Vart är sveriges akavriebutiker på väg

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 428

Bra sagt Kjell Forman!!
    /Lasse

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Hear Hear Fohrman!

Det var en hel del nyttig information och det hela kommer ju faktiskt fram i en helt annan dager när man, som du, gör en del "research"...

Sedan såg jag att det gavs en liten pik angående min ståndpunkt och risken för att NCS förlorar viktiga annonsörer eller att de kritiserade butikerna läggs ned pga "rating systemets" eventuella baksida.

Det jag kan säga är att NCS är en förening med ca 1500 medlemmar. Det är förhållandevis en liten förening och jag ser det faktiskt som omöjligt att NCS tar sig en roll som marknadsanalyserande apparat.
      Det är faktiskt jäkligt bra gjort av NCS att tillhandahålla ett Ciklidblad av hög kvalitet, driva en internetsajt med ett väldigt bra fungerande forum osv.
      Att då, utöver detta, föra ett system som rangordnar hela branschens ciklidbutiker och dessutom försöka få dessa butiker att annonsera i Ciklidbladet ser jag som omöjligt.

Den person som känner att ett sådant system behövs kan säkerligen lägga ned de timmar det behövs för att göra en oberoende hemsida där den personen står för den tid som behövs för att upprätthålla ett rättvist system. Det är himla lätt att önska sig något här i livet, men förbannat svårt att göra det själv. Görs denna sajt med ett fungerande rating system så kommer jag att lägga dit mina erfarenheter, men inte om det görs i NCS namn.
      Detta är min personliga syn på det hela.

Kommentar

• Christer T

TKO Mr Fohrman! (Foreman?)

Stefan
        citatet jag kan säga är att NCS är en förening med ca 1500 medlemmar. Det är förhållandevis en liten förening och jag ser det faktiskt som omöjligt att NCS tar sig en roll som marknadsanalyserande apparat.
        Det är väl inte riktigt vad den här tråden handlat om? eller?
        citatet är faktiskt jäkligt bra gjort av NCS att tillhandahålla ett Ciklidblad av hög kvalitet, driva en internetsajt med ett väldigt bra fungerande forum osv.
        Jag håller fullständigt med!
        citat:Att då, utöver detta, föra ett system som rangordnar hela branschens ciklidbutiker och dessutom försöka få dessa butiker att annonsera i Ciklidbladet ser jag som omöjligt.
        Det är absolut inte omöjligt men det är heller inte lätt. Alla typer av tidningar dras med problemet, t.o.m. dagstidningsdrakarna. Men kanske framförallt facktidningar. Biltidningar är fulla av tester av gamla och nya modeller men dom har bilföretag som annonsörer. Alla dessa otaliga hemelektronik tidningar som dykt upp dom senaste åren som till stora delar bygger på att testa och rangordna tv-apparater och kameror. Vilka är till stora delar deras annonsörer. Det är en fin linje att gå på, det är inte lätt men självklart så går det.

Det vi vänt fram och tillbaka här är ju inte heller att NCS skulle officiellt förklara vilka butiker som är bra eller dåliga. NCS skulle upplåta möjligheten för medlemmar att recensera handlarna. Det är ju en viss skillnad. (Börjar dock bli tveksam om jag tror på idén.)

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Tycker som sagt att vi överlämnar åt styrelsen att besluta om "rating" skall genomföras eller inte utifrån praktiska, ekonomiska och tidsmässiga synpunkter.
          Vore kanske i så fall mer utvecklande om man här diksuterade hur ett sådant system skulle kunna vara utformat för att kunna ge en så informativ och rättvisande information som möjligt. Om det inte finns något bra förslag att utgå ifrån så faller ju själva idén.
          Ola Svensson, jag själv och andra har ju ventilerat en del ideer men fler förslag och synpunkter behövs garanterat.

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Christer: Är inte ett rating system en marknadsanalyserande apparat?
            Jag menar att det blir ett analyserande om Sveriges akvariebutiker. Om detta system slår bakåt så kan det innebära att många affärer minskar sitt ciklidutbud och ökar sitt utbud av sällskapsfisk istället.

