Foder som framhäver färg, hur stor effekt har det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    Foder som framhäver färg, hur stor effekt har det?

    Det är ju många som pysslar med malawi här och de har ju mycket färg, ni har säkert koll på det här med färgframhävande foder. Jag funderar på hur stor effekt sådant foder egentligen har?
    Och om man kan "förstöra" fiskarna genom att mata med fel sorts färgframhävande foder? Alltså ett foder som framhäver fel färg eller framhäver färgerna för mycket.

    En till fråga, kan man i efterskott få en färglös fisk att färga ut genom att mata med färgframhävande foder eller måste man föda upp dem på detta foder redan från början?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    #2
    Om du matar med t.ex räkmix som innehåller spirulinapulver eller astaxantin så kommer fiskarna få betydligt starkare färger än de hade innan. Jag tror det handlar mest om att man ger dem näringsrik och bra mat och att de får fram sina naturliga färger.

    Själv har jag räxmix innehållande spirulinapulver som basfoder till mina Malawiciklider. Det har utan tvekan haft en stor inverkar på deras färger. Så effekt har det!

    Givetvis måste fisken ha anlag för en färg för att det skall ha effekt. En fisk som är grå i sitt naturliga tillsånd kommer inte få färg för att den får Räkmix, men den får bra mat!
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

      #3
      Jag hade ett tag spirulinapulver i min räkmix och det gjorde ingen skilldnad vad jag kunde se iaf så numera kör jag utan sånt och fiskar får jätte bra färger iaf..

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Det beror alldeles på doseringen. Du behöver inte mata fisken ifrån yngelstadiet och uppåt utan fisken tar till sig det även i vuxen ålder. Det tar dock lite längre tid att se effekt hos en vuxen pga storlek.

        Kjell F gjorde en artikel en gång som var väldigt intressant angående jämförelser med olika färgfoder. Jag kommer dock inte ihåg vart jag såg det, men jag återkommer. Den påvisade dock starka skillnader i färg hos t ex Röd Zebra där matning av Astaxanthin hade stor effekt på rödheten.

        Andra artiklar i ämnet:



        Jag har själv använt både spirulina och astaxanthin och jag har märkt skillnader i färgprakt på mina ciklider. Framförallt vid användandet av Astaxanthin.

        Sedan till Henkedeh: Hur doserade du?

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          #5
          Nu kanske jag skulle ha nämnt att jag inte har malawisar så just räkmix med spirulina fungerar inte så bra i mitt fall, jag tänkte mer på olika pelletssorter som skyltar med att framhäva färger, t.ex. Tropical, Hikari m.fl.
          Men det kanske är samma sak i alla fall, att färgerna framhävs även av pellets om fiskarna har anlag att bli färggranna?

          Men kan det inte slå slint så att t.ex. en vit fisk blir gul eller "smutsvit" om man matar med färgfoder? Blir det alltid till det bättre och aldrig till det sämre?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Övermatning med spirulina kan ge pigmentfläckar, medan astaxanthin inte ger (inga rapporterade) liknande bieffekter.

            Vad innehåller det foder som det står "färgframhävande"?
            Ofta är det spirulina eller astaxanthin som används vare sig det är foder till Malawi-, Tanganyika-, Sydamerika- eller Centralamerikanska ciklider.

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              Tricella kommer faktiskt inte ihåg exakt men det var lite mer än receptet som står på riftlake...

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Ok.

                Jag kan inte säga att det är för litet, men jag har aldrig doserat så lite i min räkmix som det står angivet där.

                10ml på dryga 2kg räkmix är 2 teskedsmått. Vad det är i vikt (torr eller våt) vet jag inte.
                Jag har nog doserat uppskattningsvis emellan 15-25ml/kg räkmix. Det tar dock tid innan det ger visuellt resultat.

