Vildfångat = oetiskt??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    • May 2002
    • 374

I tanganyikasjön där jag har varit en gång, och är på väg till igen nästa fredag, finns det till synes gott om fisk, men vissa udda färgvarianter börjar det bli ont om t.ex Tropheus från Ilangi och T.duboisi från Halembe och Maswa, för att inte tala om O.boops"neon stripe" o.s.v Jag tycker att detta är ett oerhört stort problem, och jag hoppas verkligen inte att nån köper/beställer VF av ovan nämnd arter efter att ha läst detta, dock finns ofta sjöodlat att tillgå vilket vissa mer seriösa exportörer ägnar sig åt av dom lite hotade sorterna.
    Vid frakten till europa dör inte alls så många firrar, men på båten under fångstresorna dör en hel del, hur stor del beror på vilken art, och det brukar avspegla sig på priset.
    Jag har inte läst alla inlägg ovan så jag kanske upprepar vad andra sagt, hursomhelst så tycker jag att VF fisk ska vara dyr, vi feta svenskar ska lätta på lädret för att få hit ovanliga fiskar, för då kan man bidra till mer bildning och ökad insikt i värdet av bibehhållen mångfald o.s.v arr pressa priserna på VF gillar jag inte, det drabbas till sist, som mycket annat, bara Afrika.
    Hej hopp så länge
    Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• wofflan
      NCS Medlem
      • September 2003
      • 660

citat: Rent generellt så har vildfångad fisk en enorm potential att fungera på samma sätt som ekoturism i sina bästa former: att bevara bestånden. Läs föresten Kens artikel i CB 1/2004 igen!
      Tycker att Olas tanke är väldigt tilltalande, man blir ju väldigt sugen på en Sydamerikaresa efter senaste numret av Ciklidbladet!
      Mvh Fredrik

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2694

Det kan i sammanhanget vara värt att upprepa att enda anledningen till att malawisjön inte råkat ut för samma sak som victoriasjön, är exporten av VF malwiciklider. Det har flera gånger varit på tapeten, ofta sponsrat av välmenande biståndsorganisationer, att inplantera nilabborre i malawisjön, och förr eller senare blir det säkert av, men hitintills har en fiskexportör lyckats se till att det inte blivit av.

Situationen i Tanganyika kompliceras av att det är fler aktörer, både exportörer och regeringar, inblandade, så det är svårt att få till gemensam policy. Det är också tyvärr så att när ett djur eller växt blir sällsynt, så kommer samlarna, de som spekulerar i djurs värde och som helst tar de allra sista exemplaren - jag känner inte till att de utrotat någon fisk, men ett par orkidéarter och en fågel vet jag har utplånats av samlare.

Samtidigt tror jag man inte skall bli alltför närsynt. Det stora hotet mot Malawi och Tanganyika är inte export av VF fisk, även om några lokala populationer kan hotas, utan det är överbefolkning, förorening, överfiske, och, framför allt, för stort uttag av vatten för konstbevattning. Det är hot som kan slå ut hela faunan.

I en värld där människo-populationen väntas bli två till tre gånger större innan den når carrying-capacity taket och stabiliseras, ser det tyvärr mörkt ut för de flesta tropiska sötvattensarter. Inklusive de i malawi och tanganyika.

Kommentar

• Carl
          • May 2002
          • 374

Håller med om vad Mike Noren skriver ovan. Ciklidexport är en piss i Nilen jämfört med andra saker, Nätfiske på grunda klippbiotoper för att Kapentan (Tanganyikasardinen) börjar ta slut är bara ett exempel som sliter hårt på vissa arter. Jämförelsen med Viktoriasjön haltar väl en smula men är endå värd att göra, då det gick helt åt pipan där, inplantering av nya fiskar i Tanganyikasjön och Malawi kan kanske undvikas om vi visar stort intresse för endemiska fiskar.
          Alltså: Vi åker dit och dyker allt vad vi orkar och vi betalar bra för VF fisk! Så ger vi ortsbefolkningen ett incitament att hålla sjön i ursprungligt skick. Men inte glömma att slå vakt om fiskr som vi vet börjar bli ovanliga, jag upprepar köp/beställ ej VF O.boops"neon Stripe" T,.duboisi "Maswa""Helembie" eller Tropheus "real Ilangi" förrän populationerna återhämtat sig.

