Foder som framhäver färg, hur stor effekt har det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Fiskarna ändrar ju inte färgen över en natt så går man och tittar på dem varje dag så tror jag inte man märker det så tydligt.
    Bättre då att göra som i Kjell Fohrmans artikel.
    Har själv provat det, fast jag använde mig av P Saulosi istället.
    Jag delade på en kull, skillnaden var uppenbar.
    De som fick räkmix hade en kraftigare varmgul färg än de som inte fick av mixen. De var blekare gula istället.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Fiskarna ändrar ju inte färgen över en natt så går man och tittar på dem varje dag så tror jag inte man märker det så tydligt.
      Håller inte med riktigt... tycker det kan ske över en natt!
      Anders L

Kommentar

• roccster
        Användare
        • August 2004
        • 583

Hur mycket och om man kan se om de färgar ut mer efter en dust med Astaxanthin beror nog väldigt mycket på vilken art man har. Jag tycker de skiftar färg hela tiden förutom de hannar som är mest dominanta.

Mina Zebra OB är nog de som kommer påverkas mest av Astaxanthinet, men vi får se.

Prayer: jag har en liten kull Hongis, 3+7 där 4 honor går och tuggar. Jag tycker inte de är aggresivare än någon av mina andra arter. Klart de är lite tuffare än mina Zebra OB men det är ju för att OB är så små och inte bryr sig om någon form av revirbeteende än.

MVH

/ Richard
        http://www.ornemark.com

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Jag tror att Jinnarparen menar att färgförbättringen sker inte över natt utan det tar en stund innan man ser riktig effekt.

Det du pratar om Anli är ju fiskens nuvarande färger där han/hon pga sinnesstämning växlar färgintensitet snabbt (om jag tolkade ditt inlägg rätt).

Om man matar med Astaxanthin så framhävs gult och rött mest, men även andra färger får starkare lyster och mer mättade färger.

Om vi tar t ex Astaxanthin så sägs den ta minst 2-3 veckor på sig innan den visar resultat färgmässigt på vuxna djur. Under denna tid hinner det mänskliga ögat vänja sig vid de nya starkare färgerna så att effekten inte märks så mycket som om du skulle haft fiskens utgångsfärg innan utfodring med Astaxanthin bredvid samma fisk som utfodrats med fodret under tre veckor.
          Det tål att påpekas flertalet gånger att Spirulina och Astaxanthin inte enbart har färgförstärkningsegenskaper utan att de även sägs göra fiskarna friskare och mer produktiva.

Slutar man att ge dessa tillskott så tappar fiskarna bort en del av den tidigare vunna intensiteten i färgerna efter ca 2-3 månader (kan inte finna vart jag läste detta).

Prayerman: En Labidochromis Hongi "Kimpuma" som jag hade kan bli riktigt jävlig om han är "Kungen i karet". De har inte speciellt mycket gemensamt med t ex Labidochromis Caeruleus (Golden) i beteende. Min Hongi "Kimpuma" korsade sig med en av mina Golden honor och därför sålde jag honom...annars var det en väldigt vacker fisk...som dock ville att alla skulle se bara honom.

Jinnarparen: Väldigt "off topic", men jag har av någon anledning suttit ganska länge och undrat över ditt "nick" - Jinnarparen -. Vad betyder det? Är det Åsa-Nisses polare du syftar på? Skinnarpar´n?
          Jaja...vaffan...jag borde söka för en massa...men det får bli senare![)]

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Jag tror att Jinnarparen menar att färgförbättringen sker inte över natt utan det tar en stund innan man ser riktig effekt.

Det du pratar om Anli är ju fiskens nuvarande färger där han/hon pga sinnesstämning växlar färgintensitet snabbt (om jag tolkade ditt inlägg rätt).
            Jo, förstår nu att jinnarparen menar effekten av fodret
            Men jag hävdar ändå att vissa fiskar gör trappsteg så att "färgförbättring". Plötsligt över en natt så kan de få en ny bestående färg som håller i sig, och då kan man ju misstolka det som fodereffekt kanske... vill bara säga att det är svårt att veta vad som gett effekten

ps: visst är det kul när de har en tjusig färg firrarna, fast inte så intressant längden... har hellre en ful kul fisk än en vacker fast tråkig. Sammanfaller det så är det bra... men inte livsviktigt
            Anders L

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Fisk fixar inte ämnen som karoten od själva utan måste få i sig det via födan. Dessa är sedan kopplade till immunförsvaret bl a. Det diskutteras flitigt om orsaken till att fiskhonor gillar röda hanar (bra på att äta och / eller bra immunförsvar).

M74, early fry mortality syndrome och en massa andra sjukdomar beror på/är symptom på brist på dessa ämnen. Vad som i sin tur orsakar detta /B-vitaminbrist går diskuttera. I vissa fall är det b-vitaminaser i sillfiskar (men skarpsillen är oskyldig till M74) och i Östersjön har man talat om miljögifter som ska brytas ner vilket gör att allt förbrukas. M74 känner man igen på tokvitt kött hos laxhonan. Hon lägger sedan vita ägg och ynglen dör efter kläckning.