Sedan tycker jag att det är som att jämföra äpplen med päron när du drar in facktidningar som har ett betydligt bredare kundunderlag plus att de är uppbackade med en hel del pengar i förhållande till Ciklidbladet. De facktidningar som du nämner har ju -troligen- som affärsidé att analysera och betygsätta produkter. De betygsätter inte fabriker...utan skilda produkter från producenter. Det är en stor skillnad!
            Tror du att Volvo skulle annonsera i facktidningen om hela deras affärsidé och alla fabriker de förfogar över rankades längst ned på listan?

citatet vi vänt fram och tillbaka här är ju inte heller att NCS skulle officiellt förklara vilka butiker som är bra eller dåliga. NCS skulle upplåta möjligheten för medlemmar att recensera handlarna. Det är ju en viss skillnad. (Börjar dock bli tveksam om jag tror på idén.)
            NCS skulle bli utpekade som uppdragsgivare och ansvarig för ett ratingsystem. Medlemmarna är aldrig ansvariga för sina åsikter utan det faller tyvärr på föreningen. Det är just detta som gör att jag tycker det känns som omöjligt för föreningen att ta det steget. Det är inte heller förenligt med föreningens, eller Ciklidbladets, strategi där, enligt mig, det gäller att bredda kunskaperna om Ciklider och intresset för just denna grupp inom akvaristiken.

Kommentar

• spec_mats

Det är onekligen knepigt att ge en butik ett seriöst och objektivt omdömme-med tanke på den komplexa mängd av många olika variabler som man ska ta hänsyn till för att ge ett rättvist utlåtande, ta som exempel dom recensioner som finns i dagstidningarna, typ på Café xxx är personalen ytlig och kaffet smakar sump! detta omdömme baseras på ett besök och står kvar i tidningen i kanske ett år..Detta är tyvärr väldigt orättvist- jag har en vän som är journalist på en "blaska i stockholm" som säger att den här typen av recensioner är ganska vanliga och har sällan nått med verkligheten att göra

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

citat:Tycker som sagt att vi överlämnar åt styrelsen att besluta om "rating" skall genomföras eller inte utifrån praktiska, ekonomiska och tidsmässiga synpunkter.
                Detta torde faktiskt inte vara så svårt för föreningens ansvariga att svara på Kjell. Det är inte länge sedan du satt i styrelsen och jag är ganska övertygad om att liknande saker har diskuterats någon gång...

För mig så känns det lite som om Föreningen NCS står med båda fötterna i varsitt läger och inte riktigt vet vad som gäller. Nu torde det inte vara en chockerande nyhet att denna debatt pågår så då blir jag lite förvånad över "flatheten" hos NCS styrande och gentemot medlemmarna som diskuterar detta. Vid sådana här diskussioner behövs en dialog emellan NCS styrande och medlemmar för att påvisa föreningens strategier och hållning inom olika områden.

Hittills, vad jag minns, har fortfarande endast Ola Svensson (moderator) och Kjell Fohrman (vikarierande allt-i-allo-styrande) sagt sin mening...och det anser jag för litet i en diskussion som denna.

Nu till min idé...(ja jag är faktiskt konstruktiv i min läggning)

Zoopet min herre, Kjell Fohrman, skulle kunna vara ypperlig för ett ratingsystem baserat på ALLA zoohandlar butiker. När Zoopet blir betalsajt så kan betalande medlemmar få tillgång till detta ratingsystem över alla Sveriges Zoobutiker uppdelade i olika kategorier. Alla skulle inte kunna lägga sin röst eller sin mening om diverse butiker, utan endast betalande medlemmar. På det viset kommer inga åsikter ifrån allehanda "databugs".
                Zoopet är heller inte lika känsliga för annonsörer, eller borde inte vara det, då ratingsystemet kan vara uppbyggt på olika områden såsom hund-katt-sällskapsfisk-ciklider-tillbehör etc etc...
                Zoopet har ett betydligt bredare kundunderlag där i stort sett alla husdjursägare kunde potentiellt vara medlemmar.
                Zoopet har inte heller en facktidning och därför inte lika känsliga för eventuella bortfall av annonsörer.