                Spirulina och Astaxanthin har inte enbart färgframhävande egenskaper utan de är även nyttiga i många hänseenden för fiskarna.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                  Vad innehåller det foder som det står "färgframhävande"?
                  Ofta är det spirulina eller astaxanthin som används vare sig det är foder till Malawi-, Tanganyika-, Sydamerika- eller Centralamerikanska ciklider.
                  Jepp du har rätt, Tropical Cichlid Color innehåller astaxanthin. På Hikaris Cichlid Gold så står det bara "carotene" men på Tropicals burk står det "natural carotenoids(astaxanthin)" så det kanske är samma sak, bara lite luddigare skrivet?

                  Det låter ju som att det är värt att ösa på lite med dessa pelletssorter, jag har snålat lite ibland och har lite billigare lösviktspellets också men det är nog dags att skrota dem nu.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

                    #10
                    Testet som Kjell F gjorde finns att läsa i ciklidboken. Iallafall den som är från 90-talet. Resultatet där var markant.

                    Jag har märkt stor skillnad på fiskarna när jag kör med spirulinapulver, men det kändes som det tog ett tag innan det kom igång. Men sen är det ju olika stark färg på individer, även från samma kull. Jag tror inte denna mat kan göra mirakel med en fisk som är "född blek".
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      citat:Jag tror inte denna mat kan göra mirakel med en fisk som är "född blek".
                      Hmm...är det inte just det som "testet" i Ciklidboken handlade om?
                      Testet var ju gjort på vuxna Röd Zebra såvitt jag minns...
                      Färgerna hos fiskarna finns där (kanske inte alltid), men de har inte rätt intensitet pga t ex brister i fodret. Det är iallafall vad jag tror.

                      Man kan nog inte få upp alla i samma starka färger, men man kan nog komma väldigt nära...iallafall betydligt bättre än utgångsfärgen.

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • June 2004
                        • 1314

                        #12
                        Testet i denna bok är på Rödzebra ungdjur från samma kull.

                        Med "född blek" menar jag att vissa fiskar inte har samma förutsättningar att få samma färger. Ungefär som med oss människor. Vi blir inte lika bruna allihop även om vi solar lika länge på samma plats. Mer färg får vi alla, men alla har inte samma pigment.

                        Okej det var en bild, jag tror du förstår min tanke.

                        Men det kan hända att alla fiskar har samma grundförutsättningar till att få starka färger, bara de får rätt mat, omgivning, vattenvärden och storlek på kar. Allt detta spelar ju in.

                        Idag sålde jag några Mbuna som jag hade i mitt 222 liters. Bara på några minuter färgade övriga fiskar ut och började visa andra beteenden.
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Se där...ett färgframhävande agerande som ger pengar i plånboken.

                          Faktum är att jag varit med om det själv. Jag hade en fullt utfärgad blå Röd Zebra hane som ägde akvariet, men när jag satte ned en Hongi hane så blev han tvärmörk...nästan svartgrå...och det tog en bra stund efter det att jag sålt bort Hongin innan Röd Zebra hanen återfick sin färg (ca 3mån! om jag inte minns fel).

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • June 2004
                            • 1314

                            #14
                            Har du haft hongi många gånger? Jag har hört många som har haft problem med att den är väldigt dominant. Är den aggresiv också?
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av FI

                              citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                              Vad innehåller det foder som det står "färgframhävande"?
                              Ofta är det spirulina eller astaxanthin som används vare sig det är foder till Malawi-, Tanganyika-, Sydamerika- eller Centralamerikanska ciklider.
                              Jepp du har rätt, Tropical Cichlid Color innehåller astaxanthin. På Hikaris Cichlid Gold så står det bara "carotene" men på Tropicals burk står det "natural carotenoids(astaxanthin)" så det kanske är samma sak, bara lite luddigare skrivet?

                              Det låter ju som att det är värt att ösa på lite med dessa pelletssorter, jag har snålat lite ibland och har lite billigare lösviktspellets också men det är nog dags att skrota dem nu.
                              Jag matade min trimaculatum (trisse) med hikari gold och Tropical flowerhorn för det gillade han, vet inte om det hade någon inverkan på han fina färger. Kanske... fast framhävs gult då?

                              edit: fast jag undrar om det inte är mest andra saker som påverkar färgen. Dvs inredning, vatten och lek/social position... trivsel helt enkelt?
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...