I tanganyikasjön där jag har varit en gång, och är på väg till igen nästa fredag, finns det till synes gott om fisk, men vissa udda färgvarianter börjar det bli ont om t.ex Tropheus från Ilangi och T.duboisi från Halembe och Maswa, för att inte tala om O.boops"neon stripe" o.s.v Jag tycker att detta är ett oerhört stort problem, och jag hoppas verkligen inte att nån köper/beställer VF av ovan nämnd arter efter att ha läst detta, dock finns ofta sjöodlat att tillgå vilket vissa mer seriösa exportörer ägnar sig åt av dom lite hotade sorterna.
Vid frakten till europa dör inte alls så många firrar, men på båten under fångstresorna dör en hel del, hur stor del beror på vilken art, och det brukar avspegla sig på priset.
Jag har inte läst alla inlägg ovan så jag kanske upprepar vad andra sagt, hursomhelst så tycker jag att VF fisk ska vara dyr, vi feta svenskar ska lätta på lädret för att få hit ovanliga fiskar, för då kan man bidra till mer bildning och ökad insikt i värdet av bibehhållen mångfald o.s.v arr pressa priserna på VF gillar jag inte, det drabbas till sist, som mycket annat, bara Afrika.
Hej hopp så länge
Carl
Vid frakten till europa dör inte alls så många firrar, men på båten under fångstresorna dör en hel del, hur stor del beror på vilken art, och det brukar avspegla sig på priset.
Jag har inte läst alla inlägg ovan så jag kanske upprepar vad andra sagt, hursomhelst så tycker jag att VF fisk ska vara dyr, vi feta svenskar ska lätta på lädret för att få hit ovanliga fiskar, för då kan man bidra till mer bildning och ökad insikt i värdet av bibehhållen mångfald o.s.v arr pressa priserna på VF gillar jag inte, det drabbas till sist, som mycket annat, bara Afrika.
Hej hopp så länge
Carl
Kommentar