Jag anser att Zoopet är ett betydligt bättre forum för ett professionellt rating system än vad NCS är...men det är min egna åsikt och mina egna tankar. Så Kjell...nu när du är här och diskuterar så kunde kanske du, på ett mer "personligt" plan tala om ifall detta är en bra eller dålig idé för Zoopet...samt motivera varför du tar den ståndpunkt som du gör.

Kommentar

• Ante
                  Användare
                  • November 2002
                  • 571

Amen Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Det är ju själva f...n men nu blir jag minst sagt irriterad på dig Tricella (anledning - se slutet av detta inlägg).

citatetta torde faktiskt inte vara så svårt för föreningens ansvariga att svara på Kjell. Det är inte länge sedan du satt i styrelsen och jag är ganska övertygad om att liknande saker har diskuterats någon gång...
                    Vad jag kan minnas (i och för sig kan mitt minne på ålderns höst klicka en del) så hade vi aldrig uppe denna idé till någon diskussion under den period jag suttit i styrelsen.

citat:För mig så känns det lite som om Föreningen NCS står med båda fötterna i varsitt läger och inte riktigt vet vad som gäller.
                    Det skall en bra styrelse göra. En bra styrelse skall lyssna på medlemmarna och genomföra och utveckla de förslag de tycker är bra
                    och därför är en utvecklande diskussion i konkreta frågar alltid något som en bra styrelse ser positivt på.
                    En styrelse är inte heller en person vilket innebär att de inte kan torgföra sina åsikter som styrelse i en fråga utan att först genomgripande ha diskuterat frågan på ett styrelsemöte.
                    Sedan kan självklart enstaka medlemmar i en styrelse framföra sina PRIVATA åsikter och synpunkter i en fråga om de känner för det - det är upp till var och en att själv bedöma. Dock inget krav att de skall vara åsiktsmaskiner.
                    Jag tror nog att styrelsens medlemmar liksom de flesta andra läser denna tråd och noga väger in argument både för och emot ett "ratingssystem".

citat:Hittills, vad jag minns, har fortfarande endast Ola Svensson (moderator) och Kjell Fohrman (vikarierande allt-i-allo-styrande) sagt sin mening
                    Jag innehar sedan senaste årsmötet inte någon som helst förtroendepost i NCS (första gången sedan 1981) och framför därför enbart mina egna ideer.

Så till dina konkreta åsikter i "ratingfrågan".
                    citat:Alla skulle inte kunna lägga sin röst eller sin mening om diverse butiker, utan endast betalande medlemmar. På det viset kommer inga åsikter ifrån allehanda "databugs".
                    Jag förutsätter att om NCS inför ett ratingsystem så kommer det enbart att bli betalande NCS medlemmar som kommer att kunna lägga in sina synpunkter (annars tror jag också att det blir fiasko) - frågan är väl snarare om icke betalande medlemmar skall kunna läsa "ratingen" eller om enbart betalande medlemmar kommer att kunna göra detta.

citat:Zoopet är heller inte lika känsliga för annonsörer,
                    Uppriktigt sagt så tror jag inte heller att NCS är så känsligt för detta. De allra flesta annonsörerna är ju trots allt mycket bra affärer som sannolikt inte kommer att "drabbas" av ett korrekt och rättvist "ratingsystem". Även om så mot förmodan skulle vara fallet i något enstaka fall så tror jag att de flesta annonsörer inte tar så illa vid sig och om så ändå skulle vara fallet så blir det ekonomiska bortfallet minimalt.

