skölja rådasand?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • adrock
    Användare
    • September 2004
    • 33

skölja rådasand?

Hej hopp alla ciklidmänniskor.
    Tänkte poppa en fråga. Håller på och inreder mitt 540 kar. Tänkte inte köra igång det ännu på nån vecka tror jag. Vill ju att det ska bli perfekt inrett. Nu till min fråga, behöver man skölja råda 0.33 sand innan man häver ner det i karet? Ställer frågan eftersom det är så små korn så blir det väl ganska knepigt att skölja sådan sand?

mvh
    magnus
    5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Den är ganska ren men jag brukar skölja den lite ändå. Fyll en hink till hälften med sand, fyll på vatten, rör runt lite med handen, häll försiktigt av det smutsiga vattnet och upprepa ett par gånger. Det går bra även med finkornig sand.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• adrock
      Användare
      • September 2004
      • 33

ok, får bli så. tack
      5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae

Kommentar

• oveb
        Användare
        • July 2004
        • 125

Jag gjorde exakt som Fredrik förslår med min rådasand och det är kul med ett akvarium som är kristallklart ifrån första stund !
        Min blog

Kommentar

• adrock
          Användare
          • September 2004
          • 33

grejen med att jag inte vill skölja åxå är att jag hade tänkt inreda akvariet perfekt. Hade tänkt att lägga i sanden i akvariet kanske ett åar veckor innan jag kör igång det så jag kan "bygga" upp det perfekt med stenar. Det är väl inte så bra att lägga i blöt sand om man inte tänkt fylla karet med vatten direkt?

Kommentar

• fredrikr
            Användare
            • October 2002
            • 985

Fel väg att gå, adrock. Lägg i frigolit i botten, bygg upp stenformationerna på frigoliten, och avsluta med att fylla på med sand. Om du bygger stenrösen på sanden kan de ramla när fiskarna gräver.

För sandtvätt - fyll en hink till 1/3 med sand. Ta bort duschmunstycket, luta hinken och sätt ner slangen så att den sprutar ner i hinken längs den sidan som är lägst. Sanden virvlar runt och smutsen följer med vattnet som svämmar över hinkkanten. Tänk på något annat tills vattnet ser rent ut. Repeat and fade.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

1. Först sten, sedan sand som fredrik skriver. Jag skulle lägga en sten av max tennisbollsstorlek om ens det ovanpå sanden.

2. Jag bara skakar på huvudet varje gång någon frågar om man måste skölja sanden. Varför skulle man inte skölja sanden?
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

Vad jag vet så är Rådas specialsand (bläster) ganska skitig om man kan säga så.. att göra rent den 4 gånger räcker inte. Så man ska inte ta för givet att all sand är ren.
                Mvh
                Robin

Kommentar

Arbetssätt...