Fisk till skumt akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • July 2004
    • 428

    Fisk till skumt akvarie

    Hej! Har kommit över ett akvarium med måtten 50x38x70 [:0] ca 120liter.
    Typ ett sådant som står i ofentliga lokaler, står på en tjusig "pelare" med inbyggd sump, ytavrinning. Nu undrar jag vad kann man ha för fisk i detta? eller ska jag sälja det? (ser ganska coolt ut i hallen iaf). Botten ytan är ju bara 50x38! (säg bara inte snäck lekare)
    MVH/Lasse
  • Norpan
    Användare
    • August 2004
    • 103

    #2
    Har ingen egen erfarenhet av detta, men om du bygger ett stenröse ändå upp till utan skulle du kunna ha princessor, kanske, de är tydligen väldigt bundna till underlaget, men då har du ju, så att säga, underlag ända upptill ytan.. Bara en liten ide..
    //Jenny

    Kommentar

    • Pär J.
      Användare
      • April 2002
      • 219

      #3
      Jag har samma "problem" har två akvarium på 40*40 och en höjd på 70cm.

      De alternativ jag funderar på är:
      -Hög sten pelare/röse och Prinsessor. (Som sas ovan)
      -Regnskog; växter, orikdeer, bromelior mm (ev. daggecko eller en liten vattendel med småfisk(killis)).
      -Sällskapsakvariu med färglada fiskar, platy eller liknande.

      Fler förslag mottages tacksamt.

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

        #4
        Regnskog låter intressant. Du skulle kunna ha större delen av botten som rent akvarium, ett rätt grunt och mörkt. Du bygger på något sätt en marknivå som blir typ ca 25*40 cm. Under marknivån har du alltså vatten. Du har 4 stenar som agerar som pelare åt marknivån. Vet inte om du fattar vad jag menar riktigt.

        Man skulle t.ex kunna använda en mindre kattlåda som marknivå. Man tar bort kanten på ena sidan som får bli en strandkant men behåller sidorna på kattlådan på baksidan och delvis på sidorna för att kunna hålla lite grus/jord att plantera i. Givetvis måste detta kar stå mot en vägg då det inte skulle vara så snyggt bakifrån. Kanske även att en sida också skulle stå mot en vägg.

        På så vis skulle man kunna ha någon mindre fisk som kan trivas i grunt vatten (30 cm?) och kanske till och med någon groda eller annat på land. Ljuset skulle bara leta sig ner i vattnet i framkanten. skulle kunna tänka sig att det skulle efterlikna en klippa som hänger ut lite i vattnet.

        En asisatisk djungel skulle kunna funka fint, men någon labyrintfisk eller nåt.

        blev riktigt sugen på att testa detta själv.

        Hör av er om vad ni gör!!!
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • March 2004
          • 772

          #5
          Tetra-akvarium? Det har dem där jag går till tandläkaren, i mitten är det uppbyggt med sten och växter, enda upp till ytan, ser faktiskt rätt snyggt ut, även fast de inte valt de finaste tetrorna.

          Kommentar

          Arbetssätt...