Sammanfattning: det här är viktiga grejer, men även räkor och ärtor har dem så vitt jag vet.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

citatammanfattning: det här är viktiga grejer, men även räkor och ärtor har dem så vitt jag vet.
                Grejen är väl att med Astaxanthin så kan man snabbare hjälpa fisken att utvinna de ämnen den behöver. För att få till sig det via räkor så får fiskarna äta räkor i massor...
                Jag har själv plockat bort skalen och kör nu endast med en lättmald fin räkmix då jag ger Astaxanthin på annat, effektivare sätt. Det enda som jag har kvar i min räkmix som kan ge större bitar är ärtorna och deras ibland svårmalda skal. Dessa äter dock fiskarna utan problem efter en stund.

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

citat:Jag har själv plockat bort skalen och kör nu endast med en lättmald fin räkmix då jag ger Astaxanthin på annat, effektivare sätt.
                  Innehåller inte skalen en hel del fibrer som också är nyttiga?
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

citat:Lägga vita ärr och ynglen dör?!?!?
                    Tack för stavningskontrollen. Det är rättat nu
                    citat:Jag har själv plockat bort skalen
                    Varför det? Kräftdjuren som fiskarna äter har ju skal...
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Jo Ola och Micke...

Jag har tagit bort skalen av den anledningen att det är ett hårt skal för fiskarna att äta (risk för magproblem?) och relativt svårt för mig att mala ned i så små delar så att det inte medför risk för fiskarna.

Vad fiskarna äter för skaldjur i naturen vet vi kanske inte fullt ut, men de är dock betydligt mindre än räkor...och därav troligen med ett porösare skal (bara en gissning).

Jag har hört talats om att skalen skall innehålla fibrer, men ingenstans har jag funnit detta dokumenterat.

Den eventuella brist på fibrer har jag ersatt med gröt av havrekli och majsgryn. Havrekli ger en betydligt bättre konsistens (utan havreflagor som inte smälter) än t ex Havregryn. Majsgryn har bra näringsvärden och sägs vara mild och bra för tarmarna.
                      Till detta ger jag även en liten dos Vetekli som, förutom att vara fiberrikt, innehåller cellulosa.

Att detta sedan kanske inte är "naturlig" föda för fiskarna förstår jag, men det är ju inte räkor eller ärtor heller...jag försöker bara komma så nära fiskarnas behov som möjligt.

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

citat:Att detta sedan kanske inte är "naturlig" föda för fiskarna förstår jag, men det är ju inte räkor eller ärtor heller...
                        Räkor måste nog ändå betraktas som naturligt, men ärtorna går ju diskuttera. Personligen TROR jag att det är räkskalen som är det fina med räkmixen. Rent generellt så skulle jag undvika gräs i min mix eftersom att det inte finns något dylikt i fiskarnas miljö. Jag tror inte att ärtorna är lika skilda, men vet inte. Gräs innehåller gluten, kiselföreningar mm men det senare har man förstås förädlat bort i havregryn, majskorn mm.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

Tricella: vad använder du för att mala mixen? Jag kör med en vanlig mixer, och på fem minuter är alla spår av räkskalen borta. Det tar däremot sisådär en kvart på full effekt för att undanröja alla spår av _hönsäggens_ skal...

Har du inte möjlighet att mixa räkorna till jämn smet, så är det nog klokt att skala dem. Jag har förlorat palettciklider pga att räkben (som har hullingar) fastnat i munhålan på dem.

Apropå astaxantin: man kan se skillnad på fileer från vild och odlad lax på hur röda de är i köttet, vild lax är som mest svagt rosa. Jag undrar om inte våra ciklider har rött kött...

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Det ska bli intressant att läsa din foderartikel Stefan, du har onekligen funderat en del på detta.
                            Min teori har varit att många ciklider i nauren äter mindre kräftdjur och därigenom får i sig mer skal procentuellt sett i förhållande till räkkött. Jag brukar tvärtom äta upp en del av räkorna själv och använda skalen.
                            Jag tar upp lite om detta i en artikel om M. estherae i nästa CB.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Mike_Noren: Jag har väl kanske inte haft tålamodet att stå med matberedaren och invänta nedmalningsproceduren.
                              Jag kände dock att jag kunde inte lita på att varje bit var nedmald.
                              Skalet i sig är väl inte den värsta boven, utan som du skriver så har benen en förmåga att alltid blir kvar trots att man kört beredaren en längre stund, vilket inte känns bra.

Om man tänker på de fiskarter jag haft och har (Mbunas och nu Tropheus) så betar de ju av alger...där kan de även få tag på en del skaldjur visserligen, men jag tror dock att de i storlek är så pass små att fiskarnas naturliga foderintag är väldigt finfördelat. Om man då ger ett foder i sin räkmix som är relativt grov i sin sammansättning så är jag övertygad om att detta medför mer krävande matsmältningsprocedur för fiskarna.
                              Detta kan i sin tur medföra störningar i tarmfunktionerna.

Kommentar

• Prayerman
                                Användare
                                • June 2004
                                • 1314

En helt klart intressant diskussion, tack killar!

Micke, det där med att äta upp en del av räkorna låter som något du kom på när du var hungrig
                                Tomas Wallengren
                                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

Arbetssätt...