för ens beslut (mer än ni anar för samtliga), att detta kan leda till att affären kan få än mer problem!
Sitt sen och klaga på att det inte finns någon fisk att köpa i Sverige ELLER att hobbyn dör ut!
Förslag: gör ett raitingsystem här!!!
1-10, där alla butiker kan läggas in. Bra omdömen höjer betyget långsamt, medans dåligt sänker snabbare. Inga anonyma röster!!!
Resultat: Butiker med bra betyg fosrtsätter med sin goda service, butiker med låg rating, skärper sig med automatik (tro mig) OM dom vill ha kvar sin kunder! Vilka vinner på det?? ALLA, butiken och vi!!
Se va enkelt det var *skrattar*
Massa sådanadära akvaristiska hälsningar som en del skriver - Deathdealer (Stefan Larsén i Borås...vill någon ha telefonnummret, säg till, och JA, jag är egen företagare...om någon undrar...jobbar med reklam *asg*)"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
Kommentar