Jag håller med dig om att ett ratingsystem på Zoopet sannolikt kommer att få en bredare bas och därför tror jag att det är viktigt att NCS gör sitt eget ratingsystem baserat på ciklider.
                    Dels gör ett system med kategorier som
                    utbud Tanganyika
                    utbud Centralamerika
                    etc. etc.
                    och sedan att varje "betygsnivå" ges en grovmall - t.ex. betyg 3 för Utbud Malawi (minst 50 arter varav minst 5 Aulonocara, minst 15 mbunas, minst 15 haplisar) osv.

Jag håller också med dig om att det blir enklare att sköta ett ratingsystem på Zoopet än på ciklid.se och detta av två anledningar
                    1/ NCS är en demokratisk förening och det kan bli lite tungrott att snabbt kunna fatta kontroversiella beslut.
                    Zoopet är ju undertecknad och Christian och där beslutar Christian det mesta vad gäller datafrågor och jag det mesta vad gäller innehållet och kontroversiella beslut - dvs en väldigt snabb beslutsprocess.
                    2/ En ratingsystem kommer att innebära att de som ansvarar för det kommer att få ta emot mycket skit. Både från de medlemmar som drabbas av censur (självklart kommer inte allt att kunna godkännas och läggas in) samt från de affärer som "drabbas". Själv är jag väl som en gås och det mesta rinner av mig - jag skäller istället tillbaka. Snarare tycker jag väl att det är kul när det blåser lite.
                    Men frågan är väl om någon i styrelsen är beredd att ta den skit som det innebär att införa ett ratingsystem.

Om styrelsen anser sig kunna ta detta samt om det hela är praktiskt genomförbart så tror jag nog att ett "ciklidratingsystem" vore rätt kul.

Ciklidhälsningar
                    Kjell
                    PS: Anledningen till att jag blev för.....ad på Tricella var att jag höll på att byta vatten när jag läste hans inlägg och det rann naturligtvis över. Nåja golvet behövde i all fall skuras.

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Så vad har vi lärt oss nu da ?? JO korta svar är bättre en långa svar.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

citatet är ju själva f...n men nu blir jag minst sagt irriterad på dig Tricella
                        Kjell...det är inte utan än att mitt inlägg hade syftet att få känslorna att svalla. Jag kunde dock inte rå för den övriga hjälp jag fick från blött golv, men jag tackar verkligen för den hjälpen från ovan (så länge det inte blev skador på ditt golv).
                        Jag fick de känslor jag ville se...och jag fick det jag ville ha svar på.

När man är lite förgrymmad och irriterad så släpper alla filter...gött!

Kjell:

citat:Jag innehar sedan senaste årsmötet inte någon som helst förtroendepost i NCS (första gången sedan 1981) och framför därför enbart mina egna ideer.
                        Jag menade inget annat med de orden (eller titeln) inom parentes som att du är behjälplig för NCS trots att du inte har några åtaganden längre. Det var menat som en sorts förklaring till din nuvarande position trots att du "bara" är medlem som jag i grunden. Alltså ingen kritik alls överhuvudtaget. Det enda jag syftade på var att du har suttit i styrelsen för denna förening nyligen och torde trots allt ha lite hum om vilken policy som är rådande...

deelay: Verkligen? Vad fick vi ut av ditt inlägg nu?

Kommentar

• Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

Lås den här tråden nu. Känns som det är läge nu.
                          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

citat:Lås den här tråden nu. Känns som det är läge nu.
                            Av vilken anledning? Sådana här inlägg utan den minsta relevans till diskussionen irriterar mig mer än något annat när jag tycker det förs en levande diskussion om något som engagerar. Ingen (hoppas jag) har hittills tagit illa vid sig eller har tyckt att tråden är kränkande/stötande?

Så varför låsa tråden? Har du ens varit i tråden och diskuterat Calle?

Är det bara jag som tycker det hela är intressant och fler önskar som Calle så får väl styrande låsa tråden...

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • July 2004
                              • 428

Cutekid???
                              /Lasse

Kommentar

• Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

Det är ju en diskussion som ingen kommer att bli nöjd med ändå. Det känns som det är bara du som gillar det hela nu Om du hade läst tråden som har jag sagt mitt för länge sedan
                                Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

Arbetssätt...