Carl
          www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2694

citat:
            Alltså: Vi åker dit och dyker allt vad vi orkar och vi betalar bra för VF fisk! Så ger vi ortsbefolkningen ett incitament att hålla sjön i ursprungligt skick.
            Kunde inte hålla med mer. Enda chansen för fisken är i längden att de blir värda reda pengar.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

För att spetsa till det hela lite så tänkte jag vända på begreppet i rubriken - dvs "vildfångat = etiskt", "odlat = oetiskt".
              Just dessa tankegångar finns faktiskt idag och det pågår just nu en CITES-utredning om man skall stoppa odlingen av t.ex. akvariefisk. Anledningen till denna utredning är att om vi köper VF fisk så utgör detta ett ekonomiskt stöd till människor i fattiga länder. Om vi istället odlar på dessa fiskar så kommer detta inte ursprungslandet till del på något sätt utan blir istället ytterligare ett sätt för den rika världen att suga ut naturtillgångarna från de fattiga länderna utan det kommer dem till del.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

Hur ska man stoppa odling av akvariefisk?

Jag kan förstå tankegången, men varför utreda om detta?
                Det är väl avsevärt bättre att se till att de rika länderna betalar rätt mängd pengar till de fattiga. Som det är nu rånar de rika länderna de fattiga...och inga utredningar som pekar mot ändring pågår. Utreda om akvarieodlingens vara eller inte vara...hmm...

Snart blir det "Stim"-pengar på fisk. Man får betala ett visst belopp för varje guppy etc, sedan får man betala ett visst belopp för avkomman (kopia).

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

att sälja odlad fisk är som att sprida mp3or....hehe

pengarna till byn och upphovsmännen ist för nån gniden rackare i gubbängen
                  http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Ola Svensson
                    • April 2002
                    • 14633

citat:att sälja odlad fisk är som att sprida mp3or
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

citat:Ursprungligen skickat av deelay

att sälja odlad fisk är som att sprida mp3or....hehe

pengarna till byn och upphovsmännen ist för nån gniden rackare i gubbängen

Den satt som en smäck!
                      Anders L

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

citaten satt som en smäck!
                        Rätt oförskämt tycker jag att jämföra svältande människors problem med att få ut sin berättigade del av sitt lands naturtillgångar med övergödda datamiljardärers problem att få ut en än större del av kakan som de redan har fått det mesta av

Kommentar

• jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Rätt oförskämt tycker jag att jämföra svältande människors problem med att få ut sin berättigade del av sitt lands naturtillgångar med övergödda datamiljardärers problem att få ut en än större del av kakan som de redan har fått det mesta av
                          Den satt som en jaa... dubbelsmäck ! [B)]

Mvh Jari

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

övergödda datamiljardärers problem att få ut en än större del av kakan som de redan har fått det mesta av
                            Det är endast en bråkdel av alla upphovsmän som har det "problemet".
                            Skulle tro att flertalet är mycket fattiga och kommer från olika delar av världen inklusiva afrika så jag tycker inte det är oförskämt alls att även dom ska ha sin del för jag tror dom drabbas hårdare en övergödda datamiljardärer.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Ola Svensson
                              • April 2002
                              • 14633

Jämförelsen "att sälja odlad fisk är som att sprida mp3or" är faktiskt extremt rättvisande, om man utgår från hur diskussionen går. Tanzania och BRasilien har t ex hårda lagar för att det här inte ska ske. Saint Paulia är t ex en mångmiljardindustri som Tanzania inte får ett öre för. Samma gäller odlad diskus. Det går ju utvidga till odlingsformer av diskus också antar jag. Kjell har förstås en poäng gällande ekonomi men en annan skilnad finns också: folk som laddar ner musik köper fler skivor men min gissning är fel skivor dvs. inte från storbolag. Strypning av mp3or verkar ju få tillbaka folket till storbolagen. Fast när jag tänker efter så gör kanske odlade golden att folk börjar med malawi vilket leder till att de åker dit och dyker samt köper vildfångat. Hmmmm. Komplicerat det här.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• anli
                                Användare
                                • March 2003
                                • 3740

Vad menar du? tror du att jag gör mig lustig över svältande människors problem Klart att den lokala befolkningen skall gynnas...
                                Jag tyckte det var en i och fö sig långsökt men ändå fyndig koppling i deelays lilla skämt.
                                Även om det är ett I-lands problem att folk stjäl musik, film och bilder utan att betala eller ha tillstånd
                                Anders L

Kommentar

Arbetssätt...